• Mysmamman

VAR känns fosterrörelserna i v.18-19?

Jag är en nybörjare på att vara gravid och ska snart påbörja v.19. RUL i slutet av veckan, otroligt spännande och nervöst=)

KANSKE har jag kännt av lite fosterrörelser, men behöver hjälp från er som har erfarenhet. VAR känns fosterrörelserna i början av v.19. Jag känner bubblor/rörelse innefrån ca 10 cm nedanför naveln. Är det för långt ner för att kunna vara fosterrörelser? Har själv ingen aning, men det känns för osannolikt underbart att det skulle vara vårt lilla mirakel jag känner=) Eller?

Tack för svar!

• Svar på tråden VAR känns fosterrörelserna i v.18-19?
  • Jesster

Bebisens resa börjar ju allra längst ner i magen, nere i bäckenet och växer sedan uppåt. I v.19 så når livmodern ungefär en liten bit ovanför naveln och man kan alltså då känna rörelser därifrån och nedåt

Den som söker han finner - www.google.se
  • Mysmamman

Så det är inte konstigt om man känner rörelser en bit ovanför blygbenet då?

• Millis 27

är första gången för mig med så jag har ju ingen direkt erfarenhet,men jag är oxå i v19 nu och har känt något i det området oxå dom 2 senste veckorna så jag tror att det är bebisen. livmodern är ju där någonstans var på ultarljud igår o den sparkade o viftade för fullt

• Mysmamman

Åh, tänk om..jag lääängtar otroligt till RUL. Tack för svar förresten tjejer!

Någon mer med erfarenhet?

• nurse

Jag kände de flesta rörelserna precis ovanför blygdbenet. Det kittlade till liksom :=)

• soffan77

Jag är i v19 nu..18+1 och har sett fosterrörelser i ca 1 vecka,mest nedanför naveln till vänster :)...Den bökar och håller p¨å där hela tiden...kände ngt första ggn i v 16...

• Plonk

En till som bara har känt och sett rörelser precis ovanför troskanten! Är i v 18+5 o den har hållit på så i en vecka ungefär.
    Jag har mer fett runt naveln liksom (putmage:), tror att det är därför som jag inte ser rörelser som bäbisen gör högre upp i livmodern...

Så jag tror helt klart på att det är "ert lilla mirakel"! :)

Snart kommer du se på utsidan av magen också, asballt!!!

• Plonk

soffan77
    Måste bara skriva, min håller också nästan uteslutande på o flänger runt nere till vänster! Undrar om det är vanligt tro?!

• Mysmamman

Måste bara tacka för alla svar! Nu längtar jag ÄNNU mer till RUL=) Hoppas för allt i världen att allt är bra med den lille/lilla där inne!!!

• saltflingan

Nu kände jag iofs inga fosterrörelse i v 18-19, de kom först i v 20 och då sparkar direkt.

Men de var långt nere, mer mot bäckenet än naveln. Sen har det stökats runt lite var som, men oftast under naveln. Det är bara någon enstaka gång som det kommit en spark ovanför naveln (är i v 25). Och precis som för plonk så är det oftast på vänster sida som sparkarna kommer. Speciellt i början var det vänster sida som gällde. Nu kommer de även på höger sida, men vänster är fortfarande favoriten.

• misssunlight

Åh jag är i v 18+5 o har sedan förra veckan ungefär kännt som en fisk som sprattöar till eller ngt som rycker till ibland någonstans mellan navlen o troskanten, anade att det var vår lilla groddis som gjorde väsen ifrån sig ,men efter att ha läst alls inlägg här så kan man u nästan med säkerhet veta att det faktiskt är det som jag känner och inte en gasig mage, hihi.
    Helt Fantastiskt!!

• thesecret

Jag började känna rörelser i vecka 17.. men var lite osäker om det verkligen var barnet som rörde sig.. men sen så upptäckte jag att om jag la min hand när det "sparkade" så lugnade det ner sig efter ett tag..

Jag gjorde Ultra i vecka 18+6 och de bara bekräftade mig att jag har kännt barnen rörelser då jag såg vart barnet sparkade med bena och boxade med händerna {#lang_emotions_smile}

Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • soffan77
    Plonk skrev 2009-08-11 20:27:38 följande:
    soffan77Måste bara skriva, min håller också nästan uteslutande på o flänger runt nere till vänster! Undrar om det är vanligt tro?!
    TRor det är vanligt.....Kände likadant m min dotter som nu är 10,5 år...men hon höll inte på lika mkt som denna lilla krabat ,hihi :)
  • k girl

Min bebis har framför allt sparkat rakt ner, alltså inte ens vid troskanten. Nu (v 23+6) är en av de där sällsynta tillfällena h*n sparkar uppåt, jag har tangentbordet på magen och det studsar upp och ner.

• emsz

När man väl känner första sparken så går det inte att missta sig sen Det känns inte som något man nånsin känt förut

• thesecret

Mina sparkar har avtag dock mer och mer vad tiden har gått... har inte sett några utanpå än.. men känner vissa dagar inuti att den visar för fullt att här är jag.. men sen går det några dagar jag känner knappt något...

Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • kakdeg

Visst är det så att bebis flänger runt åt alla håll och upp och ner - så man kan känna sparkar på lite olika ställen? Runt vecka 18 alltså då den fortfarande är liten?

• Murrmys

Jag känner oftast åxå runt troskanten, blir ofta när jag sätter mig ner kanske klämmer den lill* lite då de är ju närmare 20 cm långa nu så visst kan de röra sig bra och sprattla runt...men som sagt har jag kännt mest där i "vecket" och mer på vänster sida för mig åxå. Det käns som nervryckningar för mig och ibland lite rejälare som verkligen inte går att ta miste på! Och det blir mer och mer, MYYYYYS längtar tills de syns och känns på utsidan...är i v 19 nu.

Svar på tråden VAR känns fosterrörelserna i v.18-19?