• Förväntansfull0406

Berätta om era erfarenheter om pergo!

Som rubriken lyder. Jag vill veta allt om era erfarenheter, fick ni biverkningar? Hur fungerade det på er?? Räckte det med en gång eller fick ni öka på? fungerade det alls?
    Samt varför fick/får ni pergotime? helt utebliven äl eller tar det bara lång tid för er att bli gravida? Och blev det mer en än liten bebis?

Jag undrar eftersom jag ska börja med min första kur nästa mens, som antagligen kommer i början på sep. Vi har försökt exakt tolv månader nu. Jag har en aning oregelbunden mens, men har antagligen äl själv, om det är så att problemet hänger på mig så kan det mycket väl vara så att inget ägg mognar. Vi får se, hoppet lever.

Jag skulle bli jätte glad om någon där ute vill dela med sig av er erfarenhet/er.

(jag skrev en tråd i Läkemedels tråden, men insåg att den nog hör hemma här istället, ifall ni undrar!)
  • Svar på tråden Berätta om era erfarenheter om pergo!
  • Kyanita

Jag har gått på pergo. Biverkningarna var att jag fick ett hemska humörsvängningar! Tyvärr hjälpte det inte mig att få äl (progesteronbrist). Med den starkaste dosen kom jag ändå bara upp i en tiondel av vad man behövde. Jag fick puregon i stället men det hjälpte inte heller (fast humöret var betydligt bättre). Precis innan vi skulle börja på IVF så blev jag gravid spontant. Nu sitter vi här med världens góaste och vildaste 16 månaders kille.

Lycka till, ska hålla tummarna så de blir blåa!

• Huggybear

Lyckades på första försöket med enkelkur, bf, februari... Hade inga direkta biverkningar, förutom ont i magen vid ägglossning. Hade regelbunden mens och förmodligen egen ägglossning, men den var inte tillräcklig. ... Pergo var verkligen räddningen =) Hoppas det tar sig för dig med!

• Förväntansfull0406
    Huggybear skrev 2009-08-11 21:09:11 följande:
    Lyckades på första försöket med enkelkur, bf, februari... Hade inga direkta biverkningar, förutom ont i magen vid ägglossning. Hade regelbunden mens och förmodligen egen ägglossning, men den var inte tillräcklig. ... Pergo var verkligen räddningen =) Hoppas det tar sig för dig med!
    Åhh det låter ju bra det! Grattis till lilla pyret i magen

Man hör ärligt talat mest pos erfarenheter av pergo, man har läst en del skrämsel i nån tråd här....Men det känns som jag kan hoppas på att iaf få en liten till i mitt/vårt liv.. Min dotter frågar mig när vi ska få en bellis.... (hon kallar alla vänners nyfödda så eftersom  det bara varit flickor)
  • Mamma till Simon

Jag har 3 barn, första blev till utan pergo, men när vi hade fösöt få ett syskon i 1 års tid sökte vi hjälp, jag har väldigt oregelbunden mens och troligtvis inte äl, fick iaf pergo, tog sig på 3:e försöket med enkelkur, läkaren sa att jag skulle få äl mellan dag 13-15 så när de dagarna passerat hade vi inte sex och därför blev jag inte heller gravid, iaf så på 3:e månaden använde jag även äl-test och då visade det sig att jag först fick jag äl först runt dag 17-19 så när jag upptäckte det tog det sig direkt. Mitt tredje barn blev också till med pergo, den här gången visste jag att jag fick senare äl av pergo så då gick det på första försöket. Mitt tips till dej är att avända äl-test samtidigt som du äter pergo. Lycka till!

• Kyanita
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-11 21:22:29 följande:
    Okey, jag har faktiskt precis fått hem en hög med tester. Tänkte att nä...det finns ingen idè att använda dom. Bra att du sa det. Tack.Men såg inte läkaren att du inte ägglossat??
    Ja, det undrar jag också. Mig tog de blodprov på stup i kvarten för att hålla koll på om jag hade äl eller inte.
  • Huggybear

Tack.
    Innan jag började med pergo var jag inne på en massa trådar här och läste, blev ju knäpp tillslut... Men det är bara att köra, och hoppas på det bästa. Lycka till, hoppas ni får en bellis =)

• Förväntansfull0406
    Kyanita skrev 2009-08-11 21:24:03 följande:
    Ja, det undrar jag också. Mig tog de blodprov på stup i kvarten för att hålla koll på om jag hade äl eller inte.
    ja, så sa hon till mig med, progesteron prov eller vad det heter, det ska man ta innan mens så man ser att jag haft ordentlig äl...
Svar på tråden Berätta om era erfarenheter om pergo!