• Girly

Allergivänliga raser?

Har haft hund sedan barnsben, West Highland White terrier, som anses "allergivänliga". Jag har ingen jättesvår allergi men samtidigt vill man ju vara säker på att ge hunden ett varaktigt hem. Och allergi kan ju utvecklas o bli värre om man utsätter sig för det (enligt läkaren)

Ovanstående hundras tål jag utan minsta lilla känning.

Vilka fler hundraser anses allergivänliga?

• Svar på tråden Allergivänliga raser?
  • Flutterby

Undrar också?
    Finns det även kattraser som är "allergivänliga"? Förutom nakenkatter då...

• Joona

Basenji är en supergullig, allergivänlig hund, som inte kan skälla hehe kan de bli bättre. Tror den är afrikansk, medelstor.

Vet också att flera tål pudel och yorksiterrier eftersom de inte fäller utan klipps men de flesta är ju allergiska mot hudflagorna inte pälsen!

Lycka till! Sök på basenji!

• Girly
    Flutterby skrev 2009-08-12 00:25:46 följande:
    Undrar också?Finns det även kattraser som är "allergivänliga"? Förutom nakenkatter då...
    Vad jag vet så finns det någon sorts katt som är typ krullhårig som ska vara allergivänlig. Minns inte alls namnet. "Utbudet" är nog inte lika stort som med hundar. Men jag tål tex. långhåriga katter bättre än korthåriga
  • Girly
    Joona skrev 2009-08-12 00:29:10 följande:
    Basenji är en supergullig, allergivänlig hund, som inte kan skälla hehe kan de bli bättre. Tror den är afrikansk, medelstor.Vet också att flera tål pudel och yorksiterrier eftersom de inte fäller utan klipps men de flesta är ju allergiska mot hudflagorna inte pälsen!Lycka till! Sök på basenji!
    Ska googla på det!
    Jag har också förstått det som så att det är hudflagorna o inte pälsen. Frågan är då om alla raser som är korthåriga "avlägnar" samma sort/lika mycket.
    Tex. om man kan tåla Jack Russel mer än en Mops
  • Joona

Hitta detta :
    Vilka terriers räknas som allergivänliga?

Pudel, schnauzer, irish softcoated wheaten terrier, bedlington terrier, kerry blue terrier, basenji, bichon frisé, malteser, portugisisk vattenhund, italiensk vinthund och kinesisk nakenhund är raser som anses som allergivänliga raser, men det finns inga garanterat allergisäkra hundar.
    Många tror att en viss pälsstruktur minskar allergirisken, men det behöver inte vara pälsen som är problemet. De flesta allergiker tål inte de äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar, alltså mjäll, saliv och urin. En allergiker bör först prova att vara hundvakt åt den aktuella rasen samt informera säljaren/uppfödaren om sin allergi så att hunden kan återlämnas om det skulle bli nödvändigt. Vanligt är också att allergiker reagerar kraftigare för valpar än för vuxna hundar och även för svarta hundar.. Hur man reagerar på en hund varierar från individ till individ.

• HimlenÄrOskyldigtBlå

japparna ska oxå vara allergivänliga.

• Flutterby
    Girly skrev 2009-08-12 00:30:13 följande:
    Vad jag vet så finns det någon sorts katt som är typ krullhårig som ska vara allergivänlig. Minns inte alls namnet. "Utbudet" är nog inte lika stort som med hundar. Men jag tål tex. långhåriga katter bättre än korthåriga
    OK, tycker jag läst något om den där lockiga kattrasen...
  • Girly

Gú så bra!
    Tusen tack!

Ja, jag får väl helt enkelt åka runt till olika uppfödare o "känna" på rasen. Jag brukar normalt sett känna det ganska fort om jag tål djuret eller ej. Om inte annat så får jag väl borra in nosen i pälsen

Det är dock inte aktuellt just nu o skaffa ny vovve men nästa sommar kanske.

• Girly
    Flutterby skrev 2009-08-12 00:39:33 följande:
    OK, tycker jag läst något om den där lockiga kattrasen...
    Det var nog flera år sedan jag läste det men googla på "allergivänlig katt" så kommer det upp lite olika information.
Svar på tråden Allergivänliga raser?