• camillas1985

Höns och currysås man fick i skolan.

Någon som vet hur man gör och hur mycket av allt som behövs? Jag har alltid tyckt om den maträtten så mycket men nu går man ju inte i skolan längre. Går det lika bra att använda kyckling som höns?

Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

• Svar på tråden Höns och currysås man fick i skolan.
  • isisisis

Det går lika bra att använda kyckling.

Currysåsen gör jag så här.

Hackar en liten lök fint.Fräser den i en stor klick smör samtidigt med curry.
    Lägger på ett par 3 MSK mjöl,sedan spär jag och vispar i mjölk allt eftersom tills det blir lagom tjock.
    Peppar behövs inte,bara salt

Om man inte vill ha bitar från löken kan man köra med stavmixer lite efteråt.-)

• camillas1985

Men blir det som skolmaten? Är inte så säker på att den görs med mjölk eller egentligen vet jag inte med det ser mer ut som buljongsås tycker jag. Den är så ljus och så är köttet från hönan i den.

Hur mycket curry brukar du ha?

• isisisis
    camillas1985 skrev 2009-08-12 18:10:19 följande:
    Men blir det som skolmaten? Är inte så säker på att den görs med mjölk eller egentligen vet jag inte med det ser mer ut som buljongsås tycker jag. Den är så ljus och så är köttet från hönan i den. Hur mycket curry brukar du ha?
    Ja,nä detta är bara vanlig currysås.

Jag brukar ha rätt mycket curry.
    jag brukar göra en liten kastrull nästan full,om man är 4-5 stycken.jkanske 2 matskedar.
  • camillas1985
    isisisis skrev 2009-08-12 18:16:32 följande:
    Ja,nä detta är bara vanlig currysås. Jag brukar ha rätt mycket curry. jag brukar göra en liten kastrull nästan full,om man är 4-5 stycken.jkanske 2 matskedar.
    Okej då vet jag, tack så mycket.

Jag är dock fortfarande ute efter skolreceptet så om någon annan vet så skriv gärna.
  • Mumselumsan

Jag är nog en smula (!) äldre än dig TS men minns ändock denna rätt (skolan förändras ju inte direkt radikalt under åren......) och därav puffar jag denna tråd då jag GÄRNA skulle vilja veta om någon vet detta recept med! En av få rätter från skolan som som jag tyckte riktigt mycket om!

Någon????

• h8him

25 g margarin
    2 tsk curry
    1,5-2 msk vetemjöl
    1 hönsbuljong tärning
    2-3 dl vatten

Testa denna, lika genomskinlig och ganska rätt i smaken tror jag.

• luutra

Att ni vill att det skall smaka som skolmaten... Hu! Jag har alltid funderat på varför vissa maträtter alltid smakar likadant på vilken skola/dagis/äldreboende du än äter maten på. Tänkt att storkök kanske har samma recept.
    Nu vet jag att det beror på att ALLT i princip på tex kommunala skolor (finns undantag, jag vet....) serverar helfabrikat. Och då menar jag att nästa allt är det.
    Bla "Höns i curry". Såsen är pulver och i det häller dom färdighackad fryst kyckling. Låter voka upp - tada!
    Jobbigt att laga mat till 500 elever? Pyttsan! Till och med potatisen är färdigkokad, den värms bara upp.

• camillas1985
    h8him skrev 2009-08-13 00:11:06 följande:
    25 g margarin 2 tsk curry 1,5-2 msk vetemjöl 1 hönsbuljong tärning 2-3 dl vatten Testa denna, lika genomskinlig och ganska rätt i smaken tror jag.
    Tack så mycket det ska testas.
    luutra skrev 2009-08-13 17:39:01 följande:
    Att ni vill att det skall smaka som skolmaten... Hu! Jag har alltid funderat på varför vissa maträtter alltid smakar likadant på vilken skola/dagis/äldreboende du än äter maten på. Tänkt att storkök kanske har samma recept. Nu vet jag att det beror på att ALLT i princip på tex kommunala skolor (finns undantag, jag vet....) serverar helfabrikat. Och då menar jag att nästa allt är det. Bla "Höns i curry". Såsen är pulver och i det häller dom färdighackad fryst kyckling. Låter voka upp - tada! Jobbigt att laga mat till 500 elever? Pyttsan! Till och med potatisen är färdigkokad, den värms bara upp.
    Det må så vara men jag är ändå sugen på den rätten. Finns fler som jag tycker om som skolan gjorde också tex. potatis med köttfärsröra men den är nog inte gjord på pulver.
  • Perfie

När jag gör hönsrisochcurry Så kokar jag en kyckling hel, plockar sedan av köttet som läggs i såsen. Fräs curry i smör, häll över kyckling fond+vatten till önskad mängd.
    Låt koka ner något och red sedan med potatismjöl utrört i vatten.(Ibland klickar jag i lite svartvinbärsgele eller liknande för lite sötma, det bryter av fint mot den starka curryn.) Då blir såsen genomskinlig och simmig som i skolan

• EliLeoMa
    luutra skrev 2009-08-13 17:39:01 följande:
    Att ni vill att det skall smaka som skolmaten... Hu! Jag har alltid funderat på varför vissa maträtter alltid smakar likadant på vilken skola/dagis/äldreboende du än äter maten på. Tänkt att storkök kanske har samma recept.Nu vet jag att det beror på att ALLT i princip på tex kommunala skolor (finns undantag, jag vet....) serverar helfabrikat. Och då menar jag att nästa allt är det.Bla "Höns i curry". Såsen är pulver och i det häller dom färdighackad fryst kyckling. Låter voka upp - tada!Jobbigt att laga mat till 500 elever? Pyttsan! Till och med potatisen är färdigkokad, den värms bara upp.
    Oj, sån otur hade inte vi. Vår mat var lagad på skolan. Både den vegetariska och "vanliga" maten. Med en bansestor salladsbuffe varje dag Och vi barn fick vara "matvärd" och hjälpa till i köket och röra i dom gigantiska grytorna. Som från golvet var högre än oss själva :)
Svar på tråden Höns och currysås man fick i skolan.