• Eka80

Någon som blivit beviljad lån i extra många veckor av csn?

Jag ska precis börja plugga igen efter att ha jobbat i några år och inser att jag inte kommer ha tillräckligt med veckor att ta lån. Jag har bestämt mig (äntligen) för att jag vill bli lågstadielärare men kommer inte ha råd att plugga om jag inte får lån för alla veckor som utbildningen är. Finns det någon som faktiskt har fått beviljat extra många veckor lån av csn, allt blev plötsligt hopplöst jobbigt när jag insåg att mina veckor inte skulle räcka till...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 09:45
    Har insett att jag måste spara dagar nu då. Om vi säger att jag ska plugga 4 år och har 80 veckor kvar att ta studiemedel för. Vilket funkar bäst för mig för att få så många veckor som möjligt och så mkt pengar som möjligt. Att bara ta tio veckor per termin med fullt stöd, eller att ta 50% stöd hela terminen? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Någon som blivit beviljad lån i extra många veckor av csn?
  • Eka80

Men i mitt besked från csn gällande det studiemedel jag sökt nu står det att finns det speciella omständigheter finns möjlighet att ta mer än 240 veckor med studiemedel...

• Anova

Ja just det, det som beskrivs ovan, det är två speciella omständigheter.. Privata skäl och arbetsmarknadsskäl.

Jag vet att det förut fanns extraveckor att få om man hade jättebra skäl t.ex. udda utbildning som arbetsmarknadens skriker efter och man har lite kvar på sin utbildning då kunde man få extraveckor. Tyvärr tror jag att detta är borttaget..

Det du kan göra är att maila till CSN, de svarar ofta inom några dagar och de mesta av svaren är bra.

• Eka80

Jag får fråga dig som har lite koll :) hur funkar det om man tar bara bidragsdelen. Hjälper inte det? Eller är det samma där, bidrag som lån, spelar ingen roll?

• Anova

Det som räknas är antal veckor studiemedel, alltså inte antalet veckor med bidrag och antalet veckor med lån..
    Så tyvärr hjälper det inte om du bara tar bidragsdelen, förutom att du slipper ta lån. (jag vet detta av egen erfarenhet).

Men som sagt, du kan spara veckor genom att t.ex. bara ta ut studiemedel för deltid och spara den andra deltidsdelen till senare.

• Eka80

Ok, ja det här var ju ett orosmoment som hette duga. Jag tycker det är rätt illa att man inte får använda sig utav veckor som man redan betalat tillbaks. Märkligt system.

Tack för hjälpen!

• sakoline
    Eka80 skrev 2009-08-12 22:14:26 följande:
    Ok, ja det här var ju ett orosmoment som hette duga. Jag tycker det är rätt illa att man inte får använda sig utav veckor som man redan betalat tillbaks. Märkligt system. Tack för hjälpen!
    Jovisst, det borde ju vara "en bugg i systemet" för inte vore det något problem? Som att låna till ett hus och sedan sälja huset och betala tillbaka lånet, för att efter ett par år låna ny summa?
  • Eka80
    sakoline skrev 2009-08-12 22:41:09 följande:
    Jovisst, det borde ju vara "en bugg i systemet" för inte vore det något problem? Som att låna till ett hus och sedan sälja huset och betala tillbaka lånet, för att efter ett par år låna ny summa?
    Kalla mig puckad, eller bara trött, men ja, vad är problemet med det?
  • Meria

Nej tyvärr är de stenhårda. Jag sökte om att få 12 extra veckor för att kunna ta fullt lån utbildningen ut. Avslag, så i 5 terminer har jag fått ta 75% istället för att ha nån form av "inkomst" tills jag är färdig. Var p.g.a. felval 1 år och sommarkurser som det inte räckte till min 5-åriga lärarutbildning.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • sakoline
    Eka80 skrev 2009-08-12 23:06:49 följande:
    Kalla mig puckad, eller bara trött, men ja, vad är problemet med det?
    Vi har förstått varann korrekt ifall du inte heller ser problemet i det.
  • Eka80
    sakoline skrev 2009-08-12 23:26:47 följande:
    Vi har förstått varann korrekt ifall du inte heller ser problemet i det.
    Skönt, jag kände mig annars otroligt dum. Ha ha.
  • Eka80
    Meria skrev 2009-08-12 23:09:42 följande:
    Nej tyvärr är de stenhårda. Jag sökte om att få 12 extra veckor för att kunna ta fullt lån utbildningen ut. Avslag, så i 5 terminer har jag fått ta 75% istället för att ha nån form av "inkomst" tills jag är färdig. Var p.g.a. felval 1 år och sommarkurser som det inte räckte till min 5-åriga lärarutbildning.
    Ok, jaha, det är bara att bita ihop och komma på nåt för att dryga ut kassan...
  • Anova

Svar på din andra fråga..

Beror på hur din övriga privatekonomi ser ut. Klarar du dig på halvtidsstudiemedlet? Kan du klara de veckor utan studiemedel om du bara tar 10 veckor? Har du någon partner som kan garantera din ekonomiska trygghet? Någo extrajobb??

Jag skulle nog föredra halvtidsstudiemedel, jag gillar då pengarna kommer in på mitt konto regelbundet.

• Eka80
    Anova skrev 2009-08-13 16:45:01 följande:
    Svar på din andra fråga.. Beror på hur din övriga privatekonomi ser ut. Klarar du dig på halvtidsstudiemedlet? Kan du klara de veckor utan studiemedel om du bara tar 10 veckor? Har du någon partner som kan garantera din ekonomiska trygghet? Någo extrajobb?? Jag skulle nog föredra halvtidsstudiemedel, jag gillar då pengarna kommer in på mitt konto regelbundet.
    Ja det känns nog lite bättre att få in pengar hela tiden än bara vissa veckor. Jag får räkna på detta och se vad som funkar bäst. Tack för svaret!
  • betti

Har du ringt och pratat med csn?
    Jag lyckades få beviljat extra veckor för gymnasienivå förra läsåret, med hjälp av telefonsamtal och personliga brev.
    Vet andra som också fått extraveckor beviljade för att kunna slutföra högskoleutbildning, men det var några år sen. Kanske de är hårdare nu?

Men jag tycker absolut du ska testa med ett personligt brev där du sakligt och noga formulerat anger varför du tycker du har rätt till extra låneveckor.
    Det tar lite längre tid för dem att behandla ärendet då, men det kanske är värt det?
    Lycka till!

• Eka80
    betti skrev 2009-08-16 00:58:45 följande:
    Har du ringt och pratat med csn? Jag lyckades få beviljat extra veckor för gymnasienivå förra läsåret, med hjälp av telefonsamtal och personliga brev. Vet andra som också fått extraveckor beviljade för att kunna slutföra högskoleutbildning, men det var några år sen. Kanske de är hårdare nu? Men jag tycker absolut du ska testa med ett personligt brev där du sakligt och noga formulerat anger varför du tycker du har rätt till extra låneveckor. Det tar lite längre tid för dem att behandla ärendet då, men det kanske är värt det? Lycka till!
    Tack för svaret, problemet är ju bara att det rör sig om så väldans många veckor :( men som du säger, det är värt ett försök.
Svar på tråden Någon som blivit beviljad lån i extra många veckor av csn?