• P ä r l a n

irakiska dolmar?

Hej!

Min svärmor gör himmelska dolmar i olikasorter... Undrar om någon här kan recept? (hon e bortrest så jag kan inte fråga henne...)

Är främst intresserad utav lök, vinblad och framförallt potatis dolmar!

hoppas ngn vill hjälpa mig med detta

• Svar på tråden irakiska dolmar?
  • wiizz

tycker du ska googla vinblads dolmar gjorde jag och hitta ett grymmt gott resept=)

• Cheriie

Har skrivit hur jag gör mina dolmar i ett forum, ska se om jag hittar det.

• Cheriie

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45860489-1.html
    Jag brukar även fylla zuccini, små aubergine, paprika, lök och tomat. (Och så klart vinblad som jag skrev ovan.) Lägger allt i en kastrull, med vinbladsdolmarna högst upp. Man måste salta vattnet extra då zuccinin och auberginen drar t sig mycket salt.
    Lycka till :)

• P ä r l a n

gjorde dolmar igår! vinbladsdolmarna blev såååå goda... men löken o potatisen blev inte helt klara o var inte så sura jag hade velat... vad kan jag gjort för fel? Hur mkt vatten skulle det vart i?

• Cheriie

Jag brukar smaka av och ibland ha i mer citron eller salt.
    Brukar ha lika mycket vatten som ris kanske lite extra. Potatisen och löken brukar jag ha länggst ner så de blir klara och det får stå och puttra i minast en timma.
    Du kanske hade för hög värme så att vattnet kokadet bort för fort? När jag kokar brukar det alltid bli över lite "sås" som man kan hälla över dolmarna.
    Kul att dom blev goda, hoppad det blir bättre med potatisen och löken nästa gång!
    Hur gjorde du löken föresten?

Svar på tråden irakiska dolmar?