• malinnnnn80

Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid

Hej alla här på familjeliv,

Behöver skriva av mig lite och hoppas på att kanske någon som är eller varit i samma situation som mig kanske har något tips eller råd.

Jag har alltid haft oregelbunden mens, inte tänkt speciellt mycket på det förrän förra hösten då jag och min man beslöt att försöka skaffa barn. Besökte min gynekolog och fick både primolut nor (för att få igång en mens) och pergotime (för att få ÄL) utskrivet. Började med en enkelkur. Inget hände, fick alltså inte ens mens. Fick mer primolut nor och pergotime utskrivet. Denna gång fick jag mens (tjoho), men blev då alltså inte gravid. I samband med detta bytte jag gynekolog p.g.a. flytt. Den nya läkarn skrev ut dubbelkur pergotime åt mig. Var även och tog blodprov för att kontrollera att jag inte har PCO. Proverna såg fina ut sade läkarn. Efter dubbelkuren fick jag åter mens.. inte gravid då heller. Läkarn tyckte då att jag inte skulle äta för många pergotime-kurer efter varandra, så månaden efter hade jag uppehåll. Detta resulterade i att jag inte fick ngn mens (hade väl då inte haft ngn ÄL). Åter igen fick jag primolut nor utskrivet och dubbeldos pergotime.

Det är nu 36 dagar sedan första dagen på förra mensen. Har fortfarande inte fått mens. Jag har varit väldigt trött, haft ömma bröst, mått lite illa till och från (inga kräkningar) och kring dag 25 hade jag mensliknande "smärtor" i magen. Tog ett graviditetstest imorse - negativt Vid förra dubbeldosen fick jag mens, varför inte denna gång? Är inte dubbeldos av Pergotime så "starkt" att det borde framkalla ÄL? Kan det fortarande vara så att jag är gravid, men att det är för "tidigt" att testa för mig?

Är det någon av er som känner igen er i detta? Det är så jobbigt att gå och längta efter att bli gravid..

Kram på er!

• Svar på tråden Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid
  • Embla82

hallå! så där har jag haft många gånger. Ibland blir äl mkt mkt senare eller så blir det ingen alls. Jag brukade ha äl på 3 av 4 kurer i början. Men de senaste gångerna har det inte blivit något alls.
    Antingen så ber du om att få göra nytt vul, och är det inget ägg på g så kan du ju börja om med primolut. Eller så väntar du några veckor till och ser vad som händer. Det kan ju faktiskt dyka upp ett plus om några veckor, om du fått sen äl. Du testade aldrig med stickor?

• malinnnnn80

Hej Embla82,

Ahaa.. hur många kurer av Pergotime har du ätit?
    Imorgon ska jag ringa till läkaren och be att få en tid. Hoppas det inte dröjer allt för länge bara. Är det verkligen möjligt att ha så långa cykler med Pergotime? Det är så svårt för mig att veta hur "min kropp gjort" eftersom jag alltid haft oregelbunden mens. Jag har testat med ÄL-stickor ngra ggr, men tycker de är så dyra så jag har försökt "träffa rätt" med enbart 7 stickor.. det har ju inte lyckats. Testar du med stickor hela cykeln, eller har du någorlunda koll på när du brukar få ÄL?

• Embla82

jag har väl ätit cirka 15 kurer pergo i mina dagar, nu har jag gått vidare till ivf.
    Jag brukade alltid få äl 9-11 dagar efter sista tabletten (jag började lite olika, ibland dag 2 ibland dag 5). Men vissa gånger blev det inget, andra gånger kom det på tok för sent och då gick det såklart inte att hålla på testa med stickor.
    Men ibland blir det ingen äl, då är det tyvärr bara att börja om.

• malinnnnn80

Oj, 15 kurer Pergotime låter mkt. Hur känner du inför ivf nu? Hoppfull? Får jag fråga hur länge ni försökt få barn? Är det första barnet?

• Embla82

Ja, det är så man har tröttnat rätt rejält på pergo nu. Jag kom hem från läkaren idag och känner mig faktiskt väldigt hoppfull. Känns skönt att äntligen komma vidare. Jag har kört med sprutor hela våren men blev överstimulerad hela tiden, så det har aldrig blivit någon ägglossning av det. I oktober har vi försökt i tre år med ett missfall bakom mig. Så än är jag barnlös men hoppfull :)
    har ni försökt länge?

• malinnnnn80

Jag ska hålla tummarna för dig att det går bra nu Jag har inte ätit p-piller på ca 2,5 år nu, men vi har väl försökt mer aktivt i ca 8 månader. Känns som en evighet när man väntar på ett plus varje dag..
    Tillhör du en av dem som kan känna när du har ÄL? Eller typ att du märker det på flytningar etc? Jag har jättesvårt för att märka.. eller ja, jag har ju inte lyckats få koll på det än.
    Avundas alla som blir gravida "bara sådär".. men men, någon gång ska det vara vår tur också

• malinnnnn80

Någon annan som känner igen sig? ..eller som vill skriva ngt

• ukochana

Hej!

Jag kan berätta att jag också fick strul med mensen när jag åt Pergo...

Gick över tiden rätt mycket och fick grav. symptom, men likt förbannat kom ändå mensen tillslut.

Så vi gav upp och gjorde Ivf istället.

Hoppas verkligen att det går vägen för dig! Det kan ju trots allt vara att du är gravid - helt omöjligt är det ju inte. Prova att ta ett nytt test om några dagar.

Kram!

• malinnnnn80

ukochana: Tack för ditt svar, men vad tråkigt att höra att Pergotime inte funkade för dig Hur har det gått med ivf? Är det på G nu eller länge sen? Du kanske redan har barn?
    Jag hoppas också innerligt att jag kommer få ett plus snart, om inte denna gång så om ngn månad. Känns väldigt jobbigt att behöva gå "så långt som ivf", är det det? Är det många besök hos läkare och så?

Kram

• Embla82

nej, jag har aldrig någonsin kännt av min äl innan jag började med pergon. Då tyckte jag ibland att jag kände av den och så fick jag utslag på stickorna. Men samtidigt har jag känt av den när den inte varit också.. så egentligen har jag nog bara inbillat mig det mesta. Flytningarna har jag inte heller lyckats tolka något bra. Tror jag fick för tunn slemhinna med pergon och att jag därför aldrig blev gravid (eller...blev det ju en gång) och kanske därför jag inte märker av flytningarna heller.

Svar på tråden Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid