Min katt smyger omkring och är rädd här hemma
Hej, jag har en katthona på drygt 1 år som kommit till oss lite förtidigt p.g.a omplacering (hon var 7 veckor, tyvärr) och på grund av detta har hon diverse beteendestörningar som är vanliga för katter som lämnat mamman förtidigt, t.ex livrädd för nya människor, vågar inte gå ut, springer och gömmer sig vid okända ljud, kissar/bajsar inte alltid på lådan, äter allt som ligger på golvet och så kan man inte lämna henne ensam i mer än ett par timmar åt gången..
Men hon är alltid kärleksfull och go, och är inte ett dugg rädd för människor hon träffat ett par gånger redan, hon är i vanliga fall inte rädd alls här hemma utan travar runt här som om hon vore drottningen själv
Men igår har hon ändrat beteende, hon smyger omkring (kryper längs golvet med burrig svans) och piper, sprätter till vid minsta lilla oväntade ljud som t.ex att jag reser mig ur soffan eller att sonen tappar en leksak.. Om jag går fram och klappar på henne så blir hon "som vanligt" igen men så fort jag går en bit ifrån henne börjar hon bete sig likadant, luktar på allting som om hon aldrig sett det förut, och gömmer sig vid plötsliga rörelser.
När jag släpper ut henne på solterassen blir hon "som vanligt" igen, rullar sig på golvet och tvättar sig och lägger sig sedan och myser i rabatten, men inomhus är hon helt vettskrämd.
Vad är detta? Är orolig för min lilla katt..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 20:42
Bör tilläggas: jag är hemma mammaledig och har varit inne i tre dagar så inget "ovanligt" har hänt heller, hon har inte blivit skrämd eller liknande så det kan inte bero på det..