• Angelica77

**P-spruta** Är du nöjd???

Ni som har p-spruta - här kommer några frågor!

*Har du mellanblödningar lr är du helt blödningsfri?
    *Har du några biverkningar -isåfall vilka?
    *Hur länge har du använt p-spruta?
    *För/nackdelar
    *Är du nöjd med ditt val?

• Svar på tråden **P-spruta** Är du nöjd???
  • Tonic

De två första gångerna mellan sprutorna hade jag ytterst lite blödningar, under den dåvarande menstiden, nu efter snart ett år har jag inget alls!

Inga biverkningar har jag fått heller så jag är supernöjd och det bästa är att min syster ger mig sprutan så slipper jag boka tid med BM och allt!

• Anonym

Hade inga blödningar alls.
    Enda biverkningen jag märkte av var att jag fick enormt mycket större aptit.
    Hade p-spruta i drygt 3,5 år.
    Tyckte det var det klart smidigaste och bästa p-medlet jag testat.

Ska börja med det nu igen efter att jag fött barn. ( Slutade med sprutan innan jag blev gravid....)

• Anonym

Jag har tagit tre sprutor och efter den första blödde jag nog lite i nästan tre månader sen dess har jag inte blödit alls...
    Inga biverkningar vad jag vet, de säger att sexlusten kan gå ner, jag hade ingen sexlust innan så jag vet faktiskt inte. Har två små barn så man är trött jämt.
    Jag är nöjd, slipper äta piller, kostar mindre än p-piller och man slipper binder och tamponger.

• Anonym (nöjd!)

Jag har haft p-spruta i flera omgångar de senaste 8 åren.

Har alla omgångar utom den senaste sluppit mellanblödningar helt. Denna omgången har det varit väldigt mycket mellanblödningar, men ska ta tredje sprutan om några veckor och hoppas på att det avtar då.

Har tidigare gånger varit helt fri från blödningar.
    Upplever inga negativa biverkningar alls.
    Mår väldigt mycket bättre psykiskt, eftersom jag tidigare mått oerhört dåligt av pms.

Fördelarna är just det att jag mår bättre, jag blir helt fri från blödningar, slipper pms-besvär, behöver inte komma ihåg något mer än tiden hos bmsk var tredje månad, är skyddad.

Nackdelarna är väl det att när man slutar med p-spruta så tar det ett tag innan ägglossningen kommer igång. Det längsta det tagit för mig är 8 månader.

Jag är supernöjd, men så finns det heller inte så många andra alternativ för mig eftersom jag blir sjuk av p-piller, inte vill ha spiral..

• Anonym (Någon)

Jag var gravid så gick jag upp 18kg och efter förlossning amning så gick jag ned 20kg.

Tog p-spruta 9 år efter min grav och gick upp 30kg på 3 sprutor, BM sa till mig att det skedde hormonrubbning i kroppen och vissa får det av p-sprutan.

• Schnooglewookiemush

Hade mens hela tiden.

Inga.

Ett år.

*För/nackdelar
    Graviditet var nackdelen.

Nej.

• Lbem

Jag var inne på att ta p-spruta (innan jag blev gravid) men min mamma sa att efter att hon tog en så fick hon utslag och då pratar vi om bölder, i hela ansiktet som hon fick bränna bort med laser.
    Beror väl mkt på om man tål hormoner eller inte..

• justlook

Hej!
    Jag har haft p-sprutan i två omgångar. Båda gångerna så försvann mensen i stort sett direkt och jag var sen mensfri hela tiden. Första omgången hade jag sprutan i 6 år. När jag slutade med sprutan första gången så tog jag sista sprutan i maj och mensen kom tillbaka i november. Andra omgången hade jag sprutan i knappt ett år. När jag slutade med sprutan andra gången så tog jag sista sprutan i augusti och mensen kom tillbaka i januari. Själv har jag mest läst om folk som skrivit att de tycker den är negativ pga att det tagit lång tid till mensen har kommit tillbaka efter de har slutat med den men jag hade inte det problemet och jag hade inte svårt för att bli gravid efter jag slutat med den. Väntar mitt första barn nu och jag blev gravid efter att jag hade haft mens två gånger.
    Tyvärr har jag inte så mycket val än p-sprutan då jag inte får ha vanliga p-piller och med minipiller har jag konstant mens så det är inget skoj. Har känt av nedstämdhet och minskad sexlust med den.
    Hoppas du hittar något som passar dig bra!

• Anonym (Nina)
    Angelica77 skrev 2009-08-11 17:47:41 följande:
    Ni som har p-spruta - här kommer några frågor!*Har du mellanblödningar lr är du helt blödningsfri?*Har du några biverkningar -isåfall vilka?*Hur länge har du använt p-spruta?*För/nackdelar*Är du nöjd med ditt val?
    Jag hade p-sprutan i ungefär 3 år, hade mellanblödningar ibland. Det värsta var när jag slutade då blödde jag jättemycket, fick hormonrubbningar och blödde nästan varje dag i över ett år. Läkaren jag träffade sa att det är jättevanligt att kroppen inte kommer igång efter sprutan och han tyckte att den borde förbjudas eftersom den ger så många biverkningar. Jag fick noll sexlust, blev konstig i huvet svartsjuk så min kille inte ens kunde fika med tjejkompisar, sån är jag inte alls egentligen. Sen ville jag och min kille få barn, men jag har bara fått missfall...läkaren säger att missfall är mycket vanligare om man har haft sprutan, nåt med hormonerna där med. Så jag ångrar som f*n att jag började med sprutan...
  • Angelica77
    Anonym (Nina) skrev 2009-08-11 18:54:28 följande:
    Jag hade p-sprutan i ungefär 3 år, hade mellanblödningar ibland. Det värsta var när jag slutade då blödde jag jättemycket, fick hormonrubbningar och blödde nästan varje dag i över ett år. Läkaren jag träffade sa att det är jättevanligt att kroppen inte kommer igång efter sprutan och han tyckte att den borde förbjudas eftersom den ger så många biverkningar. Jag fick noll sexlust, blev konstig i huvet svartsjuk så min kille inte ens kunde fika med tjejkompisar, sån är jag inte alls egentligen. Sen ville jag och min kille få barn, men jag har bara fått missfall...läkaren säger att missfall är mycket vanligare om man har haft sprutan, nåt med hormonerna där med. Så jag ångrar som f*n att jag började med sprutan...
    Oj! Det låter fruktansvärt.

Det finns ju dock för o nackdelar med alla medel.
    Problemet med spruta är ju ändå att man inte kan sluta som med p-piller efter en, två veckor ifall man mår skit.
    Man har liksom medlet i kroppen tills det att det går ur.

Ska fundera vidare...Fler åsikter är mkt välkommet!!!
  • Anonym (Nina)
    Angelica77 skrev 2009-08-11 19:13:35 följande:
    Oj! Det låter fruktansvärt. Det finns ju dock för o nackdelar med alla medel.Problemet med spruta är ju ändå att man inte kan sluta som med p-piller efter en, två veckor ifall man mår skit. Man har liksom medlet i kroppen tills det att det går ur.Ska fundera vidare...Fler åsikter är mkt välkommet!!!
    Alltså, som preventivmedel är det ju ok, eftersom jag inte ville ha sex och aldrig blev våt så vi fick allti ha glidmedel för att det skulle funka...inte så kul...

Förut fanns det en hel tråd med tjejer som hade problem efter sprutan, så det verkar inte vara så ovanligt med biverkningar direkt...grejen var också att när jag hade sprutan så fattade jag inte hur dålig den var, jag var faktiskt rätt så nöjd då speciellt att jag slapp mensen.
  • hysteria

Blödde i ett år, varje dag utan uppehåll. Efter ett år inga blödningar.

Gick upp mycket i vikt

1½ år

*För/nackdelar
    Gör ont att få, inte roligt att blöda hela tiden.

Enda fördelen var ju att man tar ju inte den så ofta.

Har slutat med den då jag inte var nöjd

• Anova

Inte helt blödningsfri, några mellanblödningar med flera månaders mellanrum efter att halvårs användade. Tätare blödningar (ung. som "vanlig mens" första månaderna)

Mindre PMS (ingen alls), knepigt att få igång mensen efter jag slutade. Tog sista sprutan för ca ett år sedan, nu först är mensen regelbunden.

ca 5 år

*För/nackdelar
    Väldigt smidigt, en spruta var tolfte vecka.
    Enligt min BM var det väldigt många biverkningar t.ex. att den påverkar benmassan och kan leda till benskörhet i framtiden.

Ja, absolut. Vill nog fortsätta om det är möjligt, men nu tar jag en paus ett tag från hormoner.

• Anonym (en undrare)

hej jag undra om de är någon mer än jag som fått akne promblem. de bara blomma upp när jag tagit min andra spruta. och sen hur stor är chansen att man kan bli gravid ?är de någon som blivit det?

• katjasruta

Har tagit fyra sprutor, den sista i dec och mensen är ej tillbaka.
    Första tre månaderna gick bra sedan blev jag svullen i hela kroppen, deppig, magsmärtor, lite akne på ryggen, jättetorr i underlivet. Jag blev så torr så att jag och sambon inte kunde ha sex eftersom jag till sist fick sprickor i underlivet, då slutade jag med p-sprutan. Det värsta är att det tar sådan tid för kroppen att återhämta sig. Finns väl piller att ta som innehåller samma hormon som sprutan så att man kan prova om hormonet passar för en, vilket jag tror är en bra idé att prova innan man tar p-sprutan. Ja just det jag glömde en sak, jag började få ont i rygg och ena knät när jag tog sprutan men det försvann efter ca tre fyra månader efter sista sprutan. Svullnaden börjar också försvinna nu, likaså magsmärtan och aknen.

Fördelar: mensen försvann direkt från första sprutan, pms problemen blev också bättre.

Kommer inte ta p-spruta igen.

• MartinaE

Jag hade p-spruta innan jag fick mitt första barn och jag var då supernöjd. Hade ingen mens heller! Dock tyckte jag att den gjorde ordentligt ont och jag var alltid rädd ca en vecka innan det var dags att ta den.

Hur mycket kostar den? När jag fick den var den gratis eftersom jag var under 21.

• Anonym (2 barns mamma)

Jag hade p-sprutan efter min första son. Hade inga mellan böldningar alls, nackdelen var att jag gick upp 30kg av den. Har du lätt för att gå upp i vikt skulle jag inte rekomendera den. Nu har jag hormon spiral som jag är jätte nöjd med. Lycka till med ditt val!

• Jessica med Seth

- småblödde hela tiden
    - Viktuppgång och total avsaknad av sexlust
    - minns inte exakt men 3-4 sprutor tog jag
    *För/nackdelar
    Hade inga fördelar, bara ovanstående nackdelar
    - nej

Svar på tråden **P-spruta** Är du nöjd???