Koppla ur airbag - kostnad?
Ni som har kopplat ur airbagen på passagerarsidan, hur mycket har det kostat? (Vi har en SAAB 9-5)
Ni som har kopplat ur airbagen på passagerarsidan, hur mycket har det kostat? (Vi har en SAAB 9-5)
870kr tror ja vi betalade. Under 1000kr iaf. Skulle kostat runt 2000kr ifall vi hade elstolar men de hade vi inte...
Det är inte alla verkstäder och märken som gör det... Olika dyrt från bilmärke till bilmärke och verkstad till verkstad
Vi köpte en 9-5 förra veckan och när vi frågade om just urkoppling av airbagen sa han att han inte rekommenderade det, att krutladdningen ev fortfarande kan sitta kvar och aktiveras vid krock och då pratar vi krutladdning precis bakom huvudet på den lille.... Vi har därför beslutat ha babyskyddet antingen i mitten där bak eller bakom passagerarsätet när väl den tiden kommer.
Min amma var till verkstan med sin bil (en citroen iofs, men iaf...), men de kopplade inte ur airbagen där. De rekomenderade att ha babyskyddet/barnstolen bak.
Vi har en volvo V70 och jag ringde idag för att beställa tid för urkoppling. De skulle ha 1500 kr för det. De ringde dock upp igen efter ca 10 min och sa att de kollat registreringsnumret och att vår bil inte hade någon airbag installerad på passagerarsidan . Det var tydligen tillval på den årsmodellen (2005), och den förste ägaren hade inte installerat någon. Men, som sagt, 1500 skulle de ha om vi hade haft någon.
koppla inte ut den.. den ska monteras ut.. men sen beror det på hur gammal bilen är.. e den en nyare så kan man koppla bort den men lite inte på de gamla bilarna.. jag körde in med min clio- 99 (inte den bästa bilen å köra barn i men vi har en volvo me) men då sa dom att den måste monteras bort och det kostade ca 10 000 och det är ett pris jag fick av en nära anhörig
Konstigt att verkstäder säger att det är osäkert att koppla ur när NTF säger att det är säkert och att det enda kända fallet med en olycka med en airbag som skulle vara urkopplad var ett fall där fel airbag hade kopplats bort.....
Vi har inget val. Det är koppla bort eller byta bil som gäller. Jag väljer att lita på NTF.