• kafferast

Vilket förarbete krävs för att tapetsera bar betong?

Skall låta tapetsera om ett rum där delar av väggen nu är slät, ren bar betong. Hur grundar man där innan tapeten sätts upp? Limmar man på tidningspapper eller är det gammal skola? Målar? Spacklar? Vad gör proffsen?

Vill gärna veta vad och hur man gör.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Vilket förarbete krävs för att tapetsera bar betong?
  • kafferast

Ingen som vet? Det går väl?

• kafferast

Puffar igen, vill verkligen ha hjälp.

• Joual

Jag är inte proffs och ska inte tapetsera på betong. Däremot är jag glad amatör och fick lite råd angående ev. tapetsering på en murstock, vilket är rätt liknande förhållanden.

Rådet var att köpa underlagstapeter. Dessa fästs på väggen med våtrumslim (inte vanligt tapetlim). Sedan ska man tapetsera med den "riktiga" tapeten ovanpå underlagstapeten.

• kafferast

Åh, ett svar äntligen. Tack!

Om det är så "komplicerat" så får målren som kommer göra det, jag hade tänkt göra så mycket förarbete som möjligt innan han kommer men på just tapetsering går jag bet. Har tapetserat 4 våder på egen hand men beslutade mig sedan för att inte göra det mer, det var för svårt för mig även om det blev bra. Blir förstås mycket dyrare att låta ett proffs även göra underarbetet och det finns andra saker jag hellre använder mina pengar till...

Slet bort några omgångar av dåligt underarbete på väggen förut, väggen har rört sig och gamla lagningar har slitits ojämna, t.o.m. det understa lagret var i dåligt skick. Blä, att det alltid ska bli mer arbete än man tänkt sig av förarbete. Jag som tänkte det skulle räcka med att slipa eller spackla ojämnheterna, men icke!

• Joual

Jo, det blir alltid mer jobb än man tänkt sig. Är det ett gammalt hus ni har? Där är det ju sällan räta vinklar och snygga underlagsjobb.

Vi köpte hus i somras och bestämde oss för att renovera vardagsrummet och lämna resten till en annan gång. Det borde väl gå snabbt? Jojo...

Vi har stött på massor av problem. En del beror på att vi är noggranna, andra på rena fel som begåtts innan. Huset är från 1905. Vi har rivit ner fem lager tapeter innan vi landat på spånplattorna som finns uppspikade. Även murstocken var övertapetserad. Det har stått en kakelugn i rummet tidigare, och vi tänker sätta in en igen. Till slut beslutade vi oss för att skrapa rent så gott vi kan på murstocken och sedan bara lägga på ett nytt, vitt lager med puts och låta den vara som den är. Resten kommer ändå att ta massor av tid. Nån gång blir väl det här ett vardagsrum: photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs186.snc1/6208_131829674427_755444427_3206435_4041767_n.jpg

Jag tycker inte att det är jättesvårt att slipa och spackla - däremot är det rätt trist när man håller på länge...

• kafferast

Haha, sådan där bild känner man igen. Ja suck ja...

Vårt hus är inte alls gammalt, men byggt på 80-talet. Inga vinklar är riktigt räta och det känns billigt och snabbt. Däremot är planlösningen och läget toppen så vi är nöjda ändå.

De som bott i lägenheten före oss (förvånansvärt många med tanke på husets unga ålder) har väl alla sett till att renoveringar gjorts ovanpå gamla dåliga grejer istället för att göra ordentligt från grunden. Även vi har bidragit till detta på vissa ställen, men nu är det dags att göra det aktuella rummet ordentligt fint på ett icke-fuskigt sätt.

• Tullemi

Min man är målare och han säger att ni ska bredspackla direkt på betongen. Ganska jobbigt för någon som inte har snittsen, men det går. Kanske behövs det bredspacklas 2 gånger för slät yta. Slipning mellan bredspacklingslagren förresten.

• Tullemi
    jaghopparhögt skrev 2009-08-12 21:44:06 följande:
    Borra, sätt i plugg, skruva fast spånskivor, tapetsera.
    Oj, det är mycket jobb med att sätta dit spånskivor med exakta mått. Plus att skivorna kan röra sig vilket gör att tapeterna kan spricka i spånskiveskarvarna.
  • kafferast
    Tullemi skrev 2009-08-12 22:00:03 följande:
    Oj, det är mycket jobb med att sätta dit spånskivor med exakta mått. Plus att skivorna kan röra sig vilket gör att tapeterna kan spricka i spånskiveskarvarna.
    Näe, någon borrning och spånskivor blir det inte tal om, det är bara en begränsad yta (som det dessutom är tapeter runt). Spackling var ju precis vad jag hoppades få höra, det kommer ändå behöva bredspacklas i ett gäng tapetskarvar.

Vi har gipsskivor som rört sig från betongvägg, det är därför det spruckit så och behövs fixas till.
  • Melva

Bredspackling pallar jag inte syssla med. Jag köpt en väv som jag smäckte upp. Sen målade jag direkt på den. Lite dyrare, men ack så mycket smidigare än att spackla, slipa, spackla och städa efter det!
    Det dammar ju bra av att slipa spacklingen.

Nu gjorde jag iofs om ett helt rum där 3 väggar var betong. En begränsad yta hade jag iofs inte heller pallat spackla .

• kafferast

Hu ja, dammet är inte kul. Men det får vi ta. Håller på att renovera det aktuella rummet i vilket fall som helst så ytterligare damm kommer inte göra någon skillnad. Hyllorna som står kvar i rummet (de är inbyggda) är grå av betongdamm och golvslipningsdamm redan...

Vår begränsade yta bar betong är tack och lov väldigt begränsad, kanske en kvarts tapetvåd på längden. Men även den lilla biten måste ju bli tapetserbar tänker jag. Dessutom har vi en stor burk väggspackel hemma redan, billigare kan det inte bli Bara själva bredspackeln som fattas - och handlaget förstås!

• Melva

Ja, det var ju inte mycket. Bara att sätta igång då. .

Svar på tråden Vilket förarbete krävs för att tapetsera bar betong?