• HårdrocksMamma

Grå-Svart Framtand???

Hej, idag kom bonusdottern hem såg väldigt konstig ut i munnen, en av de övre framtänderna var grå-svart
    Någon som varit med om detta och vad var orsaken???

Hon har nu inte varit hemma på över en vec och bio har inte sagt ngt

Dottern säger att hon inte slagit i tanden....kan dock ha glömt iofs, men blir det bara på en tand?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Grå-Svart Framtand???
  • Titti och mini

Låter ju som hon slagit i ofta blir det bara på en tand... Låt tandläkaren titta på det iaf. Är det en mjölktand eller permanent?

• awesome

Var på tandinformation med lilleman för ett par veckor sedan och om de slår tänderna kan det bli som ett blåmärke i den och tanden blir lite blå/grå. Det bör försvinna inom ett par veckor. Det kan även ta längre tid om tanden slagits rejält. Du kan alltid ta kontakt med Bvc eller tandläkare bara för att vara på den säkra sidan. Tanden ska inte mörkna och bli svart då det är ett tecken att roten skadats.
    Hoppas det går bra för tjejen.

• Skusan

Min dotter slog en tand en gång så den blev lös och blödde, vi va till tandis då och han sa att den kan ha fått en rotskada och dö, så vi skulle avvakta om tanden blev grå/svart. Det blev den senare, men inget att göra åt eftersom det va en mjölktand. Men alltså det svar jag har fått är att grå/svarta tänder är döda tänder, kommer ej bli "vita" igen hur man än gör.

• Björkeli

Hej!

Så har min äldsta. Hon ramlade för några veckor sedan o slog i munnen.
    Vi var hos tandläkaren o ska tillbaka om ca 2mån för att se om det är ett blåmärke eller en permanent skada. Nu har den börjat ljusna så det verkar vara ett blåmärke.

Man ska alltid kontakat tandläkaren. Blir det en infektion kan det göra mkt ont o då behovs en snabb kontroll. Titta ovanför tanden, där tandköttet möter själva läppen. Finns där någon kula? Tryck, gör det ont?

Tandläkare ska kontaktas så de kan ta bilder o se om det är någon skada.

Hoppas det snart går över!

• awesome

Var iväg och letade reda på "boken" vi fick och där står det att man alltid ska kontakta tandläkare vid skador i munnen och att man ska göra en anmälan till sitt försäkringsbolag.

• LillaÄrtan

Tanden kan ha "dött" och blir då sådan.. Kan bli, gul, grå och nästan svart...

• HårdrocksMamma

Det är fortfarande mjölktänder, hon är blivande 4år
    Om det nu skulle vara roten som blivit skadad, påvärkas de nya tänderna på ngt sätt?

Blir så arg bion har inte sagt ngt och här har hon inte slagit sig, om det varit ombytta roller skulle vi få höra om det tills dödagar.
    Kan man ta dottern till en annan tandläkare då det är bion som håller i allt sådant, lr måste det gå via den tandläkaren hon redan har?

Tack för era svar, man blir ju väldigt orolig!

• awesome

I min bok står det att om barnet är under 5 år kan en skadad mjölktand ge ett litet märke på den underliggande, permanenta tanden. Men det står inte mer än så.

• Björkeli

TS: Det är därför en tandläkare vill röntga, som jag fattade det. För att se om den permanenta tanden fått någon skada. Min tös är oxå 4år.

Bor ni långt ifrån varandra? Ring till eran tandläkare o kolla om hon kan komma dit. Jag vet faktiskt inte... Men det ska väl gå bara det är inom samma län? *tror, vet inte*

• HårdrocksMamma

Har fått tag på nr till Tandakuten, ska ringa dit imorgon...inte för att de kanske tycker det är akut då, men man kan ju alltid försöka.

Vi bor ganska nära, samma stad, men vi har ingen kontakt med henne...bara i nödsituationer(om hon slagit sig mm)...tydligen inte då heller!
    Vi ska försöka få tag på bion så vi vet om flickan redan varit hos tandläkaren *hua*

Dottern hade iaf inte ont när vi borstade tänderna.

Tack för att ni är så snälla, tom letar reda på det.

• Björkeli

TS: Vad säger hon själv om det?

Min dotter hade heller inte ont av tandborste o kunde äta som vanligt. O hennes verkar bara vara ett blåmärke... Så jag håller mina tummar för er!

• HårdrocksMamma

Dottern? hon säger inte mkt. Frågade om hon slagit sig, men det hade hon inte. Inte heller att hon varit hos tandläkaren lr inte heller ska...

Tyvärr kan man inte alltid gå på vad hon säger, hon är väldigt glömsk ibland.

Fick ett sms av bion nu, dottern har tydligen inte slagit sig där heller??
    Hur fort blir en tand svart? Kan det ha hänt på dagis. (de har inte sagt att hon slagit sig)

• Björkeli

TS: det tog ca 2-3 v för min dotters tand att bli svart.

Men det kan vara en infektion som kanske uppkommit utan något märkbart slag så att säga. Har ni kolla över tanden som jag skrev innan? eller ja, nu lär hon väl sova! *korkad*

• Björkeli

Eller svart o svart...grå blev den.

• HårdrocksMamma

hm väldigt märkligt det här. Tryckte inte på tandköttet dum som jag var, tyckte däremot att hon var gråsvart på tandköttet oxå och på baksidan av tanden, hela området.

Tur att det inte verkar vara mer än ett "blåmärke" för er flicka, kan ju inte vara mer synligt än att få det på ngn av framtänderna.

• Björkeli

Hej!

Hur går det för er idag?

• HårdrocksMamma

Hej, fästmannen ringde till Tandakuten. Då det inte var ngt akut fick vi inte komma in, man skulle gå till ordinarie tandis (det bion håller i).
    Men vi fick svar på lite frågetecken iaf; roten var nog inte död då tanden inte är helsvart. slaget kunde skett för väldigt länge sedan och inte synts förrän nu. Tyvärr sa han att det är mest troligt att den nya tanden kommer få ngt märke på sig
    Sade även till oss att ta kontakt med försäkringsbolaget, för att det (om det blir ngn skada på nästa tand) ska gälla tills hon är 19år.

Men det visste vi ju redan, läkaren sa bara det som hederliga FLare redan förklarat! Inte illa

Tack!

(tanden har blivit lite mörkare, men inget ont)

Björkeli Hur går det med er flicka?

Svar på tråden Grå-Svart Framtand???