• BlommyNess12

Min katt smyger omkring och är rädd här hemma

Hej, jag har en katthona på drygt 1 år som kommit till oss lite förtidigt p.g.a omplacering (hon var 7 veckor, tyvärr) och på grund av detta har hon diverse beteendestörningar som är vanliga för katter som lämnat mamman förtidigt, t.ex livrädd för nya människor, vågar inte gå ut, springer och gömmer sig vid okända ljud, kissar/bajsar inte alltid på lådan, äter allt som ligger på golvet och så kan man inte lämna henne ensam i mer än ett par timmar åt gången..

Men hon är alltid kärleksfull och go, och är inte ett dugg rädd för människor hon träffat ett par gånger redan, hon är i vanliga fall inte rädd alls här hemma utan travar runt här som om hon vore drottningen själv

Men igår har hon ändrat beteende, hon smyger omkring (kryper längs golvet med burrig svans) och piper, sprätter till vid minsta lilla oväntade ljud som t.ex att jag reser mig ur soffan eller att sonen tappar en leksak.. Om jag går fram och klappar på henne så blir hon "som vanligt" igen men så fort jag går en bit ifrån henne börjar hon bete sig likadant, luktar på allting som om hon aldrig sett det förut, och gömmer sig vid plötsliga rörelser.
    När jag släpper ut henne på solterassen blir hon "som vanligt" igen, rullar sig på golvet och tvättar sig och lägger sig sedan och myser i rabatten, men inomhus är hon helt vettskrämd.

Vad är detta? Är orolig för min lilla katt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 20:42
    Bör tilläggas: jag är hemma mammaledig och har varit inne i tre dagar så inget "ovanligt" har hänt heller, hon har inte blivit skrämd eller liknande så det kan inte bero på det..

• Svar på tråden Min katt smyger omkring och är rädd här hemma
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-08-11 20:41:29 följande:
    Hej, jag har en katthona på drygt 1 år som kommit till oss lite förtidigt p.g.a omplacering (hon var 7 veckor, tyvärr) och på grund av detta har hon diverse beteendestörningar som är vanliga för katter som lämnat mamman förtidigt, t.ex livrädd för nya människor, vågar inte gå ut, springer och gömmer sig vid okända ljud, kissar/bajsar inte alltid på lådan, äter allt som ligger på golvet och så kan man inte lämna henne ensam i mer än ett par timmar åt gången..Men hon är alltid kärleksfull och go, och är inte ett dugg rädd för människor hon träffat ett par gånger redan, hon är i vanliga fall inte rädd alls här hemma utan travar runt här som om hon vore drottningen själv Men igår har hon ändrat beteende, hon smyger omkring (kryper längs golvet med burrig svans) och piper, sprätter till vid minsta lilla oväntade ljud som t.ex att jag reser mig ur soffan eller att sonen tappar en leksak.. Om jag går fram och klappar på henne så blir hon "som vanligt" igen men så fort jag går en bit ifrån henne börjar hon bete sig likadant, luktar på allting som om hon aldrig sett det förut, och gömmer sig vid plötsliga rörelser.När jag släpper ut henne på solterassen blir hon "som vanligt" igen, rullar sig på golvet och tvättar sig och lägger sig sedan och myser i rabatten, men inomhus är hon helt vettskrämd.Vad är detta? Är orolig för min lilla katt..
    Bör tilläggas: jag är hemma mammaledig och har varit inne i tre dagar så inget "ovanligt" har hänt heller, hon har inte blivit skrämd eller liknande så det kan inte bero på det..
  • viseversa

Vi fick våran yngsta katt när han var 6 veckor. Kan säga att jag tror aldrig han skulle blivigt en sån bra katt om vi inte haft gammelkatten Jonas som kunde lära honnom hur man beter sig och uppfostra honnom.

Men har man ingen katt sen innan så blir det ju svårt. Tror eran lilla kisse behöver umgås med andra katter för att lära sig hur man beter sig och vad som är farligt och vad som inte är det.

Finns det in gen snäll gammal gubb/tant katt som ni kan låna ett tag? Tror det är trygghet med en kompis när man är så liten och osäker.

• BlommyNess12
    viseversa skrev 2009-08-11 20:48:11 följande:
    Vi fick våran yngsta katt när han var 6 veckor. Kan säga att jag tror aldrig han skulle blivigt en sån bra katt om vi inte haft gammelkatten Jonas som kunde lära honnom hur man beter sig och uppfostra honnom.Men har man ingen katt sen innan så blir det ju svårt. Tror eran lilla kisse behöver umgås med andra katter för att lära sig hur man beter sig och vad som är farligt och vad som inte är det.Finns det in gen snäll gammal gubb/tant katt som ni kan låna ett tag? Tror det är trygghet med en kompis när man är så liten och osäker.
    Men varför har det inte synts på över ett år? Hon är ju snart 1 ½ år gammal, borde hon inte ha betett sig så från början då?
  • BlommyNess12

Jag är liksom förvirrad och undrar vad som har förändrats från en dag till den nästa, och varför hon börjat bete sig som om allt vore nytt och främmande helt plötsligt liksom..

• viseversa
    BlommyNess12 skrev 2009-08-11 20:49:50 följande:
    Men varför har det inte synts på över ett år? Hon är ju snart 1 ½ år gammal, borde hon inte ha betett sig så från början då?
    Jaha är hon så gammal redan. jag trodde hon var liten. Ja men då är det nog något helt annat. Är du SÄKER på att hon inte blivigt skrämd? det kan ju vara av något ni inte tänker på som kastrull som ramlar i golvet eller någon ny läskig lurvig sak som ni köpt till huset?. katten kan ju vara lite speciella.
  • mssixty

Är hon kastrerad? Har ni kollat så hon inte har ont någonstans?

• BlommyNess12
    viseversa skrev 2009-08-11 20:52:01 följande:
    Jaha är hon så gammal redan. jag trodde hon var liten. Ja men då är det nog något helt annat. Är du SÄKER på att hon inte blivigt skrämd? det kan ju vara av något ni inte tänker på som kastrull som ramlar i golvet eller någon ny läskig lurvig sak som ni köpt till huset?. katten kan ju vara lite speciella.
    Jag är till 99 % säker eftersom hon hänger mig i hälarna hela tiden när jag är hemma så hade jag märkt om hon blivit skrämd, och jag har ju varit hemma 3 dagar i sträck nu.. Det var bara så lustigt.
    Ibland har hon stirrat ut i luften och fräst/rest ragg och morrat, så hon kanske inbillat sig något?

Hoppas inte det är nåt med psyket bara, det skulle ta kål på mig :(
  • BlommyNess12
    mssixty skrev 2009-08-11 20:54:01 följande:
    Är hon kastrerad? Har ni kollat så hon inte har ont någonstans?
    Ja, hon har inte ont någonstans, då skulle hon ju inte bete sig normalt ute på solterassen men vara rädd inomhus.. Då skulle hon ju bete sig likadant hela tiden..
    Dessutom har jag varit och klämt och känt på henne utan resultat..
  • viseversa
    BlommyNess12 skrev 2009-08-11 20:54:33 följande:
    Jag är till 99 % säker eftersom hon hänger mig i hälarna hela tiden när jag är hemma så hade jag märkt om hon blivit skrämd, och jag har ju varit hemma 3 dagar i sträck nu.. Det var bara så lustigt.Ibland har hon stirrat ut i luften och fräst/rest ragg och morrat, så hon kanske inbillat sig något?Hoppas inte det är nåt med psyket bara, det skulle ta kål på mig :(
    Kanske det spökar? Min kompis katt kunde fräsa ut oi luften ett bra tag efter att hennes stora kärlek plötsligt dött. Hon sa själv att hon kunde känna hans närvara i huset och hon tyckte det kändes tryggt. Men katten gillade det INTE. han reste ragg,fräste och var allmänt nervös. Vet attd et låter långsökt men man kan ju undra vad det är med henne!
Svar på tråden Min katt smyger omkring och är rädd här hemma