• Gummisnodden

Köpa husvagn!

Nån här som har husvagn? Vi är helt nya på de området och behöver lite tips och råd!
    Vi tänkte köpa en begagnad husvagn, va är bra att det finns i vagnen? är det något märke man bör kolla efter eller undvika?
    Nåt annat man bör tänka på?

• Svar på tråden Köpa husvagn!
  • Mamma Zara

haha jag undrar det samma så här hakar jag på:)

• Gummisnodden

de var visst inte så många här som visste något om det! Kanske får prova något annat forum:)

• Tinnys

Vi köpte en husvagn för någon vecka sen en solifer 450 -86. En väldigt liten men helt okej vagn. Vad har ni för behov, i vilken prisklass?

• Gummisnodden

Värme! Måste kunna bo i den på vintern! Vi har 3 barn så inte förliten..gärna ugn jaa sen vet ja inte riktigt mer vad som e bra...?
    Prisklass: 30-80 000 typ..

• Tinnys

Hur tung kan er bil dra, vi har en minibuss och bara b-kort vilket bara räckte till en liten husvagn.

• Tinnys

Jag hade gärna haft en vagn med barndel där det finns våningsäng + en bäddbar sittdel i ena änden och en u-sittdel i andra då vi också har tre barn. Vi har aldrig kört husvagn innan så en liten passar oss då vi vill lära oss hur det funkar att köra och backa och parkera och så med en husvagn.

• Gummisnodden

Tror vår bil kan dra 1100kg så de e inteså mycket, men vi kommer byta bil snart och den kan nog dra mer, de får vi ju ta reda på...vi har oxå bara b-körkort, min man är jätteduktigt på köra me släp osv. så de är inga problem.

• f1carbon

Hej gå in på www.bytbil.com
    där kan du söka på vilken vikt du får dra.

Om du har tre barn så är det svårt att hitta en vagn under 1100kg.

Nyare vagnar är tyngre än äldre .

Det viktigaste att kolla på husvagnar är fuktskador.

Sen kolla att värme kylskåp och alla el funkar.

Vi får bara dra 1100 med b kort så det blev en
    Hobby 400kb till slut,den väger 1000kg och har plats för 4.

Men den börjar kännas liten. Vill ha en vagn som har våningsäng dubbelsäng
    och en sittgrupp sa man slipper bädda upp och ner hela tiden.

Men har man 3 barn så måste vagnen upp i 1300kg helst 1500kg
    för att den ska få vettig planlösning.

Kolla även hur mycket man får lasta i vagnen,
    Alla kläder mat tält stolar bord mm blir lätt ett par 100kg.
    och många vagnar har under 100kg lastvikt.

• Gummisnodden

Åh bra info! tack! Ja vet inte va den nya bilen kommer få dra, men mer iallfall! Så de blir nog inga problem med tyngre vagn sen...

• Mamma till Simon

vi har en polar 520 från -89 kostade 45000 men den var i fint fräscht skick. Vi har tre barn varav en är bebis men det är lagom åt oss, visst hade det varit kul med en ännu nyare men med tre barn under 5 år som kladdar och lever om är det inte värt det. Vet inte vad du vill ha men det finns ju de husvagnar har fast toalett som man tömmer utifrån det tycker jag verkar bra, själva har vi en pottapotti och den måste man ju dra genom vagnen när den ska tömmas:(

• Pixboy

Tänk bara på att om ni köper en stor bil som kan dra mycket och köper en stor fin husvang kanske det är dags för ett BE-körkort... ;)

• novaliam

Är en "gammal" husvagnscampare och har provat en del vagnar genom åren. 4 pers och 2 stora hundar. Har haft vagnar från 80-talet och även fr 2006 och måste säga att jag föredrar de lite äldre vagnarna för dem känns mer mysiga. Kolla fukten och gasol så den inte läcker.
    En äldre Solifer, Polar el Kabe är bra vagnar, men även Hobby, Knaus, Eifelland är bra. Rent krasst kan man säga att du får en ny Knaus el dyl för i stort sett samma pengar som en äldre Polar/Solifer. (Har själv haft alla dessa utom Hobby)

Det jag vill ha i en vagn är kyl/frys, spis. Brukar även ha med en liten ugn som vi har i förtältet. Gärna vattenpåfyllning utifrån så man slipper bära dunkar in och ur vagnen, kassetttoa-som tömmes utifrån, vattenburen värme (jämnare värme), plats för TV.
    När barnen var små så sov de tillsammans i den ena delen av vagnen som vi hade nedbäddad till dem jämt. Ovanför hade vi en överslaf som vi hade som förvaring till alla deras saker. Blir inte ens stökigt då.
    När barnen blev större och inte ville dela säng längre så skaffade vi vagn med våningssängar-mkt uppskattat! Men tyvärr är det inte alltid de är så långa och ibland är det även viktbegränsningar (tänk på det även vid nedfällbara överslafar) och då skaffade vi en Polar 620 som hade dubbelsäng, stor rundgrupp-där ena barnet låg, och även mittdinett (där andra barnet låg). Kanonbra! Nackdelen är som de andra skrivit redan att man måste tänka på vikten. Dels hur mkt bilen får dra och dels hur mkt ni får dra på B-kort. Sedan ska man även kolla lastvikten, med tanke på att ett förtält kan väga upp mot 90 kg så har finns det kanske inte mkt utrymme till annan last om max last är 150 kg ex.
    Ursäkta att det här blev långt, kul ämne!

• Gummisnodden
    novaliam skrev 2009-08-19 18:16:57 följande:
    Är en "gammal" husvagnscampare och har provat en del vagnar genom åren. 4 pers och 2 stora hundar. Har haft vagnar från 80-talet och även fr 2006 och måste säga att jag föredrar de lite äldre vagnarna för dem känns mer mysiga. Kolla fukten och gasol så den inte läcker.En äldre Solifer, Polar el Kabe är bra vagnar, men även Hobby, Knaus, Eifelland är bra. Rent krasst kan man säga att du får en ny Knaus el dyl för i stort sett samma pengar som en äldre Polar/Solifer. (Har själv haft alla dessa utom Hobby)Det jag vill ha i en vagn är kyl/frys, spis. Brukar även ha med en liten ugn som vi har i förtältet. Gärna vattenpåfyllning utifrån så man slipper bära dunkar in och ur vagnen, kassetttoa-som tömmes utifrån, vattenburen värme (jämnare värme), plats för TV.När barnen var små så sov de tillsammans i den ena delen av vagnen som vi hade nedbäddad till dem jämt. Ovanför hade vi en överslaf som vi hade som förvaring till alla deras saker. Blir inte ens stökigt då.När barnen blev större och inte ville dela säng längre så skaffade vi vagn med våningssängar-mkt uppskattat! Men tyvärr är det inte alltid de är så långa och ibland är det även viktbegränsningar (tänk på det även vid nedfällbara överslafar) och då skaffade vi en Polar 620 som hade dubbelsäng, stor rundgrupp-där ena barnet låg, och även mittdinett (där andra barnet låg). Kanonbra! Nackdelen är som de andra skrivit redan att man måste tänka på vikten. Dels hur mkt bilen får dra och dels hur mkt ni får dra på B-kort. Sedan ska man även kolla lastvikten, med tanke på att ett förtält kan väga upp mot 90 kg så har finns det kanske inte mkt utrymme till annan last om max last är 150 kg ex. Ursäkta att det här blev långt, kul ämne!
    Mycket bra svar! Tack!
    Har kollat bilen nu och den får dra 1500kg men de + bildens vikt blir 3780kg och b-körkort är väl bara 3500kg om ja minns rätt? Så då kan vi inte köpa en husvagn som väger 1500kg utan max en husvagn som väger 1220kg men så var de ju dehär med last....de blir ju inget kvar ju
  • novaliam

Rekommenderar att ta ett BE-körkort, så kan ni köpa en lite större vagn. För ofta får bilen dra mer än vad man får göra på ett B-kort. Jag tog det själv för några år sedan och det är inte så svårt. Det är bättre än åka dit för olovligt körning :)
    Ett tips till är att kolla Solifer vagnar. De är inte så tunga som ex Polar mfl.
    Om ni sen inte absolut tvunget vill ha en fullbred vagn (ca 2.50) utan kan tänka er en smalare som var det vanliga förr ( ca 2.25) så får ni ner vikten lite till.
    Lycka till i husvagnsdjungeln!

• Prinsessorna

Tänk bara på...ju tyngre bil ju mindre får husvagnen väga

Svar på tråden Köpa husvagn!