• Cally

Svullen mage av laktosfritt

Svullen mage av laktosfritt
    Någon som kan förklara detta?

Jag håller just nu på med en glutenutredning ( har inte fått svar ännu). Som en del i denna så fick jag till min förvåning reda på att jag är laktosintolerant. Jag har inte märkt något av det.

Nåväl, har nu ätit laktosfritt i en vecka och blir akut sjuk av de laktosfria produkterna. Magen svullnar upp till oigenkännlighet och jag får svår halsbränna.

Innan testerna gick igång så åt jag glutenfritt i tre veckor och som vanligt med icke laktosfritt. Då mådde jag jättebra i magen. Nu äter jag både gluten och laktosfritt sedan en vecka tillbaka och mår SKIT!

Kan någon förklara för mig hur man kan bli SÄMRE av laktosfri än vanlig kost när man testat positivt för laktosintolerans? Är det övergående när man slutar med laktos eller vad?

Någon som varit med om något liknande. Jag har googlat och googlat men bara hittat sidor om att man ska prova laktosfritt om man är svullen i magen. Aldrig någonting om det motsatta problemet.

• Svar på tråden Svullen mage av laktosfritt
  • Teskedsmamman

Hm, vad konstigt... men jag har ett par kompisar som inte är laktosintoleranta och de mår illa av den laktosfria mjölken vi har i kaffet....

Testa med att käka vanliga produkter och ta lactrase innan (ensym på kapsel). Lactasin är ett annat medel men inte lika bra som lactrase...

Man kan även hälla pulvret från två kaplsar i 1 l mjölk och låta stå 1 dygn så är den laktosfri sedan.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anova

Någon annan diagnos som t.ex. IBS kanske kan bidra till dina problem?
    Kanske du också är allergisk mot mjölk?

• Cally

Det lustiga är att jag inte får några direkta symptom av vanliga mjölkprodukter. Det var därför jag blev så förvånad över testsvaret. Däremot blir jag sjuk av mjölmat men det svaret dröjer något.

Däremot blir jag verkligen akut svullen om magen ( ser verkligen helt gravid ut och magen blir stenhård) inom 15 minuter efter att jag ätit laktosfria produkter.

Det ÄR mycket märkligt. Lite intressant dock teskedsgumman att du har icke laktosintoleranta vänner som blir illamående av laktosfri mjölk.

Men mitt blodprov visade ju på laktosintolerans just....hmmm mycket förvirrande .

• Teskedsmamman
    Cally skrev 2009-08-11 20:06:37 följande:
    Det lustiga är att jag inte får några direkta symptom av vanliga mjölkprodukter. Det var därför jag blev så förvånad över testsvaret. Däremot blir jag sjuk av mjölmat men det svaret dröjer något. Däremot blir jag verkligen akut svullen om magen ( ser verkligen helt gravid ut och magen blir stenhård) inom 15 minuter efter att jag ätit laktosfria produkter. Det ÄR mycket märkligt. Lite intressant dock teskedsgumman att du har icke laktosintoleranta vänner som blir illamående av laktosfri mjölk. Men mitt blodprov visade ju på laktosintolerans just....hmmm mycket förvirrande .
    Visst är det märkligt!

Men, just laktosintoleransen är ju mer ett välmåendetillstånd och inte ett sjukdomstillstånd... så om du inte mår dåligt av laktos så är det ju inget problem om du äter det.

Kan ju även vara så att gluten ger tillfällig laktosintolerans som sedan försvinner när magen mår bättre, iaf sa vår läkare det när jag utredde sonen för gluten. Vi är 4 laktosintoleranta och en glutenintolerant.... Varav den glutenintoleranta även är laktosintolerant.
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Cally

Teskedsgumman

Ja jag kom fram till just det, så nu har jag gått och inhandlat vanliga produkter igen.
    Det är ju som du säger fördelen med laktosintolerans, att det inte är direkt farligt att äta om man inte mår dåligt av det.

Med glutenet är det ju dock en helt annan sak, så där får vi se vad svaret blir.

• musiknallen

Cally.

Jag är också laktosintolerant och äter laktosfria produkter. Åt under lång tid Valios
    laktosfria fil och sen youghurt för det var det enda märket som fanns med laktosfri fil och yoghurt. Upplevde att jag också fick mycket gaser i magen. Ioch för sig har jag IBS mage också men när det sen kom fil och youghurt av andra märken Arla och Norrlandsmejerier så provade jag dom istället och upplever att magen inte är lika gasig. Så det kanske är något just i Valios produkter som man får gaser av.

Vilket märke var det du åt av?

• Cally

Musiknallen:

Faktiskt just Valio. Och det verkar som om det är deras laktosfria mjölk just som är värst.

Nu har jag gått tillbaka till vanliga produkter igen. Enligt devisen, "Hellre lite smådålig magen än totalt uppsvullen".

Tack för inputen!

Tjockislina: TACK jag harletat efter något sådant. Var inne på "allergimat" men där skulle det ta flera månader innan man fick svar,

• Cally

Musiknallen:

Jag har förresten också IBS sedan många år. Svårt att veta vad som är vad här

Kanske kombinationen Valio och IBS inte är så lyckad. Nu spekulerar jag bara.

• Chris Cross

Jag tål absolut Valios produkter allra bäst. Blir knölig i magen av tex arlas mjölk.

Sen tycker jag att det inte bara straffar sig för stunden om man fuskat. Jag kan knölas i magen i dagar om jag inte skött mig som jag ska.

Nu har ju Verum kommit med laktosfria produkter, men märk väl att de inte riktigt är laktosfritt, deras fria produkter har mindre än 0,1 gram laktos i sig....

• Lindquist

Ursäkta sent svar, dålig i magen av laktosfria produkter, ja har du inte läst på mer om E407 Karragenan vilka problem det ställer till med i magen som finns i alla laktosfria produkter och glass och liknande. 

Men om du tar bort gluten mejerier och socker så kan du ju utvisa sen om du blev bättre.

• Lindquist

Min läkare sa såhär om IBS, uteslut gluten, mejerier, socker och utvärdera ditt resultat sen om du blev bättre eller sämre. Jag blev bättre med PALEO kost som människan är skapt för att äta sen evolutionens tid.

Och laktosfria produkter är skit , tål man laktos kan man verkligen bli riktigt förstoppad av laktosfria produkter. Är man laktosintolerant så funkar mjölk med lite längre hållbarhet bättre än laktosfria produkter säger min moster som fick så ont i magen av laktosfritt men när hon börja dricka med lite längre hållbarhet funkar det bättre i magen.

Svar på tråden Svullen mage av laktosfritt