• sophiie

    Prövotid - innebär ?

    2 års prövotid vid nytaget körkort

    Men vad exakt betyder detta?

    Har googlat, men kammat hem noll. Är det jag som är blind eller finns det ingen info från någon myndighet angående detta?!

  • Svar på tråden Prövotid - innebär ?
  • Mälaröbo

    Prövotiden innabar, när jag tog mitt körkort, att om man missköter sig så allvarligt att de drar körkortet under dessa två år så måste man ta om det.
    Man blev alltså inte lättare av med kortat än andra, men medan andra kan få tillbaka det efter x antal månader, så kan man inte om man har prövotid.

  • sophiie
    Mälaröbo skrev 2009-08-11 15:10:03 följande:
    Prövotiden innabar, när jag tog mitt körkort, att om man missköter sig så allvarligt att de drar körkortet under dessa två år så måste man ta om det.Man blev alltså inte lättare av med kortat än andra, men medan andra kan få tillbaka det efter x antal månader, så kan man inte om man har prövotid.
    Det förstår jag.

    Ska utveckla min fråga.

    När kan ett körkort med prövotid dras in?
    tex åker 2 km/h för fort på en 30 väg. 50-väg? 70-väg? osv osv.
    Eller miss att blinka?
  • lia76

    Den som får körkort för första gången har en prövotid under två år från dagen för provet. Om ditt körkort återkallas för en händelse under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, både kunskaps- och körprov, även om spärrtiden är kortare än ett år.

    Även om man visar oaktsamhet med alkohol, dvs är snorfull, hamnar i fyllecell och kanske bråkar eller går bärsärkagång på fyllan dras körkortet in.

  • zleepy
    sophiie skrev 2009-08-11 15:12:00 följande:
    Det förstår jag. Ska utveckla min fråga. När kan ett körkort med prövotid dras in? tex åker 2 km/h för fort på en 30 väg. 50-väg? 70-väg? osv osv. Eller miss att blinka?
    Det dras in vid samma situationer som ett körkort utan prövotid, som t.e.x att köra mot rött.
    Som ovan sagt, det är inte lättare att bli av med körkortet om du har prövotid, men om du bryter mot reglerna på ett sånt vis som resulterar i att du får körkortet indraget får du göra om alltihopa.
  • lia76

    Om du gör dig skyldig till brott eller opålitlighet i nykterhetshänseende under den tiden kan körkortet återkallas.

    Körkortet kan dras in - återkallas - för den som inte längre anses lämplig som fordonsförare. De vanligaste skälen till att ett körkort dras in är trafikbrott, till exempel att föraren har kört full, smitit, kört mot rött, kört för fort eller begått upprepade trafikförseelser. Även sjukdom eller andra medicinska skäl kan leda till att körkortet dras in. Det är länsstyrelsen som beslutar om ett körkort ska dras in eller inte. Man kan överklaga ett beslut om körkortsingripande till en allmän förvaltningsdomstol.

  • MassiiMotoo

    Så här fick jag det förklarat ang prövotiden.

    Vi särbehandlar ingen. SAmma regler ochlagar gäller alla med körkort, bara att den som har prövotid får ist göra om proven när den har brutit en lag där de återkallar körkort. Medans en med körkort som inte harprövotid brukar bara fåt illbaka den. Alltså egentligen enda skillnaden är att man får göra om prov om man blir av med den

  • lia76
    MassiiMotoo skrev 2009-08-12 15:05:09 följande:
    Så här fick jag det förklarat ang prövotiden. Vi särbehandlar ingen. SAmma regler ochlagar gäller alla med körkort, bara att den som har prövotid får ist göra om proven när den har brutit en lag där de återkallar körkort. Medans en med körkort som inte harprövotid brukar bara fåt illbaka den. Alltså egentligen enda skillnaden är att man får göra om prov om man blir av med den
    Om det inte gått längre än 1 år... då får även en van förare göra om prov och uppkörning
  • OG9

    Tjenare! Angående blivit av med lappen, så har polisen även tagit mig för det under prövotid... blåste förbi en laser i 100 (97 km/h) på 60 väg med bil, jävligt korkat gjort men som sagt vafan ska man säga mer än att tugga o svälja skiten... Jag har dock en bomb med massor av olika frågor då jag kan börja lätt med att jag är till 99.9% säker på att jag kommer få skriva samt köra upp igen för att få lappen tillbaka.. Det jag är nojjig över är att jag har även Behörighet A som jag tog INNAN dem ändrade regler (2013) för hoj, jag skulle med andra ord fått tung mc automatiskt.

    Fråga 1; Kommer jag få behöva skriva samt köra upp för båda behörigheterna för att få tillbaka det jag hade ?
    Fråga 2; Får jag tillbaka mitt gamla kort med samma datum som när jag fick godkänt förarbevis för behörigheterna första gången?
    Fråga 3; Startar prövotiden om (förlängs med ytterligare 2 år) eller fortsätter den som förr innan jag blev av med kortet ?    

    Uppskattar verkligen alla vettiga svar, speciellt från dem som har erfarenheter från liknande!! Och ångrar mig grovt det jag gjorde.

  • Tom Araya
    OG9 skrev 2013-09-10 23:43:10 följande:
    Tjenare! Angående blivit av med lappen, så har polisen även tagit mig för det under prövotid... blåste förbi en laser i 100 (97 km/h) på 60 väg med bil, jävligt korkat gjort men som sagt vafan ska man säga mer än att tugga o svälja skiten... Jag har dock en bomb med massor av olika frågor då jag kan börja lätt med att jag är till 99.9% säker på att jag kommer få skriva samt köra upp igen för att få lappen tillbaka.. Det jag är nojjig över är att jag har även Behörighet A som jag tog INNAN dem ändrade regler (2013) för hoj, jag skulle med andra ord fått tung mc automatiskt.

    Fråga 1; Kommer jag få behöva skriva samt köra upp för båda behörigheterna för att få tillbaka det jag hade ?
    Fråga 2; Får jag tillbaka mitt gamla kort med samma datum som när jag fick godkänt förarbevis för behörigheterna första gången?
    Fråga 3; Startar prövotiden om (förlängs med ytterligare 2 år) eller fortsätter den som förr innan jag blev av med kortet ?    

    Uppskattar verkligen alla vettiga svar, speciellt från dem som har erfarenheter från liknande!! Och ångrar mig grovt det jag gjorde.
    Jag är inte 100 men tror du får alla behörigheter indragna och att nytt kort räknas som nytt kort.
Svar på tråden Prövotid - innebär ?