• vätejon

Är det så farligt med luvtröjor?

Jag tycker att luvtröjor är ett av de finaste plagg som finns, de är mjuka och sköna och fungerar bra som jackor så här års. Visst, jag kan tänka mig en zip-jacka i collegetyg också, de är också fina och praktiska, men utbudet är ynkligt. ALLA jackor har luva. Så jag undrar: Är det verkligen så farligt med luvjackor? ALLA ungar har ju såna på sig när de är ute och leker. Vågar jag köpa en luvjacka åt min fyraåring att ha på sig på dagis? (De har ingen rutschkana på dagis.)

• Svar på tråden Är det så farligt med luvtröjor?
  • MBert

Du skriver både om luvjackor och luvtröjor. Det är olika!
    Jackor måste enligt lag ha en avtagbar huva, t.ex. med tryckknappar så den lossnar lätt OM man fastnar i den. Men när det gäller tröjor finns inga såna regler. Man räknar väl inte med att man är ute och leker i enbart huvtröja utan stoppar ner huvan i jackan.
    Fast denna tiden på året har man ju sällan jacka...

Då kan man börja fundera på hur det går OM barnet fastnar. I bästa fall så går tröjan sönder, in värsta fall så hänger barnet i tröjan.
    Men jag har aldrig hört talas om att någon blivit hängande i en huvtröja... Jag tror den går sönder.

• vätejon

Luvjacka/luvtröja är för mig en collegetröja med dragkedja och luva.

• Birgitta L

Svar till vätejon:

Ja det är farligt för så stora barn som en fyraåring speciellt på dagis där det inte är konstant uppsikt av barnen.

• vätejon

Birgitta L skrev 2009-08-11 23:08:00 följande:

Svar till vätejon:Ja det är farligt för så stora barn som en fyraåring speciellt på dagis där det inte är konstant uppsikt av barnen.
    Vad kan hända? Hur ska han fastna och var?
  • Lotlas

Det är farligt om de klättrar i en klätterställning t.ex, men även om en kompis tar tag i luvan och drar. Jag köper INGA luvtröjor till min son. Lindex har blixtlåströjor utan huva i olika färger. Sonen har en blå och en ljusgrå. Funkar jättebra som jacka!

• MBert

Men det är inte så lätt att fastna med en huvtröja (barnen har "provat" under min översyn) och dra i kläder kan man göra i vanliga tröjor också.
    Skulle man fastna så åker nog tröjan av snarare än att barnet kvävs.
    Jag tycker att det är lite överdriven rädsla, men visst ska man tänka sig för.

• vätejon

De har inga klätterställningar på dagis och ingen rutschkana. Men jag skippar nog luvan ändå. För säkerhets skull. Han kanske fastnar i en cykel...

• FruStolpe

Farligt, farligt!
    Min äldre bror fastnade en gång i sin huva när han hade gått för att söka min pappa som jobbade i sågen. Pappa hade precis sett hur huvan fastnade och min bror åkte upp på sågbordet mot sågcirkeln som skulle ha delat honom i 2 delar.
    Tur så fick pappa tag i honom och rev löst honom fortare än fortast. Efter det köpte mamma aldrig mer kläder med huvor där de var fast "påriktigt"...bara såna med knappar. Och det påminner hon oss om nu varje gång när vi alla 3 syskon fått våra barn.

• hannaliza
    MBert skrev 2009-08-12 18:52:15 följande:
    Men det är inte så lätt att fastna med en huvtröja (barnen har "provat" under min översyn) och dra i kläder kan man göra i vanliga tröjor också. Skulle man fastna så åker nog tröjan av snarare än att barnet kvävs.Jag tycker att det är lite överdriven rädsla, men visst ska man tänka sig för.
    Det är ju inte så lätt att fastna med hällorna i byxorna heller när man står och provar. Men det har hänt mig några gånger - en gång i ett dörrhandtag när jag bar på ett kakfat vilket var förödande

Skillnaden är väl att det inte händer så mycket mer än att det blir tvärstopp om man fastnar i byxhällan (som aldrig gått sönder för mig). Men fastnar man i en huva kan det ju gå riktigt illa. Kan inte tänka mig att en söm eller dragkedja brister av 20 kg unge - det är nog ungen det blir åverkan på.
  • MBert
    FruStolpe skrev 2009-08-12 21:44:22 följande:
    Farligt, farligt! Min äldre bror fastnade en gång i sin huva när han hade gått för att söka min pappa som jobbade i sågen. Pappa hade precis sett hur huvan fastnade och min bror åkte upp på sågbordet mot sågcirkeln som skulle ha delat honom i 2 delar. Tur så fick pappa tag i honom och rev löst honom fortare än fortast. Efter det köpte mamma aldrig mer kläder med huvor där de var fast "påriktigt"...bara såna med knappar. Och det påminner hon oss om nu varje gång när vi alla 3 syskon fått våra barn.
    Jag måste bara få fråga HUR han kunde fastna med huvan (och hur gammalt var barnet)? Det vill nämligen till rätt mycket, eller rättare sagt rätt avancerad rörelse OCH att huvudet, som man skyddar instinktivt, är nära det man fastnar i.

När detta med huvtröjors risk dök upp så ville jag "undersöka" hur lätt man kan fastna i en huvtröja (har barn som både älskar huvtröjor och klättra), och vi fick inte till det hur vi än gjorde. Så då bestämde JAG mig för att huvtröja ändå var okey på MITT barn.
    Men visst ska manvara medveten om risken!
Svar på tråden Är det så farligt med luvtröjor?