• Micaela

Tips på plockmat till 9-månaders utan tänder önskas!

Eftersom min tjej är så strulig med maten nu tänkte jag prova om det går bättre när hon får plocka lite själv. Har bara gett smörgås och smörgåsrån än så länge och det går jättebra. Men tänkte på något mera matigt nu...

• Svar på tråden Tips på plockmat till 9-månaders utan tänder önskas!
  • Lola Jämtland

Makaroner slinker ner även utan tänder.

• bagheera

Hallå, jag ger plättar, blodpudding, leverpastej, banan i små bitar som dottern plockar i sig m varierad framgång

• Mickis74

Jonathan åt vanlig mat då fastän han inte hade några tänder.

* Köttbullar i småbitar
    * Korvbitar i småbitar
    * Makaroner
    * ostskivor som bryts i småbitar

• Petra Pontus mamma

Potatis i stavar som man kan hålla i själv. Dippa i cremefraiche är gott! Eller gurkstavar, skala av skalet så är det lätttuggat. Avocadobitar är också bra.

• Stora

Ella har ätit det mesta även utan tänder. De kan tugga rätt bra m gommarna. Ella brukar få grönsaksblandning som ärtor- majs- paprika osv när hon är gnällig innan middagen är klar.
    Majs är också poppis...gukrbitar, avoccado, bananpengar,korv,skinka. pasta, ris, kokt potatis..det mesta går....om det är kokt. Ofta strular de för att burkmaten är för såsig och 8 måndersburkarna är rätt "knäppa" massa sås och så bitar i..klart att bitarna åker ut..de tär ju olika konsistens på såsen o bitarna då är det bättre att göra eget och göra allt i lagom bitar o låta dem plocka m händerna...så om man vill ha sås så kan man lägga en liten klick brevid.

Svar på tråden Tips på plockmat till 9-månaders utan tänder önskas!