• isano

Varför så hög puls?

Tycker att jag har fått så hög puls de senaste månaderna, är i vecka 21. Hade ganska lågt blodtryck på första kontrollen. Hänger blodtryck och puls ihop? Är inte så bra på det här. Men jag tycker det vore konstigt ifall mitt blodtryck hade chockhöjts. Har inte särskilt bra kondis kanske jag ska tillägga... Någon som vet?

• Svar på tråden Varför så hög puls?
  • trollungar

andning kan bli lite mer snabb och ansträngd under grav.barnet kan ligga och trycka på organ och då kan det kännas tungt att andas oxå.
    men det är inget farligt.men känner du dig orolig så ring din BM.
    jag kan ju inte med100% säkerhet säga varför just du andas snabbare.
    men jag vet att det var så för mig iallafall.

• BlueBlue

Man får förhöjd puls när man är gravid. Däremot ska blodtrycket hålla sig normalt. Blodtryck och puls kan ha ett samband. Om du inte har huvudvärk så tror jag inte att blodtrycket har chockhöjts på något sätt. Om du känner dig väldigt orolig tycker jag du ska ringa till gynakuten och prata med dem. Det är alltid bäst att fråga de som är proffs inom området. Men jag tror inte det är något fel. Jag har haft högre puls och lättare blivit anfådd under i stort sett hela graviditeten.

• Snusis

Jag har också fått högre puls och andas snabbare, oftast. Är i v.17. Jag läste någonstans att i och med att man blir gravid pumpar ens hjärta mer blod och det är därför. Men ring till din bm om du har frågor, hon kan nog svara mer precist.

• isano

tack så mycket för svaren! Ska till barnmorskan till veckan, så då ska jag höra med henne. Men jag känner mig inte lika orolig nu. Tack än en gång!

• listo

När man är gravid så lägger man gradvis på sig drygt en liter extra blod. Det innebär att hjärtat får jobba lite hårdare, och därför är det helt normalt att vilopulsen stiger med 10-15 slag/minut jämfört med den vilopuls man normalt har.
    Det är inte farligt, och i de flesta fall så hänger det inte ihop med blodtrycket.

Svar på tråden Varför så hög puls?