• Cara Mia

39,5 i temp.. men inga andra besvär!

Min dotter är 16 månader och hon har aldrig haft högre temp än 38,5 och det var på julafton.
    Ikväll vid halvsju var hon väldigt gnällig och kändes varm. Tog tempen och hon hade 39,5!
    Men hon har inga andra besvär som hosta och så.. utan bara feber.. Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Hon fick en alvedon då fick halvsju. Men tempen var nu nere på 39 när vi la henne. Bör den inte gå ner mera?

• Svar på tråden 39,5 i temp.. men inga andra besvär!
  • camillas1985

Nu är min pojke bara 6 månader men han var uppe i 39,4 en vända och då var det tänderna. Han hade heller inga andra symtom.

• sarsparis

Hon har nog ett virus i kroppen, en alvedon hjälper ju inte direkt. Min son hade 40.5 i 2 dygn utan andra symptom trots att han fick alvedon maxdos. Ringde bvc som sa att om febern inte sänkt sig något det 3:e dygnet skulle vi uppsöka läkare, eller om han får feberkramp. Se bara till att hon är sval, och dricker. Sen sover hon bort det förhoppningsvis.

• Cara Mia
    camillas1985 skrev 2009-08-12 19:55:59 följande:
    Nu är min pojke bara 6 månader men han var uppe i 39,4 en vända och då var det tänderna. Han hade heller inga andra symtom.
    Nä jag tror inte det är tänderna.. Hon har aldrig haft feber när hon fått tänder och hon har fått ganska många.. inte ens vid vaccin har hon haft feber..
    sarsparis skrev 2009-08-12 19:58:05 följande:
    Hon har nog ett virus i kroppen, en alvedon hjälper ju inte direkt. Min son hade 40.5 i 2 dygn utan andra symptom trots att han fick alvedon maxdos. Ringde bvc som sa att om febern inte sänkt sig något det 3:e dygnet skulle vi uppsöka läkare, eller om han får feberkramp. Se bara till att hon är sval, och dricker. Sen sover hon bort det förhoppningsvis.
    Nä jag märkte ju det att det inte hjälpte. Hon fick saft att dricka och sen välling när sambon la henne..

Hoppas det går över. Vi som precis börjat med inskolning på dagis å allt..
  • skånetös78

Har hon lika hög feber imorgon och är gnällig så ska du absolut kolla upp det. Vår dotter hade 39 grader feber och var jättegnällig utan några andra symptom alls. Hon hade en rejäl urinvägsinfektion som hon blev väldigt dålig av och fick läggas in på sjukhus.

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Lunae

Att man får feber beror oftast på någon slags infektion/inflammation i kroppen.Kroppen reagerar med feber för att "döda" bakterierna eftersom de dör av att tempen blir högre.Så att ge febernedsättande kan istället göra att man är sjuk längre.Det finns alltså en poäng med att få feber.
    Så länge allmäntillståndet är ok(dvs att inte barnet är omtöcknad och hängigt) så har jag fått rådet att vänta med att ge något tills barnet börjar må dåligt.Eller om barnet har lätt att få feberkramper,då måste man vara extra vaksam.

• huttlisen
    skånetös78 skrev 2009-08-12 20:03:14 följande:
    Har hon lika hög feber imorgon och är gnällig så ska du absolut kolla upp det. Vår dotter hade 39 grader feber och var jättegnällig utan några andra symptom alls. Hon hade en rejäl urinvägsinfektion som hon blev väldigt dålig av och fick läggas in på sjukhus.
    Har råkat ut för samma som skånetös78. Hög feber till och från under en tid, var urinvägsinfektion.
  • mimamima

håller med skånetös78; vår tjej fick hög feber (över 39) som vi inte fick ner. Hon hade inga andra symtom och vi åkte in med henne till akuten (hon var bara 5 månader då). Hon hade ordentlig urinvägsinfektion....

• 0707

Ursäkta TS att jag lånar din tråd lite... ni som har erfarenhet av UVI, kan febern komma och gå under lång tid? Min dotter (17 mån) har haft återkommande hög feber (39-40 grader) några dagar med ca 3 v mellanrum. Nu har hon det igen utan några andra symtom. Kan hon gå och dra på en UVI så länge?

• jojjo78
    0707 skrev 2009-08-13 13:48:54 följande:
    Ursäkta TS att jag lånar din tråd lite... ni som har erfarenhet av UVI, kan febern komma och gå under lång tid? Min dotter (17 mån) har haft återkommande hög feber (39-40 grader) några dagar med ca 3 v mellanrum. Nu har hon det igen utan några andra symtom. Kan hon gå och dra på en UVI så länge?
    Hej kan vara sådana här kronisk feber. Dom får hög feber som återkommande man har inga symtom som snuva eller hosta bara feber men kan få blåsor i munnen.
  • skånetös78
    0707 skrev 2009-08-13 13:48:54 följande:
    Ja det tror jag säkert, vår dotter hade förmodligen haft uvi ett bra tag innan hon blev riktigt riktigt dålig. Hennes uvi hade även gått upp i njurbäckenet och det gör det inte på bara någon dag. Så kolla upp det där för det är verkligen inte bra för de små att gå med uvi länge. (om det är så i din dotters fall)
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
Svar på tråden 39,5 i temp.. men inga andra besvär!