• Lilldetta

Det här med naturgodis

hur mycket nyttigare än vanligt godis är det?

• Svar på tråden Det här med naturgodis
  • Evangeline72

Egentligen inte alls...ok att man får i sig nötter och vad jag förstår inga konstgjorda färgämnen...men kalorierna är desamma..tyvärr=/

• MBert

Det beror på vad man menar med naturgodis. Menar man torkad frukt och nötter så är det ju betydligt nyttigare än vanligt traditionellt godis med starka färger, smaker, gelatin m.m. Det innehåller ju i stort sett bara socker, färgämnen och smakämnen som inte är särskilt nyttiga.

Tyvärr innehåller sånt "plockgodis" också ofta transfetter, som inte är nyttigt, medan nötter innehåller nyttiga vitaminer och fetter, bl.a. omega 3-fetter.
    Torkad aprikos innehåller bl.a. järn och antioxidanter.

• Lilldetta

Tack för svaren. Hade på känn att de inte var så nyttigare - kalorimässigt sett. I allafall inte de med youghurt

• Solrosskogen

Du kan göra eget naturgodis med yoghurt!:) Hur gott som helst och sen så klart mycket nyttigare än det man kan köpa i butik!

• Mammassaga

Hur gör man?

Solrosskogen skrev 2009-08-12 14:59:58 följande:
    Du kan göra eget naturgodis med yoghurt!:) Hur gott som helst och sen så klart mycket nyttigare än det man kan köpa i butik!
  • musli

Problemet med torkad frukt som aprikoser, plommon och russin t.ex. är ju att de fastnar så enormt på tänderna och innehåller så mycket socker att det blir fler hål av att äta russin än lite godis t.ex. Man måste borsta så mycket nogrannare.

Men ut och plocka blåbär och torka själva i ugnen. NYTTIGT och gott! Även till sin egengjorda müsli ju!

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Solrosskogen
    Mammassaga skrev 2009-08-12 15:16:38 följande:
    Hur gör man?
    Detta recept brukar jag utgå ifrån.. Och det funkar hur bra som helst!

Müslitoppar

1 dl vaniljyoghurt (Naturell går bra det med)
    150 g vit choklad (Mörk choklad = bättre och godare)
    2 dl müsli (jag använde en osötad med fruktbitar).

Det går ju såklart att variera med egna torkade frukter/bär om man vill också! Jag brukar experimentera ..

Häll yoghurten i ett kaffefilter och låt rinna av över natten.
    Smält chokladen försiktigt. Ta av från värmen och rör ner 2 msk av yoghurten.
    Rör ner müslin i blandningen.
    Klicka ut små toppar på bakplåtspapper och ställ allt i kylen för att stelna.
  • MBert

Ja, nyttigare för vad? Kroppen eller tänderna?

Mörk choklad är ett alternativ om man vill vara snällare mot tänderna (och kroppen). Gott om antioxidanter och fastnar inte lika lätt i tänderna.

• Helle333
    Lilldetta skrev 2009-08-12 12:16:46 följande:
    hur mycket nyttigare än vanligt godis är det?
    Och det är skitmycket fruktsocker i torkad frukt
  • lobj
    Solrosskogen skrev 2009-08-12 15:55:04 följande:
    Detta recept brukar jag utgå ifrån.. Och det funkar hur bra som helst!Müslitoppar1 dl vaniljyoghurt (Naturell går bra det med)150 g vit choklad (Mörk choklad = bättre och godare)2 dl müsli (jag använde en osötad med fruktbitar). Det går ju såklart att variera med egna torkade frukter/bär om man vill också! Jag brukar experimentera ..Häll yoghurten i ett kaffefilter och låt rinna av över natten.Smält chokladen försiktigt. Ta av från värmen och rör ner 2 msk av yoghurten.Rör ner müslin i blandningen.Klicka ut små toppar på bakplåtspapper och ställ allt i kylen för att stelna.
    Åh, detta måster jag prova!!
    Dessa e mina favisar i affären (när jag syndar och köper godis).
  • Underbara ungar

Den torkade frukten o "rena" nötterna är väl ganska ok... MEN de med yoghurt o chocklad är definitivt inte så hälsosamma, men ack så goda

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824 * Bebis i magen BF 100116
  • MBert

Underbara ungar skrev 2009-08-12 18:33:37 följande:

Den torkade frukten o "rena" nötterna är väl ganska ok... MEN de med yoghurt o chocklad är definitivt inte så hälsosamma, men ack så goda
    Japp, det håller jag med om.

Visst finns det fruktsocker i torkad frukt och kalorisnåla är de ju inte. Men frukt är ändå nyttigare än vanligt godis ur kroppens synvinkel. Vanligt godis innehåller inte mycket näring men det gör torkad frukt och nötter (alltså utan s.k. yoghurtöverdrag eller choklad m.m.)
Svar på tråden Det här med naturgodis