• Witch Child

Ang. ordet VETJA... hjälp!

stavas ordet VETJA så eller har jag fel? Det låter så underligt att skriva VET JAG. Hur ska det egentligen formuleras? Tex i halva meningen =
    "- Vetja om jag ska ...bla bla bla"

Jag älskar dig min Teo!!! *060101*
  • Svar på tråden Ang. ordet VETJA... hjälp!
  • MrM

Utan att ha några belägg så skulle jag vilja påstå att "vetja" är talspråk men att det antagligen skulle stavas enligt ovan. Däremot så förstår jag inte ditt exempel, det klingar väldigt konstigt i mina öron. Jag skulle nog bara använda ordet sist i en uppmaning.
    - Kom in vetja!
    - Ta av dig skorna vetja!

Mvh

• Stårschan

Jag tycker att din exempelmening är klockren för att skriva ut 'vet jag', emn jag misstänker att vi kommer från olika delar av landet. 'Vetja' skulle jag BARA skriva om jag ville understryka talspråk - aldrig annars.

"Ta å kom hit du me, vetja!"

'Vetja om jag ska...' låter jättekonstigt i mina öron. Kan du sätta den meningen i ett sammanhang?

• Witch Child

Jag kanske kan byta ordet till "undrar"...?

• Witch Child

jag funderar på om jag ska välja den ena eller det andra.. ."vetja om jag ska köpa det eller det"... om ni förstår? =)

• Witch Child

det är en TANKE-mening

• MrM

Witch Child skrev 2009-08-12 13:46:44 följande:

jag funderar på om jag ska välja den ena eller det andra.. ."vetja om jag ska köpa det eller det"... om ni förstår? =)
    Låter fortfarande konstigt för mig men det kanske är dialektalt. Jag skulle nog skriva:
    - Jag undrar om jag skall köpa ...
    alt.
    - Jag funderar på att köpa en ...

Mvh
  • mindless

Jag håller med MrM. Den användningen känns så pass dialektal att du bör ändra till "undrar".

• Stårschan

Witch Child skrev 2009-08-12 13:46:44 följande:

Jag förstår när du förklarar, men jag har aldrig hört den typen av användning av ordet förr. Var bor du egentligen?
Svar på tråden Ang. ordet VETJA... hjälp!