• lajos

Ta bort kalk o järn på kakel o klinkers...

Har ett badrum med svart klinkersgolv o vita kakelväggar. På golvet i duschutrymmet har det bildats kalkavlagringar och även på duschhandtag och så.
    Hur kan man få bort detta? Funkar inte med de medel jag har hemma.

På väggarna är det lite ljusgult efter järn. Det var värre innan vi skaffade reningsverk till brunnen men jag får inte bort det sista. Någon som vet hur jag kan få bort det?

Väldigt tacksam för tips. Ser ju så tråkigt ut!

• Svar på tråden Ta bort kalk o järn på kakel o klinkers...
  • puss

ättika är bra. vädra ordentligt bara!

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Syster Luring

Vi har (tyvärr) blå klinker på golvet i badrummet, blev så less tillslut på de vita kalkavlagringarna som aldrig gick bort att jag tog en heldag med rakblad och skruvmejsel och helt enkelt massakrerade bort dem.

August -95 & Lillebror -09 ♥
  • lajos

Ättika kan ja prova...
    massakera...njae...är ju nästan helt nytt hus...vore ju synd o förstöra :)

• Tinkerbellen

Det finns ett medel som heter Kalkbort.. om jag inte kommer ihåg fel nu. Köpte det på någon färgaffär. Superbra är det, bara spruta på(rosa medel..) låta verka en stund och sen bara skrubba. allt går bort verkligen...!

• Skrållan 71

För mig har kalkosan funkat bra (har järnhaltigt vatten).

• Fille Fjonkan

Jag har hört att man ska vara försiktig med kalkbort på just kakel och klinker eftersom fogarna vanligtvis också innehåller kalk.

• Caysa
    Alvarina skrev 2010-10-20 10:48:02 följande:
    Det allra bästa för att få bort kalk är ättika. Lägg gärna dusch-huvudet i ett glas ättika. Där det är svårt att komma åt, lägg lite toapapper runt t ex kranet och häll på ättika.
    Här är några fler tips:
    www.perstorpattika.com/upload/perstorp_attika...
    En liten fråga. OT, jag vet, förlåt TS
    Är det du som jobbar på perstorp??
  • LsH

Jag föll för reklamen och köpte cillit bang, den för badrum, och jag måste säga att det är absolut det bästa rengöringsmedlet jag testat mot kalk. Spraya på och vänta i ca 5 minuter, sen var det bara att gnugga lite lätt med en svamp och det blev verkligen skinande rent. Ibland stämmer reklamen trots allt

• stinalottalarsson

Mot järn kan oxalsyra fungera. Vi fick också missfärgningar på vårt kakel innan vi köpte fler filter och vi fick bort det mesta med oxalsyra. Dock tog det även bort en del av färgen på fogen, så jag kan rekommendera att täcka över golvet (om ni har mörka fogar där) och bara köra med det på väggarna. Använd handskar och vädra ordentligt!

• ikafika

Två bra medel är kalkbort och kacinex. Riktigt sura medel som säljs där proffsprodukter säljs, de har ph 0,5 eller 1 så man måste använda dem tillsammans med vatten annars är de frätande. Man bör inte använda dem varje vecka men för svåra fläckar är de kick ass!

• Städat
    Tinkerbellen skrev 2009-08-11 15:23:43 följande:
    Det finns ett medel som heter Kalkbort.. om jag inte kommer ihåg fel nu. Köpte det på någon färgaffär. Superbra är det, bara spruta på(rosa medel..) låta verka en stund och sen bara skrubba. allt går bort verkligen...!
    Tack för tipset!
    Även Bikarbonat minst i burk som står vid bakpulver, uppblandat med vitvinsvinäger och låta fräta en stund är relativt ok. Men bäst för att ta bort gammalt hår, fett och smuts som stoppat i rör. Häll efter ca 30 minuter på lite kokhett vatten och låt verka enstund till. Behövs mera så gör om proceduren ett par gånger.
  • Dexter dot com

Min erfarenhet är att man först måste skura med något fettlösande så man får bort den feta hinnan annars biter inte kalkborttagning.

Svar på tråden Ta bort kalk o järn på kakel o klinkers...