kan man ge en 5månaders filen med blåbär och hallon?
eller blir dom dåliga i magen av det? vill hitta nåt bra eftermiddagsmål så han inte behöver äta gröt 4 gånger om dagen..
eller blir dom dåliga i magen av det? vill hitta nåt bra eftermiddagsmål så han inte behöver äta gröt 4 gånger om dagen..
Vet ej men jag skulle inte göra det. Lite tidigt med fil tycker jag. Jag har gett fruktpuré med havre eller fruktpuré med yoghurt som finns i burkar.
Min son fick både fil, yoghurt och mjölk vid den tiden.
Om det är laktosen du är rädd för tror jag det är väldigt överdrivet..Sen att det fyller upp magen mer så att de blir mätta på mindre kan jag köpa men det gäller ju bara som ett mellanmål och min son uppskattade det.
min sons matsedel ser ut så här:
7.30 banangröt
10.30 risgröt med äpple mango
14.00 matburk +dessertburk
17.00 olika ibland en burk katrinplommon ibland lite gröt..
19.30 havregröt
sen ammas han på olika tider på nätterna så om jag ger fil vid 17 så kanske man sparar lite pengar på alla dessa burkar också..
det var mest om han kan få ont i magen av filen då jag har fått höra att man inte ska ge dom komjölk än..
Man kan nog inte vet i förväg om de ska vara överkänsliga. JAg tycker det är mest jams med sånt. Förr fanns de då inte lika mycket allergier som nu, prova och se med någon sked hur han reagerar om du är orolig.. Min son fick som sagt allt tidigt och han har inte ett bekymmer.
min bvc rekomenterade att inte ge mjölkprodukter före 10månader
min sons meny ser ut så här(han är snart 7månader)
ca 6,00 välling
ca 9,00 macka med jukost el leverpastej
ca 12,00 gröt
ca 15,00 fruktpure + lite ersättning
ca 17,00 burkmat
ca 20,00 välling
innehåller inte den massa tillsatt socker?
tror många överdriver.. jag ger min dotter yogurt hon älskar det varför sluta med det om de äter bra och blir mätta av det o inga problem med maten... jag lägger ersättning iställt för mjölk om det e nåt man måste ha mjölk i..
men inte ofta det behövs..
man vet själv hur sitt barn är och vad man vill våga testa
Jag hade inte gett en produkt med tillsatt socker till en så liten bebis.
Nej. För det första ska man inte ge mjölkprodukter till barn före ca 8 månaders ålder. För det andra så innehåller den en massa tillsatt socker.
Jag skulle inte göra det, men det efter att ha samtalat med läkare, men alla gör ju som de själva vill.
Protein- och salthalten i komjölken
är för hög för att vara lämplig för barn
under spädbarnsåret. Koncentrationen
av protein och salter, »renal solute
load», har i modersmjölksersättningar
och vällingar anpassats till barnets
förutsättningar att tillgodogöra sig des-
sa näringsämnen, utan att njurar och
metabolism belastas.
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19429.pdf
kan och kan... egentligen kanske du bör vänta lite till med mjölkprodukter för att inte störa barnets järnupptag, men annars tycker jag iofs också att det är lite tidigt att äta sötad fil, bättre att ta vanlig fil/yoghurt och blanda i fruktpuré om du vill smaksätta den. Fruktpuré i sig är annars utmärkta mellanmål för småttingar
Blanda frukt själv med fil eller yoghurt. Det gör jag och har gjort det ett tag, min dotter är snart 8 månader. Filen du skriver om innehåller tillsatt socker och det känns onödigt att ge en så liten socker tycker jag.
Har hört att man då istället kan köpa turkist yogurt och blanda i frukt själv så har du den smaksatt :)
Tycker det låter för tidigt!! Ge burk med fruktpuré istället. När du sedan börjar så undvik smaksatt yoghurt, den är full av socker. Vänj barnet vid naturell yoghurt el fil istället.
Mycket kan man tycka om råd och rekommendationer från BVC och likn när det gäller små barn/bebisar. Vissa ger utrymme för eget ställningstagande tycker jag, såsom:
Huruvida när och om man vill börja med ersättning, om man vill börja med smakisar vid 4, 5, 6 månader osv osv......
Men när det gäller socker, salt/kryddor, mjölkprodukter, vissa frukter/grönsaker mm så bör man lyssna till råden då det faktist finns forskning kring detta som påvisar att små barn/bebisar har svårt att tillgodogöra sig eller ens kunna ta upp vissa ämnen på ett bra sätt innan vissa åldrar.
Så att börja med fil oavsett den är smaksatt, sockrad eller ej skulle jag inte rekommendera vid 5 månaders ålder.