• Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 11:49
    9506 visningar
    13 svar
    13
    9506

    Hon kissar väldigt sällan

    Har en dotter på drygt 3 år som kissar väldigt sällan!!

    Hon har fortfarande blöja tyvärr. Hon har full koll på när hon behöver kissa och går alltid utan hemma, sover utan o.s.v. Men när hon behöver kissa så vägrar hon toaletten eller pottan. Det är bara blöjan som gäller.

    I alla fall så kan hon gå i evigheter utan att kissa.
    Hon kissade igår vid 19 tiden ungefär. Sen dess har hon gått utan blöja och inte kissat.
    Hon dricker ganska mycket, så hon borde inte vara uttorkad. Men det kan väl inte vara bra att kissa så lite?
    Jag vet ju inte hur ofta hon kissar på förskolan, de har alltid blöja på henne där. Men när vi är hemma brukar det se ut så att hon kissar vid 19 på kvällen sen är hon utan blöja hela natten och vill inte ha någon ny förrän nu vid middagstid ungefär. Då kissar hon, sen är hon utan igen till på kvällen...

  • Svar på tråden Hon kissar väldigt sällan
  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 12:04
    #1

    Det är ingen annan som haft ett barn som kissat så väldigt sällan...?

  • Äldre 12 Aug 12:09
    #2

    jodå här har du en till, min son kissar på kvällen 19.30 och håller sig torr genom natten och kissar inte förräns 12.00 (om man har tur, annars inte förrän kl 16)nästa dag och kissar inte igen förräns 19.30. så han kissar generellt bara två gånger per dag.. Men jag tog upp det på bvc och hon sa att det inte var något att oroa sig för...

  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 12:21
    #3
    Apmor2 skrev 2009-08-12 12:09:45 följande:
    jodå här har du en till, min son kissar på kvällen 19.30 och håller sig torr genom natten och kissar inte förräns 12.00 (om man har tur, annars inte förrän kl 16)nästa dag och kissar inte igen förräns 19.30. så han kissar generellt bara två gånger per dag.. Men jag tog upp det på bvc och hon sa att det inte var något att oroa sig för...
    Det var skönt att höra! Tack för ditt svar
  • Äldre 12 Aug 12:26
    #4
    Lalalong skrev 2009-08-12 12:21:44 följande:
    Det var skönt att höra! Tack för ditt svar
    så lite så.. måste bara säga att trots att sköterskan på bvc sa att det var ok, så blir man orolig ändå och vi försöker få honom att gå på toa oftare, men han vägrar o man kan ju inte tvinga.. det bästa är att han har väldigt, väldigt få olyckor.
    Det låter ju som om din tjej börjar bli redo för att vara utan blöja...
  • Äldre 12 Aug 12:26
    #5

    och det är för mig oxå skönt att veta att det finns andra som har samma fantastiska kroppskontroll

  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 12:30
    #6
    Apmor2 skrev 2009-08-12 12:26:07 följande:
    så lite så.. måste bara säga att trots att sköterskan på bvc sa att det var ok, så blir man orolig ändå och vi försöker få honom att gå på toa oftare, men han vägrar o man kan ju inte tvinga.. det bästa är att han har väldigt, väldigt få olyckor. Det låter ju som om din tjej börjar bli redo för att vara utan blöja...
    Hon är deffinitivt redo. Hon vet ju precis när hon behöver, kissar aldrig på sig.
    Men jag kan inte få henne att sitta på toaletten istället för att ta blöjan. Jag har försökt att muta med det mesta, men hon är inte så lätt att truga och har aldrig varit. Envisare än synden!! Frustrerande.
    Jag tror att om hon bara hade kissat på toaletten en enda gång (hon har aldrig gjort det!!) så kommer det bli mycket lättare sen.

    När hon inte behöver kan hon gärna sitta där och läsa och sjunga o.s.v. Men när hon behöver och jag någon gång lyckas få henne att sätta sig där så sitter hon och spänner sig och gnäller och gråter "jag vill inte". Kan inte slappna av alls förrän hon får blöja och kissar i den.
  • Äldre 12 Aug 12:34
    #7
    Lalalong skrev 2009-08-12 12:30:50 följande:
    Hon är deffinitivt redo. Hon vet ju precis när hon behöver, kissar aldrig på sig. Men jag kan inte få henne att sitta på toaletten istället för att ta blöjan. Jag har försökt att muta med det mesta, men hon är inte så lätt att truga och har aldrig varit. Envisare än synden!! Frustrerande. Jag tror att om hon bara hade kissat på toaletten en enda gång (hon har aldrig gjort det!!) så kommer det bli mycket lättare sen. När hon inte behöver kan hon gärna sitta där och läsa och sjunga o.s.v. Men när hon behöver och jag någon gång lyckas få henne att sätta sig där så sitter hon och spänner sig och gnäller och gråter "jag vill inte". Kan inte slappna av alls förrän hon får blöja och kissar i den.
    om hon inte har blöj alternativet så finns det inget att falla tillbaka på, om du förstår vad jag menar..
  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 12:39
    #8

    Jo jag förstår hur du menar.
    Jag har försökt någon gång att säga nej, du får ingen blöja. Men då håller hon sig. Är ledsen och gnällig, men kissar icke! Jag klarar det inte, tror hon blir sjuk av det :-/
    Ibland har jag sagt så där, och hon har hållt sig hur länge som helst och sen måste vi åka någonstans och då måste jag ta på blöjan... vill inte ha kiss i bilstolen och ja då tar det 2 minuter så är blöjan nerkissad.

  • Äldre 12 Aug 12:42
    #9
    Lalalong skrev 2009-08-12 12:39:15 följande:
    Jo jag förstår hur du menar. Jag har försökt någon gång att säga nej, du får ingen blöja. Men då håller hon sig. Är ledsen och gnällig, men kissar icke! Jag klarar det inte, tror hon blir sjuk av det :-/Ibland har jag sagt så där, och hon har hållt sig hur länge som helst och sen måste vi åka någonstans och då måste jag ta på blöjan... vill inte ha kiss i bilstolen och ja då tar det 2 minuter så är blöjan nerkissad.
    gör det en dag du kommer vara hemma hela dagen, eller börja över en helg.. Jag tror inte hon kommer att hålla sig så att hon blir sjuk men hon kanske kissar på sig efter ett antal timmar.. du måste våga chansa
  • Lalalo­ng
    Äldre 12 Aug 12:43
    #10
    Apmor2 skrev 2009-08-12 12:42:04 följande:
    gör det en dag du kommer vara hemma hela dagen, eller börja över en helg.. Jag tror inte hon kommer att hålla sig så att hon blir sjuk men hon kanske kissar på sig efter ett antal timmar.. du måste våga chansa
    Ja, vi får göra det. Tyvärr inte så ofta vi är hemma en hel dag
    Men det får vi ju se till helt enkelt
  • Äldre 12 Aug 12:45
    #11
    Lalalong skrev 2009-08-12 12:43:02 följande:
    Ja, vi får göra det. Tyvärr inte så ofta vi är hemma en hel dag Men det får vi ju se till helt enkelt
    det ordanar sig ska du se, du får se till att vara envisare än det hon är
    Inte så lätt alla gånger jag vet!

    Ibland väntar vi tills det är ngt han vill som att ta en promenad eller titta på ngt speciellt på tv eller hjälpa med att baka och så säger vi att han måste kissa innan o så håller vi stenhårt på det och till slut går han med på det.
  • CCA
    Äldre 13 Aug 10:04
    #12

    Min dotter har oxå en förmåga tt hålla sig alldeles för länge. Vi midsommar var jag när att köra henne till akuten för då höll hon sig i 26timmar. För oss började problemt när hon började förskola. Jag var i ontakt med bvc och det vi fick göra var att dels skriva upp hur mycket vätska hon fick i sig, sedan fick vi väg blöjorna för att se vad mycket som kom ut. Eftersom man kunde konstatera att även om hon drack bra kissade hon inte särskilt ofta men hon fick ändå ur sig den mängd som kommit in.

    Eftersom hon numera går på toa har det börjat bli lite bättre. Det verkar dock så att ju kissnödigare hon blir dessto mer håller hon tillbaka.Om det är så att att det går långtid då hon inte kissar brukar vi göra som "kalisti" skriver passa på att sätta henne innan det är ngt roligt hon vill göra.

  • Äldre 28 Dec 21:57
    #13

    Asså exakt är det så med min dotter!

    Hon säger vill kissa och gör det i blöjan! Går hon utan blöja då säger hon , ta på blöja för å kissa! Hon e snart 3 år!!! Gjort allllt för få henne kissa i blöjan men nepp!!!! Kissar max 2 ggr på 24h

Svar på tråden Hon kissar väldigt sällan