• Anonym (Svullot!)

Varför blir jag svullen när jag äter?

Hejsan!

Jag blir svullen om magen när jag har ätit, detta har varit så nu i ca 10 år.. jag har sökt hjälp på VC men bara fått rådet att äta mera fibrer, dricka mera vatten och röra på mig.. Jag gör redan allt det där..

Finns det någon annan med samma problem som har upptäckt att något hjälper?

Tex igår åt jag sallad och lite potatissallad och drack vatten till lunch.. jag blev så spänd över magen och det har inte släppt än idag..

Åt lite sallad och lastange i dag, jag är fortfarande spänd, är nästan rädd för att äta igen.. tror jag avstår idag iaf..

jag börjar nu bli väldigt trött på detta med magen.. jag äter frukt och grönsaker, mörkt fullkornsbröd, dricker endast en kaffekopp med mjölk på morgonen och vatten till maten..

Det känns som om jag skulle behöva tömma tarmen... skiter en gång på morgonen men då är det så lite så min lille son skiter mera kan jag säga..

Finns det något på apoteket jag kan köpa som sätter igång magen eller ?? Vet att jag för ett tag sen åt några droppar mot förstoppning men dom fick jag bara ont av.. har även köpt några tabletter mot gaser.. men det hjälpte inte, jag fiser inte alls mycket..

• Svar på tråden Varför blir jag svullen när jag äter?
  • Wonderkarin

Prova en sak åt gången:

* Prova att äta mindre fiber, rådet "mer fiber* passar inte alla magar.

* Prova att utesluta ALLA mjölkprodukter utom ost. Ink skummjölkspulver som gömmer sig i mycket färdig mat.

* Prova att utesluta vit pasta, potatis, vitt bröd och raffinerat socker (läsk, saft, juice, godis, bakverk, sockerbitar). Vissa har en svamp i tarmen som lever på socker och gör dem svullna.

*Fundera på om du har IBS (blir det bättre om du inte stressar?)

*Prova att tugga varje tugga 10-20 gånger. (enkelt tips som funkar för vissa)

• Anonym (poj)

Är du kanske känslig mot laktos, är detta något du har provat utesluta ett tag genom att äta laktosfria produkter. Stress kan också ge svullen mage. För MYCKET fibrer kan också ge svullen mage (det står på den laktosfria mjölkförpackningen) och du kanske ska prova med lite snällare bröd till din känsliga mage?

Lactulos kan man köpa på Apoteket för magen, samma Visiblin. Linfrö hjälper min mage och är gott att ha i müslin eller liknande, det köper man bara på ICA och lätt att prova.

• Crazy Baby

Jag har alltid haft problem med  uppsvullen och gasig mage! Av en slump började jag äta LCHF, då man utesluter så gott som alla kolhydrater! Efter bara tre dagar så var mina magproblem borta och nu kommer jag äta på det här sättet resten av livet!

• Annix 1

Jag hade likande symtom som du beskriver. så fort jag åt blev magen svullen.

Jag uteslöt alla mjölkprodukter eller bytte ut dem mot laktosfria. Åt inga produkter med laktos under ett år. Idag kan jag äta ost och lite laktos.

• Tonic

Samma här, blir svullen så man ser gravid ut, inte kul alls :(

• Anonym

Jag blir också jättesvullen. T om ibland om jag bara dricker något. Undrar vad det kan bero på.

• Anonym

Förresten så kan jag tillägga att det finns några Fiber-tuggtabletter (med fikon, bl a) som man kan ta innan man går och lägger sig. Tror det gör att man går på toa på morgonen... kanske kan vara något för dig?

• Fru H

Jag har lärt mig äntligen att det är stora mängder kolhydrater som får min mage att bli så där uppblåst. Jättejobbigt. Fast jätteskönt att kunna styra över det nu, på ett annat sätt. Jag drar ner på kolhydrater allmänt (inklusive fika och godis såklart, men även mindre portioner pasta, ris etc till lunch och middag) och det ger effekt inom ett dygn.

Hoppas det blir bättre för dig med magproblemen!

Det är roligare att skratta
  • Anonym (Svullot!)

Tog bort alla mjölk produkter för ca 2 år sen under några månader men det hjälpte inte..

Har i omgångar tagit bort kolhydrater för att försöka gå ner i vikt..
    det hjälpte heller inte.. plus att jag mådde dåligt av det, nu äter jag kolhydrater men inte alls mycket..

det där med socker kan det heller inte vara då jag väldigt sällan tar en läst och då alltid light, dricker inte saft, fikar endast om någon fyller år.. inget socker i te och kaffe, inge yoghurt eller juice det enda sockret jag får i mig är det dolda...

Det verkar ha ett samband med grönsaker och frukt för det mesta för det är då som värst... grönsakssoppa och sallad..vilket jag gärna äter ofta, kyckling och fisk, rent kött, äter jag oxå mycket.. jag har förra veckan ätit mycket proteindrinkar och såg då att dom dagarna blev det bättre, men jag kan ju inte överleva på proteiner...

Stress därimot har jag, en inre sådan, sover även extremt dåligt..
    Försöker att gå ner i vikt oxå, där av äter jag nyttigt, men händer inte ett dugg på vågen..

Finns det något typ av lavemang man kan ta som tömmer tarmarna?, kanske skulle behövas, känns som det är fullt...

• Charlotta74

Jag har oxå haft problem med svullen mage i 15 år. svårt att andas och ta djupa andetag.
    Men nu har jag ätit LCHF i 6 mån och har inga problem med detta.
    passar mig perfekt=))

• Gravid 89

Men TS, jag tror inte det är att rekommendera att du ska satsa på lavemang. Det är ju bara en tillfällig sak.

• Anonym (Svullot!)

Gravid 89 skrev 2009-08-11 20:05:51 följande:

Men TS, jag tror inte det är att rekommendera att du ska satsa på lavemang. Det är ju bara en tillfällig sak.
    Jodå jag förstår att lavemang är en tillfällig lösning, men känner att jag kanske kan behöva den vid vissa dagar, som tex nu, magen har varit som en ballong sen igår och jag mår inte bra av det... och jag går ju inte och får ut det heller..

LCHF är säker bra för många, men inte för mig eftersom jag inte äter så mycket fett, har svårt för det, skulle vara svårt, läste om det för ett tag sen, och som sagt provade att ta bort kolhydraterna vilket fick mig att tom få ont i kroppen tyckte jag..(kanske berodde på att jag inte åt fett oxå)

Min mamma och kusin har samma problem så vi är fler i släkten, ingen av dom vet heller varför..
  • Anonym (Svullot!)
    Charlotta74 skrev 2009-08-11 20:03:53 följande:
    Jag har oxå haft problem med svullen mage i 15 år. svårt att andas och ta djupa andetag. Men nu har jag ätit LCHF i 6 mån och har inga problem med detta. passar mig perfekt=))
    Just så man känner svårt att andas och tom stå rakt utan obehag..
    Vad bra att du hittade någon som fungerade på dig.. gick du ner i vikt på köpet oxå?
Svar på tråden Varför blir jag svullen när jag äter?