• Fröken Freda

Hur mycket bubblor ska det bli i en soda stream-maskin?

Jag fick en variant av soda stream av mamma eftersom de ändå inte använde sin.
    Jag tyckte redan från början att det blir lite bubblor i och speciellt om man inte kör helt naturell utan med smaksättning i.

Ska det vara så?

Hur mycket ska man egentligen trycka i? Jag fick ingen instruktionsbok med men mamma visade att man skulle trycka åp knappen i ca 3 sekunder  3 gånger men det blir inte särskilt mycket bubblor för det. Plus att bubblorna är "små".

• Svar på tråden Hur mycket bubblor ska det bli i en soda stream-maskin?
  • Choklad och Nötter

Patronen kanske börjar att ta slut? Då brukar det blir väldigt svaga bubblor när gasen börjar ta slut.

• Fröken Freda
    Choklad och Nötter skrev 2009-08-12 00:50:50 följande:
    Patronen kanske börjar att ta slut? Då brukar det blir väldigt svaga bubblor när gasen börjar ta slut.
    Den är helt ny så det är inte felet. =/
    Men ska det vara mycket bubblor då? Stora? Små?
  • Tindra02

Jag brukar trycka 3-5 ggr.
    Tills den "tjuter", svårt förklara...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Fröken Freda
    Tindra02 skrev 2009-08-12 13:08:00 följande:
    Jag brukar trycka 3-5 ggr. Tills den "tjuter", svårt förklara...
    Okej, jag har tryckt 3-4 gånger. Vet inte hur mycket man bör trycka...
  • MrM

Som någon skrev tidigare; håll inne knappen i ett par sekunder, släpp, håll inne igen, etc tills det "tjuter". Vill du ha ytterligare kolsyra i så kan du ta loss flaskan för att sedan låsa fast den igen och upprepa det hela en gång till.

Mvh

• Fröken Freda
    MrM skrev 2009-08-12 13:11:08 följande:
    Som någon skrev tidigare; håll inne knappen i ett par sekunder, släpp, håll inne igen, etc tills det "tjuter". Vill du ha ytterligare kolsyra i så kan du ta loss flaskan för att sedan låsa fast den igen och upprepa det hela en gång till. Mvh
    Skall prova det.  Tack

Kan någon svara på om det kan bli lika mycket bubbel som i vanliga köpdrickor med en soda stream?
  • tilda84

jag tycker att det blir med bubblor i de vattnet man gör själv än köpe

• Tindra02
    Fröken Freda skrev 2009-08-12 13:12:29 följande:
    Skall prova det.  TackKan någon svara på om det kan bli lika mycket bubbel som i vanliga köpdrickor med en soda stream?
    Jag vet inte...
    Har inte tänkt på det...
    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • MrM

Fröken Freda skrev 2009-08-12 13:12:29 följande:

Skall prova det.  TackKan någon svara på om det kan bli lika mycket bubbel som i vanliga köpdrickor med en soda stream?
    Absolut. Däremot kommer det alltid att smaka riktigt eländigt med de där essenserna, det finns inget som kan få det att smaka som riktig läsk. Det är bara som bordsvatten den är duglig. - I mina ögon.

Mvh
  • Fröken Freda
    MrM skrev 2009-08-12 13:15:24 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-08-12 13:12:29 följande: Absolut. Däremot kommer det alltid att smaka riktigt eländigt med de där essenserna, det finns inget som kan få det att smaka som riktig läsk. Det är bara som bordsvatten den är duglig. - I mina ögon. Mvh
    Jo det håller jag med om. Men hallondrickan smakar rätt likt köpedricka.
    Och bubbelvatten är ju lätt att få lika gott som i affäeren tycker jag, men det var ju det där med bubblorna. ;)
  • Anghammarad

Jag tycker det blir mindre bubblor med Soda Stream. Både mindre i antal och mindre i storlek. Detta ser jag enbart som fördelar.

• Fröken Freda
    Anghammarad skrev 2009-08-12 14:44:37 följande:
    Jag tycker det blir mindre bubblor med Soda Stream. Både mindre i antal och mindre i storlek. Detta ser jag enbart som fördelar.
    hmm, det är det jag märkt med men jag ser ingen fördel i det. {#lang_emotions_undecided} Vill ha massor av bubbel.
  • Menhir

Fröken Freda skrev 2009-08-12 16:01:13 följande:

hmm, det är det jag märkt med men jag ser ingen fördel i det.  Vill ha massor av bubbel.
    Vår maskin gör ju så mycket bubblor man vill ha, så att tungan krullar sig om man vill det!

Med ny patron räcker 2 snabba tryck, allteftersom patronen töms krävs fler elelr längre tryck.

Vi har en sodastream som är 5-6 år gammal och den funkar kanon. Det finns snyggare modeller dock, vår är svart o silvrig och ser lite pingvinlik ut...
  • thia79

Tycker bubblorna blir försmå med en sodastreamer. PLus att de försvinner fortare än i köpeläsk.

• Jennnyn

För att förtydliga lite:
    Du skall trycka på knappen tills det kommer ett högt brummande/tjutande ljud. Först när detta ljud kommer, blir det riktiga bubblor! När ljudet hörs trycker du en eller två gånger till.

Trycker du bara snabba tryck och inte det där ljudet hörs, blir det heller inga riktiga bubblor. Då blir vattnet knappt kolsyrat!

• EmiliaG

Olika från modell till modell! Vilken modell har du?

• Cia o krabaten

Du kan ju trycka i så mycket bubblor du vill!!!
    Som många säger så säger apparaten till när det är "lagom" genom att tjuta/brumma/prutta liksom.
    Men om du bara trycker så flaskan lutar ut så kan du sedan släppa ner den och trycka i mera.

Blir absolut så mycket som i köpevatten, eller mer!
    Men du ska inte ha i smaksättning innan du bubblar. Och helst inte i flaskan då den inte ska diskas så varmt... (Deformeras i diskmaskinen )

• Fröken Freda
    Jennnyn skrev 2009-08-13 21:12:33 följande:
    För att förtydliga lite: Du skall trycka på knappen tills det kommer ett högt brummande/tjutande ljud. Först när detta ljud kommer, blir det riktiga bubblor! När ljudet hörs trycker du en eller två gånger till. Trycker du bara snabba tryck och inte det där ljudet hörs, blir det heller inga riktiga bubblor. Då blir vattnet knappt kolsyrat!
    Okej det där måste jag prova.
    EmiliaG skrev 2009-08-13 21:17:41 följande:
    Olika från modell till modell! Vilken modell har du?
    Tror den heter wassermaxx aqua eller något i den stilen.
  • Fröken Freda
    Cia o krabaten skrev 2009-08-13 21:23:35 följande:
    Du kan ju trycka i så mycket bubblor du vill!!! Som många säger så säger apparaten till när det är "lagom" genom att tjuta/brumma/prutta liksom. Men om du bara trycker så flaskan lutar ut så kan du sedan släppa ner den och trycka i mera. Blir absolut så mycket som i köpevatten, eller mer! Men du ska inte ha i smaksättning innan du bubblar. Och helst inte i flaskan då den inte ska diskas så varmt... (Deformeras i diskmaskinen )
    Nej det vet jag.
Svar på tråden Hur mycket bubblor ska det bli i en soda stream-maskin?