• Jessi

Ni som har/har haft gallsten! Hjälp!

Har problem med gallsten, och reagerar på väldigt mycket. Har idag skött mig exemplariskt (trodde jag) men känner ändå av det nu ikväll!

Detta har jag ätit idag:

Havregrynsgröt, sylt, lättmjölk
    Potatis, skinkstek, sås, morötter
    Soleroglass (Har ALDRIG kännt av dem!)
    2 små torra småkakor (alltså inga feta, kladdiga saker )
    Bakad potatis UTAN smör, keso, kycklingbitar, grönsallad, ananas
    lättfil, flingor (Kellogs Redberries)

VAD kan det vara som jag reagerat på NU då???

• Svar på tråden Ni som har/har haft gallsten! Hjälp!
  • Jessi

Ingen med gallsten...? Lyckliga ni!!!

• annie29

Om du reagerar på det,då tycker jag att du ska uppsöka läkare och kanske få det fixat med en operation!

Har själv haft gallsten,och jag kunde knappt dricka ett glas vatten tillslut pga gallstensanfall!
    Fick då göra en titthålsoperation!

• annie29

Smärtan brukar komma oftast efter ca.3 -4 timmar,så då måste det ju va det senaste du åt!

• Jessi

Tack för svaret! Då måste det vara potatisen då... Inte ens fett ju...

Jo, jag står på väntelista för att bli kallad till operation, måste ju bara stå ut på något sätt fram till dess!!

• Mimmsi

Jag är opererad för gallsten med titthålsoperation, i slutet innan operationen så kunde inte jag heller äta något alls försök att äta bara kokt mat och se om det kan hjälpa dig. Jag blev opererad i mars 2004 och kan ibland fortfarande känna av det helst om jag äter ägg, päron och äpplen de säger att man kan få kramp i gallgångarna även om man är operead. Jag önskar dig all lycka!!!

• annie29

vet du när du får en tid för operation?

Jag fick gå före i kön pga att jag ej kunde äta nåt tillslut!
    Du kanske ska ringa och prata med nån så att du kanske kan bli framflyttad!

Tyvärr så fick jag lite känningar igen efter flera år pga att jag hade fått barn igen fast jag hade opererat mig!
    Fast det är ju ingenting mot vad jag hade förrut,då jag fick åka ambulans till sjukhuset!

Det är nånting som framkallar det efter man har fött barn verkar det som!

Lycka till iallafall! Det är gudomligt skönt när det är över så man slipper oroa sig vad man äter hela tiden!

• milimina

jooo jag har haft gallsten men eftersom alla reagerar på olika saker så är det svårt att säga vad du ska utesluta... det kan dessutom bero på att gallan är inflammerad och då tål man nästan ingenting. så var det för mig sista månaderna och jag kunde bara äta barnmat på burk för det ver det enda jag kunde behålla (it sucks! stackars barn).

(btw är grönsaker ganska svårsmält och sånt ska du också undvika, inte bara fett. ananas är trådigt och kan också vara jobbigt för magen)

• Lacrima

Vad får ni för symptom av gallstenen?

• milimina

för mig var det första anfallet det smärtgradvis värsta... det började med molande värk i magen som ökade gradvis till det gjorde så ont att jag inte kunde andas. det satt som ett järnband och ett spett rakt igenom kroppen. efter två timmar när jag bara låg och kved ringde maken ambulansen men när de kom hade jag ju så ont överallt att jag inte kunde säga var det var värst. de ville inte ta med mig, för enligt en av dem hade jag varken fel på blindtarmen, njurarna eller gallan... (jooodå, många gånger senare hade jag lust att leta upp honom och trycka ul-bilden i nyllet på honom) det tog flera timmar innan det gick över.

de vanligaste anfallen kändes som en molande eller gnagande värk strax under nedersta höga revbensbågen (där gallan sitter), de varierade i smärtgrad. på slutet när gallan var inflammerad hela tiden malde den mer eller mindre konstant och jag fick inte behålla nån mat som inte var barnmat på burk.

jag fick ju medicin också så så fort jag kände minsta lilla mer än det vanliga molandet skyndade jag mig att ta den för att slippa stora anfall... en av gångerna var i köpenhamn och det finnsmycket roligare saker att göra än ligg aoch kvida på ett hotellrum då

• Tro på

Efter operationen kan man få "Fantomsmärtor" blev jag informerad av min läkare.
    Har själv haft känningar(inte ofta) men inte som innan operation!

• milimina

tro på,

fantomsmärtor, kanske. men man kan få gallsten även i gallgångarna så får man problem igen kanske man inte ska direkt bortförklara det med fantomsmärtor...

• BaraPyssel

Om du står långt ner på kön kan du ju kolla med andra sjukhus efter en annan tid. Jag tillhör Malmö men fick bli opererad 5 mil därifrån. Då blev jag opererad två veckor efter det senaste anfallet.

//Joanna

Svar på tråden Ni som har/har haft gallsten! Hjälp!