• Teaterapa

Kraftig "mensvärk" efter sex?

Har nyligen börjat med oskyddat sex, och är nu ca BIM -2. Omedelbart efter avslutat sex imorse fick jag kraftig värk i magen som liknade stark mensvärk, kände mig kallsvettig och andades häftigt och ville inte röra mig pga den starka värken. Det slutade efter ca 10 min, och sedan dess har jag känt mig bra. Jag har inte heller haft någon blödning. Har någon annan varit med om något liknande?

• Svar på tråden Kraftig "mensvärk" efter sex?
  • Aint Your Fairytale

Japp, jag har fått sån där värk efter sex... Kunde inte ens röra mig för det gjorde förbannat ont, så sambon fick hämta Alvedon.

Varför det kan göra så där ont efter sex vet jag dock inte...

Får sån värk ibland under mens, det är olidigt...

• Tetran

Sån värk fick jag när jag var gravid. Sammandragningar i livmodern. Ni kanske ska gravtesta?1

• Aint Your Fairytale

Då skulle jag vara gravid en hel del då.

Näe jag har inte varit gravid de ggr jag fått sån värk genom åren tyvärr... Och jag brukar få väldigt stark värk ibland vid mens, så jag är van. Men kul är det då inte.

Tetran skrev 2009-08-12 13:50:15 följande:
    Sån värk fick jag när jag var gravid. Sammandragningar i livmodern. Ni kanske ska gravtesta?1
  • Tetran

Gossipgirl - haha :) Ja då vet jag tyvärr inte heller vad det är...

• Aint Your Fairytale

Men det är ju ganska logiskt eg. att efter orgasm att det kan bli som sammandragningar. För vissa starkare än andra... Det kan ju säkert göra så att man får som mensvärk!

• Bananabell

jag har endometrios och kan ibland uppleva den smärtan som du beskriver
    jag säger inte att du har det men känner igen smärtan

• Aint Your Fairytale

Det verkar rätt vanligt med Endometrios.

Läser precis info om det:

"Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom då vävnad som liknar livmoderslemhinnan finns utanför livmodern. I Sverige har ungefär tio procent av kvinnor i barnafödande ålder sjukdomen. Om du har mycket ont vid mens, riklig mens, ont vid samlag och/eller ont när du kissar eller bajsar bör du kontakta husläkare eller gynekolog."

Vem vet, jag kanske har det då jag ända sen jag fick mens har haft väldigt ont... Och då även ibland efter sex. Symtomen stämmer väldigt bra in på mig.

Symtom:
    ?Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar.
    ?Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen.
    ?Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm.
    ?Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta.
    ?Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden.
    ?Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios.

Svar på tråden Kraftig "mensvärk" efter sex?