• Kräfta2009

Spenatsoppa

Någon som har ett enkelt recept på spenatsoppa? Gärna något där soppan blir lite krämig, inte för vattnig.

• Svar på tråden Spenatsoppa
  • Analoga
    Kräfta2009 skrev 2009-08-12 19:30:02 följande:
    Någon som har ett enkelt recept på spenatsoppa? Gärna något där soppan blir lite krämig, inte för vattnig.
    Har ett enkelt och supergott recept på spenatsoppa.

Smält 1-2 msk margarin i en gryta och rör ner 3 msk mjöl. Späd med sammanlagt 1 liter vatten och ½ dl grädde el. mjölk. (Välj grädde för en krämigare soppa). Lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar, och till sist det otinade hackad-spenatblocket (cirka 400 g) och låt tina på svag värme. Vispa om väl och låt soppan koka några minuter. Smaka av och krydda ev med lite peppar. Servera soppan med ägghalvor.
  • HemmaHosSofi

Jag brukar köpa en fryst påse stuvad spenat, den blir krämigare än en vanlig soppa. Sedan i med massa vitpeppar och lite socker.

• BabyJay

Jag gör som när jag gör stuvad spenat, fast med lite extra mjölk så den blir lite lösare och mjölkigare!! Jag brukar chansa lite. Brukar ta lika mycket mjölk som frusen spenat, koka upp mjölken och reda den. I med spenaten och värm ordentligt tills den smält och soppan är varm. Krydda med salt och lite vitpeppar (jag skippar ofta vitpepparn...) och sedan en liten sked socker!! Det blir gott!

Och till det ska det vara kokta ägg och bacon! MUMS!!

Mamma till Freja, född 080706
  • vera82

Jag gör ungefär som ni men tillsätter lite muskotnöt också.
    Passar bra till spenat.

Svar på tråden Spenatsoppa