• vis69

Musik på begravning

Jag tyckte det var svårt att behöva välja musik till min mammas begravning (hon gick bort i maj), min bror och hennes man överlät allt sånt till mig. Men jag tyckte att det blev bra! Jag är dock intresserad av att få veta vad för musik som valts till begravningar ni varit på.

På mammas begravning spelades Air av Bach som ingångsmarsch, på tvärflöjt, jättefint!

Under akten sjöngs solosång, Amazing grace (jag hittade en lapp i hennes byrå där det stod amazing grace, inget mer, det måste ju ha betytt något) samt en gammal fäbodpsalm från trakten.

Som avslutning Tröstevisa av Benny Andersson.

Hoppas ni orkar dela med er!

• Svar på tråden Musik på begravning
  • Mandragora

Musiken har alltid passat personen i fråga. Till äldre har det varit klassiska psalmer och till yngre pojkbandhitar och hårdrock.

• Mälaröbo

Till min pappa hade vi två obligatoriska psalmer, bla "En vänlig grönskas rika dräkt". Sen hade vi Dan Andersson i flera tappningar. Allt på orgel.

Till min svåger minns jag inte psalmerna men i övrigt hade vi "Kärleken är" och "Håll mitt hjärta" (Björn Skifs) med solosångerska med piano.

Till min dotterson hade vi "Tryggare kan ingen vara" på orgel och sen inspelad musik: "Lilla fågel blå", "Kärleken är" som hans pappa hade, och den nya versionen av "Somewhere over the rainbow" som avslutades med att kistan bars ut av hans mor, syster, gudmor och bästa vännerna.

• catarina06

På min pappas begravning spelade vi 4 låtar.
    Två av dom var låtar han tyckte mkt om.
    Tender is the night och Glory of love.
    Vi spelade dessutom fields of gold och tears in heaven.

• La Lola

När min pappa dog spelades Storfiskarvalsen (Thore Skogman) på orgel.

Det blev ett bra inslag i sorgen. Folk vågade dra lite på smilbanden.

Så man kan spela nästan vad som helst i kyrkan.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Millis 27

På min pappas begravning hade vi nån fäbodpsalm i början,amazing grace (svensk version) ,var inte rädd,och solo sång Frank Sinatras " I did it my way" när vi gick fram till kistan sen Air av Bach innan vi gick ut

Svar på tråden Musik på begravning