• Shamam

2-åring som gråter o gnäller hela dagarna!

har en son som fyllde 2 år 7 aug, sen ca en vecka tillbaks så gnäller han o gråter hela dagarna.. får han inte som han vill eller ja ska göra nåt som han inte ivll så gråter han.. han vill inte sitta o leka me nåt eller va ensam mer än en liten stund , han komemr å säger: komma mig! tar ja inte upp han så fortsätter han o sen storgråter!!

Är det så de är att va 2 år??
    har märkt att tar ja han t vår säng på natten när han vaknar så e han likadan på dagen förväntar sig att ja ska ta han direkt..

någon som vet? någon som har de likadant??

• Svar på tråden 2-åring som gråter o gnäller hela dagarna!
  • mollo

han kanske har växtvärk..? vissa barn har jätte jobbigt med det. vår son har haft det i omgångar. när han fått alvedon har det lugnat ner sig för stunden och han har iaf fått sova lite på natten...

gör saker som får honom att tänka lite på annat.
    går det inte över så ring och prata med BVC.

• carola1977

2-årstrots?
    Mycket som händer i den åldern också så många barn är extra gnälliga och klängiga då.

• Shamam

nja tror inte de beror på växtvärk.. för han blir ledsen när han inte får som han vill o om ja inte tar upp han när han säger till.. men vet inte om ja kan kalla de trots heller för att blir ju inte hysteriskt arg utan bara jätteledsen om ja inte tar han..

• bonnieloveskim

har en 2åring jag med.. hon vill bara vara med mig för det är det bästa hon vet, vill sitta bredivd, i knät, hon drar in alla sina leksaker i det rum jag är men sen älmnar hon dem och är med mig
    jag njuter väl lite av att vara med henne, vi göra allt tillsammans.

Tror detta är 2åringen.

Hon e inte enda barnet när de andra e hemma e hon mycket med dem men  om det bara e hon å jag så e hon med mig konstant ska sova bredivd mig å allt.

• mollo
    Shamam skrev 2009-08-11 22:31:51 följande:
    nja tror inte de beror på växtvärk.. för han blir ledsen när han inte får som han vill o om ja inte tar upp han när han säger till.. men vet inte om ja kan kalla de trots heller för att blir ju inte hysteriskt arg utan bara jätteledsen om ja inte tar han..
    han kanske bara testar sina gränser lite. det gör dom ju i olika bemärkelser hela tiden. det är jobbigt. men det går över
  • Shamam

nja förutom att man får ett stort hål i huvudet så är det helt ok! haha..
    ja är inte den som ger efter för at han gråter lite..

tex tidigare idag fick han för sig att han ville ha en kaka de va då ca 1 1/2 timma innan han skulle äta luch o har tyvärr en kille som äter väldigt dåligt så kan inte ge han kakor o sånt emelllan målen annars äter han inget.. han äter dåligt som de är.

Ja sa nej och han blev ledsen han grät o ja sa återigen nej o förklarade varför,men de hjälper juinte han när hanvill ha så ha va ledsen.. efter en stund tog ja han i knät o fick hitta på nåt annat o göra att g ut funkar alltid men de är ju tyvärr inte alltid man kan gå ut..

ett nej är ju som sagt nej,man ska inte ändra sig för att barnet gråter o man tycker synd om de..

• Loco Madre
    mollo skrev 2009-08-11 22:27:51 följande:
    han kanske har växtvärk..? vissa barn har jätte jobbigt med det. vår son har haft det i omgångar. när han fått alvedon har det lugnat ner sig för stunden och han har iaf fått sova lite på natten... gör saker som får honom att tänka lite på annat. går det inte över så ring och prata med BVC.
    Min bvc tant sa en gång att det inte finns något som heter växtvärk. Alltså att barn faktiskt får ont när de växer utan det är bara någon konstig myt.
  • mollo
    Shamam skrev 2009-08-11 22:40:55 följande:
    nja förutom att man får ett stort hål i huvudet så är det helt ok! haha..ja är inte den som ger efter för at han gråter lite..tex tidigare idag fick han för sig att han ville ha en kaka de va då ca 1 1/2 timma innan han skulle äta luch o har tyvärr en kille som äter väldigt dåligt så kan inte ge han kakor o sånt emelllan målen annars äter han inget.. han äter dåligt som de är.Ja sa nej och han blev ledsen han grät o ja sa återigen nej o förklarade varför,men de hjälper juinte han när hanvill ha så ha va ledsen.. efter en stund tog ja han i knät o fick hitta på nåt annat o göra att g ut funkar alltid men de är ju tyvärr inte alltid man kan gå ut..ett nej är ju som sagt nej,man ska inte ändra sig för att barnet gråter o man tycker synd om de..
    förtsätt som du gör bara.

jobbigt med hål i huvudet:-P
  • Shamam

hahaha jo de är det men de väl nåt ja får leva med! =)

• mollo

Loco Madre skrev 2009-08-11 22:42:51 följande:

Min bvc tant sa en gång att det inte finns något som heter växtvärk. Alltså att barn faktiskt får ont när de växer utan det är bara någon konstig myt.
    hahaha. vilken rolig tant.
    Jag kommer själv ihåg att jag hade växtvärk när jag var liten.
    har även haft växtvärk när jag var i tidiga tonåren.
  • Pinky81
    Shamam skrev 2009-08-11 22:21:07 följande:
    har en son som fyllde 2 år 7 aug, sen ca en vecka tillbaks så gnäller han o gråter hela dagarna.. får han inte som han vill eller ja ska göra nåt som han inte ivll så gråter han.. han vill inte sitta o leka me nåt eller va ensam mer än en liten stund , han komemr å säger: komma mig! tar ja inte upp han så fortsätter han o sen storgråter!!Är det så de är att va 2 år??har märkt att tar ja han t vår säng på natten när han vaknar så e han likadan på dagen förväntar sig att ja ska ta han direkt..någon som vet? någon som har de likadant??
    Ooo ja, känner igen det på pricken. Vår dotter blir 2 i november men är precis lika dan. Har alltid varit sällskapssjuk men nu är det extremt. Ska sitta i knät (där hon ändå inte sitter still mer än 30 sekunder) eller ha sällskap, helst hålla en i handen så man inte "rymmer"!

Gnäller om man diskar eller går på toaletten, storskriker om man pratar i telefon för länge osv...

Hoppas fasen går över SNABBT!!

/pinky81
  • BlommyNess12
    mollo skrev 2009-08-11 22:55:01 följande:
    Loco Madre skrev 2009-08-11 22:42:51 följande:
    hahaha. vilken rolig tant.Jag kommer själv ihåg att jag hade växtvärk när jag var liten.har även haft växtvärk när jag var i tidiga tonåren.
    Mmm, jag hade fruktansvärd växtvärk jag också! Jag bara grät och grät..
  • mollo
    BlommyNess12 skrev 2009-08-12 08:16:56 följande:
    Mmm, jag hade fruktansvärd växtvärk jag också! Jag bara grät och grät..
    tanten kanske var kort:-P eller gammal så hon hade glömt hur vansinnigt ont det gör... hahahah.
  • Hagman

Vår kille fyllde två år i förra veckan och han har också börjat gnälla och kasta sig på golvet när han inte får som han vill. Det är mycket torr-gråt. Försöker fråga varför han är lessen men får inget vettigt ur honom. Tror att det är en "fas" och fortsätter med vårt efter att vi kollat att allt egentligen är ok med honom. Tufft men troligen nödvändigt?.

• nathana1

Vår son blir snart 4 år, men han har haft perioder precis som du beskriver. Det händer så attans mycket i de små liven runt 2 år. Då vill jag minnas att vi hade mycket trots och mycket gråt och behov av närhet. Det enda man kan göra är att åka med, trösta, låta vara nära och visa hur man ska bete sig (inte gnälla utan vara trevlig när man vill saker, ha tålamod (visa igen och igen att man ibland måste prova många gånger innan man kan göra en viss sak som man vill på rätt sätt). Det kommer att gå över! Sedan kommer nästa period.. Min erfarenhet är iaf att efter perioden har han vuxit något enormt och lärt sig en massa nya saker. Och då mår han SÅ bra och är samma gamla vanliga superglada kille!

• Loco Madre
    mollo skrev 2009-08-11 22:55:01 följande:
    Loco Madre skrev 2009-08-11 22:42:51 följande: hahaha. vilken rolig tant. Jag kommer själv ihåg att jag hade växtvärk när jag var liten. har även haft växtvärk när jag var i tidiga tonåren.
    Hehe ja okej jag har ingen aning om hur det ligger till men jag blev också lite förvånad när hon sa det
  • Jenny79

Sååå skönt att andra har det likadant! Min 2 åring ska bäras på hela tiden! kan inte diska eller nåt förren han står o drar mig i benen o gråter, blir galen på detta. Sitter jag på toa blir han ledsen över att han inte får sätta sig i mitt knä.... pust.... vet inte hur länge jag står ut med detta....

Svar på tråden 2-åring som gråter o gnäller hela dagarna!