Snabbt svar önskas! Rökt skivad skinka, ok att äta eller ej?
Ja, rubriken talar ju för sig själv. Vi har en oöppnad förpackning ICA's rökta smörgåsskinka, och jag undrar om det är ok för gravida att äta?
Ja, rubriken talar ju för sig själv. Vi har en oöppnad förpackning ICA's rökta smörgåsskinka, och jag undrar om det är ok för gravida att äta?
Vilket datum är det? Jag har lärt mig att på förpackad skinka så är det helt ok fram till och med att halva tiden till bäst före är passerad, sen ska man undvika.
Bäst är att beställa skivad direkt från charken.
Okej, då skippar jag skinkan, bäst före datumet är den 30 sept.
Tack för ditt svar!!
Helst ska man ju undvika vakuumförpackad smörgåsmat och köpa nyskivat över disk istället. Men jag tror inte att det är nån fara om du äter den skinkan.
Faran är väl mer om man äter sån skinka VARJE dag...
Jag åt skinka hela graviditeterna......både icas och euroshoppers.
Ät på du.. tror inte det är nån fara.. jag har ätit rökt skinka hela min graviditet o än så länge är det inge fel på mitt barn va vi vet.. åt det me första barnet oxå..
Jag älskar rökt skinka, men avstår nu till förmån för ost - som jag också älskar men som innan grav var no-no pga min vikt.
Självklart kan jag äta om jag vet att det är säkert, men jag praktiserar hellre noll-tolerans än att utsätta sig för frestelser hela tiden.
om skinkan ær upphettad då, som den ær på en varm macka, borde det inte vara helt riskfritt då?
Är det upphettat till minst 70 grader så är det alltid okej!