• Skruttiskrutti

Våga vägra blodprov???

Hej alla. Jag har verkligen fobi för det här med sprutor. Storgrät när jag o BM bara pratade om det med mitt första barn.. då var jag tvungen o ta ett blodprov i armen för o ta reda på min blodgrupp inför förlpssningen vilket var hemskt och väldigt traumatiskt för mig.
    Nu väntar jag mitt andra barn och funderar på o vägra göra det en gång till.. jag menar det är ju för mins kull om det skulle hända något akut under förlossningen o jag skulle behöva blod. Men hur gör dom med folk som kommer in på akuten o behöver blod?? då måste dom ju snabbt kunna kolla blodgruppen eller?
    Jag menar att skulle det bli akut så löser dom det...
    Dom har ju i datan vilken grupp jag har sen innan, BM menade på att man kan ha utvecklat antikroppar i efterhand därför dom vill kolla igen.
    En sten skulle falla från mitt hjäta om jag slapp oroa mig för detta vilket jag nu redan gör även att det inte är aktuellt förrens i oktober isåfall.
    Jag utsätter ju inte barnet för något..

• Svar på tråden Våga vägra blodprov???
  • Atamon

Ja din blodgrupp lär väl inte ha ändrats sedan förra gången men det är ju också för att veta om din och barnets blodgrupp passar ihop, så att du inte bildar antikroppar mot barnets blodgrupp, de ser ju då om tex finns större risk för gulsot hos barnet vid födelsen. Blodprov visar ju så mycket, hur det står till med järnet och blodvärdet. Jag har nog fått lämna blodprov varje gång jag har varit till BM. Hur kollas sådant för dig nu när du inte vill lämna prov?

• JennyCecilia

Ta blodprovet. Det tar en sekund. Sen att du VÄLJER att tänka på det dagar innan det är en annan sak. Träng bort tanken när den kommer bara.- Det går med övning.
    Jag har själv tränat bort min rädsla. Det går.

När man skapar en fobi så börjar det med obehag och sen tänker man hur otäckt det är och så vidare. Man bygger bara upp den själv.

Jag har varit så rädd att jag svimmat -nu många år senare och ca 60 blodprov om året..van.

Jag har förlorat mitt barnhon dog efter förlossningen-det är värre än ett blodprov.
    Säger det för att sätta det i perspektiv litet, kanske hjälper det inte men tänk en gång till då?

Om det skulle hända något så är det väldigt bra att det finns nya prover.
    Om jag var du skulle jag vara modig för mitt barn och mig själv och ta det.
    Skulle du inte ångra dig om nu något gick på tok bara därför att du vägrade?
    Jag vet inte prioritet på det här med blodprov eller hur viktigt det är att man tar nya men..

Jag kan tycka att du är litet tramsig men samtidigt förstår jag dig så väl.

Min dagbok: ladyj112.xpy.se/
  • VinterEmma

Alla undersökningar och liknande är ju frivilligt, så man kan mycket väl slippa om man inte vill.

• Minxy

Jag tror säkert att du slipper ta blodprov om du verkligen insisterar (att gå till MVC är helt frivilligt), men samtidigt är det bättre för både dig OCH ditt barn om du tar ett blodprov för att ha koll på blodvärde, glukos och eventuella antikroppar.

Dom tar inte blodprov för att plåga dig - dom tar det för att kunna ge dig och barnet den bästa vården.

Prata med din BM och sedan också med den sköterska som skulle ta provet och få dom båda att förstå hur otroligt jobbigt det känns för dig.
    Är man bara tydlig med vad man känner så kan dom ta hänsyn och du kan få t.ex. bedövningssalva först mm.

Lycka till.

***S+M=L***
  • Bess

Det finns ju spec terapi som man kan gå, för att övervinna sin spruträdsla/fobi. Tycker du ska fråga efter det på mvc.

Tycker inte att du ska utsätta dig, och framför allt ditt barn för onödig fara "bara" för att du e spruträdd.

Allt e ju frivilligt, så ingen kan ju tvinga dig. Men säger inte ditt förnuft nåt annat?

• Ekorrfamiljen

Det där med blodgruppering är riktigt märkligt. Jag har haft samma blodgrupp sedan jag var bebis. Jag har full koll på vilken det är. Det hade inte ändrat sig när jag skulle föda mitt första barn. När jag väntade andra barnet var det *surprise* fortfarande samma blodgrupp. När jag väntade trean frågade jag om jag slapp ta det där provet, men nej, och tänka sig, samma blodgrupp som tidigare. I mars låg jag inlagd på lasarettet och där gjordes bl.a. en blodgruppering ifall jag skulle behöva blod eftersom jag mådde rätt dåligt.. (Tjatigt, men det var samma blodgrupp som när jag var bebis.) Nu när jag blev gravid med fyran tänkte jag ju att den här gången måste jag slippa ta provet eftersom jag nyss fått det bestämt, men icke! De hade skrivit fel efternamn på mig någonstans, så jag måste ta om provet.. Gissa vad det visade? Samma blodgrupp igen!

Jag hatar verkligen att bli stucken och min nervositet gör att blodkärlen drar ihop sig och därmed blir jag svårstucken också. Det brukar leda till att de får sticka om och rota i armen = det gör ont och jag blir ännu mer nervös. Måste nästan ligga ner för att inte svimma, men man vänjer sig ju när man blir stucken ofta (som jag blev när jag var inlagd) men det är ju inte roligare för det.

Hoppas att du kan komma över din rädsla och låta dem ta det här provet. Det tar ju inte lång stund om man ser det i ett större perspektiv. Lycka till!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Bess
    Ekorrfamiljen skrev 2009-08-12 08:44:16 följande:
    Det där med blodgruppering är riktigt märkligt. Jag har haft samma blodgrupp sedan jag var bebis. Jag har full koll på vilken det är. Det hade inte ändrat sig när jag skulle föda mitt första barn. När jag väntade andra barnet var det *surprise* fortfarande samma blodgrupp. När jag väntade trean frågade jag om jag slapp ta det där provet, men nej, och tänka sig, samma blodgrupp som tidigare. I mars låg jag inlagd på lasarettet och där gjordes bl.a. en blodgruppering ifall jag skulle behöva blod eftersom jag mådde rätt dåligt.. (Tjatigt, men det var samma blodgrupp som när jag var bebis.) Nu när jag blev gravid med fyran tänkte jag ju att den här gången måste jag slippa ta provet eftersom jag nyss fått det bestämt, men icke! De hade skrivit fel efternamn på mig någonstans, så jag måste ta om provet.. Gissa vad det visade? Samma blodgrupp igen! Jag hatar verkligen att bli stucken och min nervositet gör att blodkärlen drar ihop sig och därmed blir jag svårstucken också. Det brukar leda till att de får sticka om och rota i armen = det gör ont och jag blir ännu mer nervös. Måste nästan ligga ner för att inte svimma, men man vänjer sig ju när man blir stucken ofta (som jag blev när jag var inlagd) men det är ju inte roligare för det.Hoppas att du kan komma över din rädsla och låta dem ta det här provet. Det tar ju inte lång stund om man ser det i ett större perspektiv. Lycka till!
    Detta med blodgruppering handlar ju inte bara om att ta reda på vilken blodgrupp man har. Man kan oxå ha bildat olika antikroppar sedan förra gången. DÄRFÖR tar man det varje gång.
  • Ekorrfamiljen
    Bess skrev 2009-08-12 08:47:08 följande:
    Detta med blodgruppering handlar ju inte bara om att ta reda på vilken blodgrupp man har. Man kan oxå ha bildat olika antikroppar sedan förra gången. DÄRFÖR tar man det varje gång.
    Jag VET, men nu gjorde jag en gruppering i mars och vid inskrivningen i april fick jag göra om den. Inte särskilt troligt att jag hunnit byta på en månad.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Anki85

iv 25 gör iaf här i skaraborg ett obligatoriskt immunologerings prov(tror det heter så), för att se fall du har utvecklat antikroppar mot bebisen i magen som i värsta fall om man gjort det kan leda till att bebisen dör i magen!

• 4805

Det är inte bara prov för blodgruppering som tas hos BM utan bla annat immuniseringsprov för att se om mamman bildat antikroppar mot barnet i magen. Jag har också varit stickrädd, med mitt första barn blev jag inlagd pga komplikationer, prover togs då varje dag och jag vande mig. Nu är jag t.o.m blodgivare! På apoteket finns det Emla kräm(bedövningssalva)som du kan lägga på i båda dina armveck innan du går till BM, du kommer inte känna någonting alls då, titta även bort när hon sticker dig. Förresten vad är ett stick i armen i jämförelse med en förlossning?!

Svar på tråden Våga vägra blodprov???