• Jes sica

Valp som inte äter

Har en valp på 1 veckor. Blandras som består av till största delen tax. Han är verkligen jättekinkig med mat. Just nu äter han doggy proffesional´, vill inte ha uppblött och inte utan uppblöt den enda gången han äter är när man blandar i lite afil och då slickar han mest upp file´n. Har googlat lite och det verkar inte som att doggy är såpass jättebra. Nånm som har nåt bra tips på nåt man kan ge honom? Spelar ingen roll i vilken prisklass det är.

• Svar på tråden Valp som inte äter
  • Jes sica

11 veckor ska det såklart vara

• Bumbie

Testat att gå till en hund/kattbutik? alt granngården.

Min hund äter just nu iams med god aptit, har ätit hills med god aptit också men tyvärr för dyr för mig nu men bra foder!

Tycker du skall kolla med någon som kan foder!

• Bumbie
    Bumbie skrev 2009-08-12 10:32:31 följande:
    Testat att gå till en hund/kattbutik? alt granngården. Min hund äter just nu iams med god aptit, har ätit hills med god aptit också men tyvärr för dyr för mig nu men bra foder! Tycker du skall kolla med någon som kan foder!
    Glömde säga valp foder är att föredra!
  • Kan inte bli bättre än såhär

En valp ska äta det foder som den fåt hos uppfödaren, dvs inte byta så fort den kommer till det nya hemmet så ring och kolla det om du inte redan vet vilket. Blanda i köttfärs, en ägg gula och fil. Sedan kan en valp som leker för mycket, lite kan lätt bli för mycket för en så liten valp. Ofta räcker det med allt vardagligt för att den ska bli trött av bara det. En trött valp som lekt mycket sover hellre än äter. är du orolig så ge majsvälling och fil så vet du att den får i sig i alla fall tills den lärt sig äta upp det andra

• Bumbie

Får väl naturligtvis byta foder lite i taget, annars blir det inte bra för valpens mage

• Jes sica

Han har ätit doggy förut blandat med majsvälling men han tycker som sagt inte om det.

• Bumbie

Jes sica skrev 2009-08-12 11:10:46 följande:

Han har ätit doggy förut blandat med majsvälling men han tycker som sagt inte om det.
    Gå till en hundbutik som kan foder så byter du över ta bara några bitar av det nya och blanda i så ökar du det varje dag!

Min hund gillade inte doggy alls och fick dessutom svamp av det :P
  • Jes sica
    Bumbie skrev 2009-08-12 11:25:50 följande:
    Jes sica skrev 2009-08-12 11:10:46 följande:
    Gå till en hundbutik som kan foder så byter du över ta bara några bitar av det nya och blanda i så ökar du det varje dag!Min hund gillade inte doggy alls och fick dessutom svamp av det :P
    Okej jag får ta en sväng dit idag och höra efter
  • hundpuss

Vad gäller foder väljer jag alltid foder av kvalité till min hund, han har ätit både Royal Canin och Pro Plan,
    just nu Eukanuba för aktiva hundar.

Jag får skifta efter två 8kg-säckar, han tröttnar på smaken efter ett tag.

Men dalta inte för mycket med hunden heller, många gånger kan hundar sluta äta när de bytar miljö (flyttar till ett nytt hem),
    hundar svälter i regel aldrig sig själva.

Däremot så får man ju vara uppmärksam på hur länge hunden matstrejkar, så man vet när det är riktigt illa.
    Vad gäller fodersorter rekomenderar iaf jag ett bra kvalitetsfoder från RC eller Pro Plan, för valpar då givetvis.

Gå gärna till en bra djuraffär med kompetent personal (finns nötter där med ) så kan de säkert hjälpa dig.

Skulle din hund matstrejka länge skulle jag rekomendera dig att ringa en veterinär, om det går flera dagar. Små valpar blir lätt sjuka, och ofta går det dessutom fort. Så det kan du ju hålla ett öga på.

När du sen byter fodersort , kör 50/50 till en början och se om hunden äter då. Kan vara känsligt för magen att byta fodersort rakt av.

• köttbullelydnad

Har just gått igenom det där med min valp, eller just och just - han är 5 månader nu Ta det luuuugnt! Det kliar säkert gott i gommen inför kommande tandbyte det kan även ömma under längre tid innan tandbytet väl kommer igång. Inget kul att äta då.
    Min "strejkade" för att han helt enkelt var för trött. Många nya intryck för bäbishuvudet att bearbeta samtidigt som kroppen växte. Det är bara att nöta på med ett bra foder av kvalité (vi kör med Royal Canin här hemma).
    Om valpen är riktigt svår så låt maten stå framme hela tiden. Då äter den när den blir hungrig. Dalta inte med filer och annat, det kommer bara bita dig i häcken allt eftersom valpen utvecklas till en än mer kräsen hund
    Så länge valpen är intresserad av filen istället för fodret skulle jag inte oroa mig. Den har nog bara insett att den kan få nåt godare än torrfoder. Och den "försäger" sig genom att lapa i sig filen, alltså är den hungrig

• Yra

Jag jobbar i djutbutik och får den här frågan väldigt ofta.

Jag rekomenderar ett du byter foder.. Gör du det försiktigt under 1-2 veckor så är det inget problem.. Doggy är inte bra, för mkt spannmålsprotein i .. En hund ska ha så mkt köttprotein som möjligt.. Eukanuba är ett bra alternativ, där finns ca 30% animalisktprotein. Man ska alltid ge en valp valpfoder. Gärna tills dom är runt 12 månader.

Att den inte äter är egentligen inget du behöver oroa dig för så länge valpen inte är mager eller visar andra sjukdomssymptom. Om du inte har avmaskat ännu så är det daga nu innan 12 veckors sprutan och det kan göra att aptiten kommer tillbaka.

Två av mina hundar har varit kräsna med mat sen valpar men efter byte från Royal Canin till eukanuba så äter dom med stor apyit igen. (royal har ändrat en ingrediens i fodret som mina hundar inte gillade)

Maten ska inte stå framme hela tiden.. Utan ställ ner maten och visa den att det är dags att äta, om den inte är intresserad så ta bort efter ca 15 minuter.. Nästa gång maten ställs så gör du samma sak. Valpen kommer att lära sig att om den inte äter så försvinner maten (precis som den skulle göra i naturen). En hund svälter sig sällan och om den mot förmodan gör det så är det oftast för att ägaren lämnar maten framme hela tiden. Man får inte glömma att det är en sorts "makt" i att ingen tar hundens mat och den kan strunta i att äta för att det blir ett "osynligt" maktspel mellan ägare och hund.

En hund mår inte dåligt att svälta i någon dag.. Hundar har ett väldigt långsamt matsmältningssysten och en valp förväntas ju dessutom att väldigt mkt.. Vissa hundar kastar i sig allt den får och andra äter inte mer än dom behöver.

Eftersom den hellre vill ha filen så sluta ge den det.. En kräsen hund ska aldrig få annat än sin hundmat om man nu inte vill skaffa sig en extremt kräsne hund i framtiden.

• Yra

Ett bra foder med mkt animalisktprotein gör oxå att du kan minska mängden som valpen ska ha.

• Jes sica

Tack för era svar: Håller nu p åatt gå över till eukanuba och vovven äter så mycket bättre

• anpi

Har en valp på fem månader som äter dåligt. Pigg, glad och lekfull men äter bara en gång om dagen. Eftersom detta är en snabbväxande valp behöver hon all sin näring (blandning berner sennen och leonberger) Hon får färskfoder, vilket hon har fått hela tiden. Hon går fram och luktar sen går hon igen, vi sätter undan maten, men eftersom det är färskfoder så får man ju kasta det tillslut. Hon äter på morgonen och inte mer, väger ca 20 kg. Men jag tycker att hon borde vara hungrig.Förvånad Är det någon som har ett bra råd.

Svar på tråden Valp som inte äter