• Nalle har ett blått hus

Embryoadoption

Min man och jag är båda infertila och enda sättet för oss att få barn inom en överskådlig framtid är en embryoadoption/donation. Vi har efter kontakt med AVA-kliniken i St. Petersburg, Ryssland fått svar på alla frågor vi hade till dem och ska nu få hjälp i Sverige med förbehandlingen för att sen i slutet av september åka dit och förhoppningsvis återvända hem gravida...

Min fråga är nu - embryoadoption är förbjuden i Sverige - kan myndigheterna här göra något om de får veta att vi gjort detta? Må låta som en dum fråga, jag förstår att de inte kan tvinga mig till abort om jag blir gravid, men tänkte i alla fall om det finns något de kan göra för att "straffa" oss.

Här i Sverige hade vi kunnat plocka ut mina ägg och få donatorsperma, men pga att jag är steriliserad pga sjukdom måste vi betala och använda ägg jag själv tidigare valt att inte använda - allt detta efter lång väntetid. Då betalar vi hellre och åker utomlands, får den hjälp vi vill ha och utan att behöva vänta mer än det tar att få visumet i princip.

Många kan tycka att detta är oetiskt förstår jag eftersom det är förbjudet i Sverige, men detta är vårt enda sätt att bli gravida och föräldrar.

• Svar på tråden Embryoadoption
  • Bette

Hej,

Svenska myndigheter kan inte göra någonting. Det är inte olagligt att åka utomlands och få fertilitetshjälp, det är flera i forumet för 40+ som är ensamstående kvinnor som då tar både ägg och sperma från donatorer. Det blir ditt biologiska barn då det växer i din kropp.

Bette

Svar på tråden Embryoadoption