• Anna Paulita

Är frisörcentimetrar längre än vanliga centimetrar?

Fan vad arg jag blir....jag har precis fått håret att växa ut lite, men inser att jag måste klippa mig, och går till frisören. 2 cm vill jag klippa och enligt frisören bör det räcka. Hon börjar i nacken så det är svårt att se. När jag sedan ser håret som ligger på golvet så inser jag att det är typ 4 eller 5 cm. VA FAN!

Varför blir det så? Det är inte första gången. :( Jag blir så arg! När jag ifrågasatte det tyckte hon minsann att det var 2 cm hon hade klippt.

In my ass säger jag bara. :( Och nu är det så kort att jag knappt kan ha det uppsatt.

*ARG*

• Svar på tråden Är frisörcentimetrar längre än vanliga centimetrar?
  • reserverad

Frisörcentimetrar är absolut längre än vanliga. Jag tror alla kan stämma in i ditt påstående om att när man ber henne klippa 2 cm så ligger det minst 5 cm på golvet när man är klar.

• Bevabus

Alltid sådär, jag fattar inte, kan dem inte mäta???
    Jag har iaf lyckats hitta en som faktiskt klippe bara två centimeter som jag bad om sist! :O Hon klippte till och med MINDRE tror jag! Hon finns i Västerås inne på Savoy om du vill hitta henne

• Anna Paulita
    Bevabus skrev 2009-08-12 01:52:13 följande:
    Alltid sådär, jag fattar inte, kan dem inte mäta???Jag har iaf lyckats hitta en som faktiskt klippe bara två centimeter som jag bad om sist! :O Hon klippte till och med MINDRE tror jag! Hon finns i Västerås inne på Savoy om du vill hitta henne
    *L* Tack för tipset men det blir lite långt att åka från Sthlm för att klippa sig i Västerås. ;)
  • Bevabus

Aa kanske det

Anna Paulita skrev 2009-08-12 08:52:27 följande:
    *L* Tack för tipset men det blir lite långt att åka från Sthlm för att klippa sig i Västerås. ;)
  • idiblon

Just därför har jag vägrat frisör i 15 år.

• KramKalas

för många frisörer är centimetrarna längre än för kunden. Jag själv jobbar som frisör o är mycket noga med att inte ta mer än kunden säger. o om jag tycker de borde tas mer så frågar jag o förklarar innan jag sätter igång.

Jag har själv haft riktigt långt hår o vet hur viktiga dom där centimetrarna är. så som sagt, försöker vara mycket noggrann med det. Det gör ju också att kunden får förtroende o förtroende ger mer arbete. :)

• Grabbo

Haha.. va sjukt.

Jag har samma problem!

Det är lite tvärs om för jag säger att jag vill ha ca 2cm på sidorna.. o inte fan är det några cm. Du får nog klipppa lite till... o till slut får man visa med fingrarna och visa längden med hjälp av avståndet mellan fingrarna.

Det är fan tum som de kör med.

• jenni84

Vi på Nectar i Tumba visar alltid kunden "våra" centimetrar innan vi börjar för att kunna konstatera rätt längd och oftast tar vi lite mindre än överenskommet pga av att vi vet att det brukar bli perfekt då...

En frisör som tar mer än bestämt och ej kan komunicera med dig och tala om hur mycket h*n tar ,bryr sig inte riktigt om sina kunder och är enbart där för att tjäna pengar vilket blir korkat i längden anser jag.
    Mitt råd är att när ni kommer in i en salong ska första känslan vara att du känner dig välkommen och inte att du känner dig som ett besvär.
    Är käslan obekväm SKA du gå ut på en gång annars så kan jag garantera att du blir missnöjd tyvärr.....hoppas jag varit till hjälp för framtiden och lycka till.....

ingenting kan hålla ett gräl vid liv så mycket som två par som inte vet vad de grälar om( O.A Battista)
  • Mummyfied

Det där är en av anledningarna till varför jag inte går till frisören. Ber min mamma klippa mig istället.

• jenni84
    Violiejolie skrev 2009-08-12 14:46:30 följande:
    Det där är en av anledningarna till varför jag inte går till frisören. Ber min mamma klippa mig istället.
    vilken är anledningen.....att man lyssnar på sin kund???
    ingenting kan hålla ett gräl vid liv så mycket som två par som inte vet vad de grälar om( O.A Battista)
  • Trill

Jag har slutat gå till frisörer eftersom de alltid klipper för mycket. Jag har testat massor av olika, men alltid haft samma problem.
    (Guldstjärna till friserna i denna tråd som lyssnar till kunden!)

Jag och dottern har klippt varandra de senaste 5 åren och äntligen har vi båda långt OCH friskt hår.

• Trill

erhm.. liten felstavning ovan. (Ge oss edit-funktion för tusan. Stenåldersforum)

friserna = frisörerna

• Indianica

Å, vad tråkigt. Har också erfarenhet av det. Därför måttar jag alltid vad ett visst antal centrimetrar är för mig mellan pekfinger och tumme, så frisören ser det ordentligt, har aldrig blivit för mkt klippt då.

Många frisörer verkar ha svårt att fatta vad 2-3 cm är på ett lite längre hår. De tycker kanske det är skitlite att ta en centimeter extra eller så, men för en person som vill spara ut är det mycket. Jämför t ex med att en frisör skulle klippa 2-3 cm på en korthårig person, det skulle bli snagg då, kanske inte så poppis.

Jag tycker en frisör skulle ge någon form av kompensation om kunden blir missnöjd med centrimetrarna (även fast just håret får man ju inte tillbaka), annars ska man inte gå tillbaka dir. Frisörer måste bli bättre på att inte bete sig som diktatorer med våra centimetrar!!

• jenni84
    Indianica skrev 2009-08-15 10:11:05 följande:
    Å, vad tråkigt. Har också erfarenhet av det. Därför måttar jag alltid vad ett visst antal centrimetrar är för mig mellan pekfinger och tumme, så frisören ser det ordentligt, har aldrig blivit för mkt klippt då. Många frisörer verkar ha svårt att fatta vad 2-3 cm är på ett lite längre hår. De tycker kanske det är skitlite att ta en centimeter extra eller så, men för en person som vill spara ut är det mycket. Jämför t ex med att en frisör skulle klippa 2-3 cm på en korthårig person, det skulle bli snagg då, kanske inte så poppis. Jag tycker en frisör skulle ge någon form av kompensation om kunden blir missnöjd med centrimetrarna (även fast just håret får man ju inte tillbaka), annars ska man inte gå tillbaka dir. Frisörer måste bli bättre på att inte bete sig som diktatorer med våra centimetrar!!
    förstår dig och håller fullständigt med,det är ni kunder som styr vårt jobb och utan er har vi inga jobb men alla frisörer förstår inte detta tyvärr , så vi som verkligen vill ge service och göra fina jobb får utskällning av kunden redan innan h*n satt sig i våran stol pga frissan "där borta" gjorde så och så!!!.....men stå på er !!! tack för att ni som klipper er finns annars skulle jag vara arbetslös...
  • Fille Fjonkan

Bara om det är de centimeterna som klipps bort. Handlar det om centimeters som ska vara kvar är de i regel kortare än vanliga centimeters

• Sötnosarna

Tycker också det verkar som om deras cm är längre än mina, som sist när jag skulle klippa luggen så började vi ta lite. Kom överrens om att det behövdes LITE till och då när jag sa pyttelite (för hon vet att den inte får bli för kort) så naturligtvis blev den för kort och jag känner mig som en tonåring och får dra i luggen med plattången men det hjälper inte. Får se ut så här i ca en och en halv vecka till tippar jag på. Har jag tur då så har den vuxit lite. Den är nu 1 cm för kort.

Nästa gång får hon klippa den för lång och sen får jag väl nagga på den själv.

Svar på tråden Är frisörcentimetrar längre än vanliga centimetrar?