• Anonym (Undrar)

Berätta om narcissism tack!

Är det någon som är insatt i hur en narcissistisk personlighetsstörning kan visa sig hos en person?
    Har såklart googlat en del, men jag vill gärna veta från er som har erfarenhet från en sådan diagnos/störning också!

Hur tacklar man/bemöter man en sådan människa?

• Svar på tråden Berätta om narcissism tack!
  • Anonym (Undrar)

Puffar

• Anonym (boktips)

Det finns en bra och intressant bok som handlar om detta: "Men jag då? Hur man överlever bland tillvarons narcissister" av Sandy Hotchkiss, Svenska förlaget. Tyvärr kanske svår att få tag i... Jag köpte den för några år sedan på adlibris.

Info om boken på baksidan:
    "Känner du dig klämd mellan utrymmeskrävande, kontrollerande, egoistiska människor? Har du en partner, en chef, en gammal förälder eller en tonåring som pendlar mellan karismatisk charm, iskall likgiltighet och plötsliga vredesutbrott?

Sandy Hotchkiss, praktiserande psykoterapeut och lärare, tar upp ett svårt och sällan diskuterat ämne: narcissismen. Hon beskriver "narcissismens 7 dödssynder"*, förklarar varifrån den hämtar sitt bränsle och pekar också på den roll uppfostran och social miljö spelar i sammanhanget.
    En narcissistisk person saknar ofta förmågan att ge och ta emot. Att tillbringa tid med en sådan person kan få vem som helst att känna sig osynlig. Antingen narcissisten är en familjemedlem, en vän eller en arbetskamrat ger den här boken praktiska råd till den som försöker bryta en ohälsosam relation eller tvingas hantera en av dessa kontrollerande, egoistiska personligheter."

* "Skamlöshet, orealistiska föreställningar, arrogans, avund, absoluta krav på lydnad, utnyttjande, diffusa gränser."

• Anonym (Undrar)

Tack för tipset!
    Ska kolla efter boken och se om den finns att få tag på!

Någon mer som har levt med en narcissist i sin närhet?

• Anonym (Undrar)

Puffar tråden

• Anonym (H)

www.psykopat.se/narcissist.php
    Narcissism är en underkategori av psykopat.
    Finns lite tips om att leva med en psykopat på länken.
    Hade en period en narcissist i vår närhet (som anställd), dock lyckades vederbörande med konststycket att avlägsna sig själv ur sin tjänst på ett mycket intrikat sätt. I efterhand var det nästan lite komiskt, men det var skönt att vi slapp bränna en massa energi på sånt. Individen i fråga ville iofs fortsätta äventyret via mail men efter att vi mail-ledes ifrågasatt och överbevisat en hel radda påståended samt förtydligat vår hållning och citerat valda delar av anställningsavtal och allmänna villkor tog det hela slut.
    Är tyvärr så att en narcissist är en stor börda för hela sin omgivning och riskerar att förstöra ens övriga relationer, så mitt råd är att avsluta bekantskapen om man inte känner att man har väldigt mycket ork och tålamod.

• Anonym (Undrar)

Anonym (H) skrev 2009-08-31 13:49:04 följande:

www.psykopat.se/narcissist.phpNarcissism är en underkategori av psykopat.Finns lite tips om att leva med en psykopat på länken.Hade en period en narcissist i vår närhet (som anställd), dock lyckades vederbörande med konststycket att avlägsna sig själv ur sin tjänst på ett mycket intrikat sätt. I efterhand var det nästan lite komiskt, men det var skönt att vi slapp bränna en massa energi på sånt. Individen i fråga ville iofs fortsätta äventyret via mail men efter att vi mail-ledes ifrågasatt och överbevisat en hel radda påståended samt förtydligat vår hållning och citerat valda delar av anställningsavtal och allmänna villkor tog det hela slut.Är tyvärr så att en narcissist är en stor börda för hela sin omgivning och riskerar att förstöra ens övriga relationer, så mitt råd är att avsluta bekantskapen om man inte känner att man har väldigt mycket ork och tålamod.
    Tack för svaret.
    Jag ska kolla länken, o har även googlat tidigare, men jag vill ändå fråga; hur upplevde du beteendet hos din kollega, dvs hur fungerade han/hon på arbetsplatsen o bland arbetskamraterna?
  • Anonym (H)

Hupps, har glömt bort att kolla i tråden på ett tag.
    Vi (min fru och jag, samt även andra) upplevde vederbörande som överdrivet inställsam mot personer "över" honom, typ arbetsgivare och dess bekanta (dvs oss och familj/bekanta). Inledningsvis var h*n berömmande mot kollegor men efter ett kort tag baktalade h*n deras kompetens och sätt att utföra arbetet. Baktalade även oss inför kollegor och hade väldigt udda samtalsämnen på arbetstid (typ sitt eget obefintliga sexliv).
    Skapade även onödiga konflikter, men ville inte ta upp dessa med oss utan verkade enbart vilja så split på arbetsplatsen. När vi fick reda på detta kallades till ett gemensamt möta med alla inblandade, men h*n ville helst inte delta utan skyllde på upptagenhet i arbetet. Under mötets gång blev h*n aggressiv mot kollegor och oss och ansåg att kollegorna borde sägas upp för att de var inkompetenta.
    Kontentan blev att h*n ville att endera en kollega eller h*n skulle sägas upp eftersom h*n inte ansåg sig munna jobba kvar på en arbetsplats där man inte hade förtroende får h*n. Valet blev h*n, vilket nog förvånade vederbörande men h*n kunde inte gärna ångra sig. Tog ett tag att avsluta det hela då h*n ansåg sig ha rätt till betydande ekonomisk ersättning i strid med gällande avtal, bröt även mot ett antal andra delar av avtalet vilket vi kunde bevisa.

Sammanfattningsvis började det bra då h*n ingav förtroende och var mycket vältalig. När väl misstankarna började komma blev det alltmer uppenbart hur manipulativ h*n var, så vi tyckte det enbart var skönt att h*n ställde ultimatum som gjorde att vi kunde avsluta det hela utan krångel. Vi hade turen att en av kollegorna är en stark individ som trots sin ungdom hanterade det hela mycket moget, till skillnad från h*n som gjorde ett väldigt barnsligt/omoget intryck när h*n blev ifrågasatt.

Hoppas det besvarade din fråga, det blev i alla fall väldigt många ord :)

• Anonym

min man lider av detta! det är väldigt påfrestande ibland. då han vet bäst, kan snacka ner i stort sett vem som helst! usch!!! det blir väldigt jobbigt ibland:(

• Anonym (Tina)

Oj! Vet inte ens var jag skall börja. Jag har råkat ut för ett pr narcissister i min närhet och det är inget nöje precis. Kan göra en liten sammanställning.

Narcissisten har alltid rätt
    kan inte göra fel
    är alltid bäst på allt
    talar mest bara om sig själv
    kan aldrig erkänna fel
    känner sig hotade av personer som de vet att är bättre på vissa saker än de själva, men det kan de ju ALDRIG erkänna.
    blir genast aggressiv om den känner sig hotad
    är omöjliga att diskutera med eftersom ingen annan ju kan ha rätt, och olika åsikter existerar ju inte för narcissisten har har ju ALLTID rätt.
    förstår inte sympati eller empati och förstår inte att alla mäniskor inte fungerar på samma sätt som de själva.

Jag kan lova att det är otroligt jobbigt att leva nära narcissister. Allt fungerar okej så länge som man låter narcissisten hålla sig själv i centrum hela tiden och bara tänka på sig själv och bestämma allt om alla. Men man hör ju redan på hur det låter att det är ohållbart i längden att alltid måsta anpassa sig efter samma person utan att aldrig få tänka eller göra någonting för sig själv. Genast som man säger emot eller försöker diskutera någon liten sak blir det bara bråk och det slutar mad att man själv ger efter och känner sig nedtryckt i skorna eftersom narcissisten alltid är envisare, kan inte ta emot argument och kan aldrig ge efter för de kan ju inte ha fel. Man kan heller aldrig tala om sina egna problem men en narcissist, för de kan inte sätta sig in i hur andra känner. De bara nedvärderar allt och börjar tala om sina egna problem istället som ju naturligtvis är mycket värre.

Enda sättet att "bota" en narcissist är genom terapi. Men då måste de ju först medge att de har brister och inte är perfekta, och det kan de ju förstås aldrig göra...
    Så VÄLDIGT få narcissister blir nånsin bättre mänskor.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Tina) skrev 2009-09-09 22:44:58 följande:
    Oj! Vet inte ens var jag skall börja. Jag har råkat ut för ett pr narcissister i min närhet och det är inget nöje precis. Kan göra en liten sammanställning.Narcissisten har alltid rättkan inte göra felär alltid bäst på allttalar mest bara om sig självkan aldrig erkänna felkänner sig hotade av personer som de vet att är bättre på vissa saker än de själva, men det kan de ju ALDRIG erkänna. blir genast aggressiv om den känner sig hotadär omöjliga att diskutera med eftersom ingen annan ju kan ha rätt, och olika åsikter existerar ju inte för narcissisten har har ju ALLTID rätt.förstår inte sympati eller empati och förstår inte att alla mäniskor inte fungerar på samma sätt som de själva.Jag kan lova att det är otroligt jobbigt att leva nära narcissister. Allt fungerar okej så länge som man låter narcissisten hålla sig själv i centrum hela tiden och bara tänka på sig själv och bestämma allt om alla. Men man hör ju redan på hur det låter att det är ohållbart i längden att alltid måsta anpassa sig efter samma person utan att aldrig få tänka eller göra någonting för sig själv. Genast som man säger emot eller försöker diskutera någon liten sak blir det bara bråk och det slutar mad att man själv ger efter och känner sig nedtryckt i skorna eftersom narcissisten alltid är envisare, kan inte ta emot argument och kan aldrig ge efter för de kan ju inte ha fel. Man kan heller aldrig tala om sina egna problem men en narcissist, för de kan inte sätta sig in i hur andra känner. De bara nedvärderar allt och börjar tala om sina egna problem istället som ju naturligtvis är mycket värre. Enda sättet att "bota" en narcissist är genom terapi. Men då måste de ju först medge att de har brister och inte är perfekta, och det kan de ju förstås aldrig göra...Så VÄLDIGT få narcissister blir nånsin bättre mänskor.
    Ett jättebra inlägg, o ganska mkt klarnade för mig.
    Tack till er andra också, mkt intressant att läsa!
Svar på tråden Berätta om narcissism tack!