• frågvis2

Är det bara jag som valt bort kubb????

är det bara jag över trettio som valt bort kubb-test?
    Hej!

Jag är 31 år gammal och har bestämt mig för att inte göra något kubb/nubb-test. Jag tycker att det här med sannolikhetstest känns stressande och är rädd att man skall hamn i ett läge där man får dålig siffror och tvingas ta ställning till ett fostervattensprov som i sig innebär en ökad risk för missfall. Vet en bekant som fic k 1/50 och gjorde fostervattenprov. Barnet var friskt,men dog av fostervattensprovet.

Hur som helst. Börjar känna mig ensam om att skippa detta test och får ofta höra av omgivningen hur konstigt det är av mig att inte göra det. Har en kompis som läser till barnmorska och hon kan verkligen inte förstå att jag tar risken att få ett skadat barn i onödan.

Finns det fler därute?

• Svar på tråden Är det bara jag som valt bort kubb????
  • miranda75

Jag valde att inte göra testet. Man kan inte skydda sig mot allt + det finns andra "sjukdomar" som inte visar sig på det testet.

• Havanna vs Neo

Vad kosntigt det fanns nyss en massa svar i den här tråden

• Havanna vs Neo

Ahh nu förstår jag varför *leR*

• MelvinMeja

Jag fyller 31 år på fredag och är i v13+1 med mitt tredje barn. Tanken har aldrig slagit mig att göra kub/nub test förrän jag läste detta inlägg. Men jag kommer inte att göra något.

Gravid med nr.3 BF 100214
  • JNLL

Vi hade först tänkt göra kub men beslutade oss till sist för att inte göra det. Vad andra tycker står för dem. I vårt fall var anledningen till att vi tänkte om att inte ens nupp görs på vårt hemmasjukhus Sunderbyn, utan det får man göra i Umeå. Efter det beskedet funderade vi flera vändor till. Det som fick oss att till slut låta bli var främst att, precis som du skrev, vid ett dåligt resultat kan ju ett moderkaks-/fostervattenprov leda till missfall av ett friskt foster samt att en icke obetydlig del av de som får höra att de med stor sannorlikhet inte har ett foster med trisomi ändå har det. Men som sagt, ett svårt beslut. Det viktigaste är nog att just fatta ett beslut och känna sig trygg i det. Jag är 31 år och har två friska pojkar på 1,5 resp 3,4.

• Danitra

Jag gör det enbart för att få UL. Vill gärna se att fostret lever, har en hjärna osv.

Det här med sannolikhetstestet för kromosomavvikelser struntar jag mest i. Skulle det bli 1/5 eller liknande så skulle jag nog göra ett FVP men inte om det var 1/50 eller mindre.
  • Klåfingerapa

Svårt att veta vart man skulle dra gränsen men jag känner mig fortfarande så ung (28) så jag har inte kännt mig orolig. Plus att jag och min sambo resonerade som så att vi aldrig hade kunnat ta beslutet att ta bort barnet även om det visade sig ha nån avvikelse.

• emma04

Efter en hel del grubblerier har jag och min man bestämt oss för att ej göra ett fostervattensprov. Jag är 35 år.

• Butterscotch

Jag funderade länge innan jag till slut bestämde mig för att göra testet. Förhoppningsvis visar testet låg sannolikhet, och då behöver jag inte nojja över det under resterande del av graviditeten. Skulle testet visa hög sannolikhet så hinner jag förbereda mig mentalt på att få ett barn med kromosomavvikelse. Fostervattensprov skulle jag inte göra om det inte finns väldigt speciella skäl, risken känns alldeles för hög.

• dorothea

hahaha så tokigt det kan bli. Jag funderade på varför du inte ville spela kubb i sommar.

KUB/NUPP gjorde jag för att jag ville ha ett UL. Tyvärr blev det så sent gjort (v14)så jag fick inget i vecka 18. Nu får jag vänta ända till v.32.
    Fast iof så ville jag också kolla att allt verkade bra med bebisen. Skulle något vara galet så hade jag ju haft längre tid att förbereda mig mentalt på ett handikappat barn. Nu var allt bra och iom blodprovet så fick jag bättre resultat än med sonen för 4 år sedan. Det trots högre ålder.

Svar på tråden Är det bara jag som valt bort kubb????