• Bedelia

Blir galen!!! Vad göra åt grannens skällande hundar? Köpa hundskrämma?

Har nyligen flyttat till hus, och i huset bakom oss visar det sig nu att det huserar 4-5 stycken gigantiska hundar som inte gör annat än att springa i trädgården hela dagarna och skälla utav h*lvetes alla krafter.

Håller på att bli galen!!! Man kommer hem, trött från jobbet och trots att jag håller till i det rum hos oss som ligger längst bort från grannarna, så hör man detta skällande konstant, hela tiden nu i snart tre timmar.

Vi har sagt till grannarna då vi var och hälsade första gången att hundarna ibland låter lite mycket, men de verkar inte direkt bry sig.

Man kan inte koncentrera sig på något hemma i lugn och ro för detta eviga skall, för att inte tala om att det är totalt omöjligt att sitta i trädgården för då springer de och glufsar och skäller ännu mer vid staketet till oss.

Vad i helskotta ska man göra??? Köper snart en sådan där hundskrämma som visst ska göra närområdet otrivsamt för hundarna!

Jag är absolut inte emot djur eller hundar på något sätt, men mina husdjur ska inte påverka mina grannars liv och jag vill inte heller påverkas av deras val av husdjur.
    Förstår att en hund skäller då och då - men detta, 4-5 hundar som håller på konstant i TIMMAR får mig att snart fasiken flippra ur!

• Svar på tråden Blir galen!!! Vad göra åt grannens skällande hundar? Köpa hundskrämma?
  • Mumin80

Prata med kommunens miljökontor/miljö- och hälsoskyddsförvaltning. Skällande hundar kan vara en olägenhet. Det kan vara lite knepigare när det (som jag förstår) gäller två villor, inte t.ex. två lägenheter i ett hyreshus där man kan be hyresvärden ingripa, men det är värt att prata med dem.

• gryning2

Jag är ingen "hundmänniska" och van med hundar - men är det inte ett tecken på att hundarna inte mår bra om de skäller oavbrutet? De kanske är understimulerade? Måste grannen ha hundarna ute hela tiden? Du kanske måste prata med grannen igen. Eller ring kommunen, det finns väl såna som åker ut och ser till djur om man misstäker att de inte mår väl?

• Mumin80

Det finns två olika saker att gå på. Dels att hundarna mår dåligt (djurskydd) och dels att dom är en olägenhet för dig (enligt miljöbalken).

Kommunens miljökontor handlägger frågor enligt miljöbalken, d.v.s. dom kan titta på störningsfrågan. Djurskyddshandläggarna sitter däremot numera på länsstyrelsen, så för att någon ska kolla på om hundarna har det bra så får du ringa länsstyrelsen i ditt län.

• Mrs Winter

Så ahr vi haft det här också.Men vårgranne tom släppte ut sina hundar över till vår tomt.De ficks pringa rakt ut bara.De kissade o bajsade.En gång skulle vi gå på prommis med vår hund som var koplade och tyst.En av grannens hundar skulle hugga vår hund i halsen,den andra i baken.Men vi hann springa in i vårt hus emd våra vovve.Det blev polisanmälan,samt flera händelser ledde till koppeltvång.

• Mickaquq

Hysta över en dynamitgubbe över staketet och få slut på skiten direkt.

• Betty Boop
    Mickaquq skrev 2017-06-20 14:29:21 följande:

Hysta över en dynamitgubbe över staketet och få slut på skiten direkt.

De kanske har tystnat nu efter 8 år?
  • nevermind
    Betty Boop skrev 2017-08-12 17:58:32 följande:
    De kanske har tystnat nu efter 8 år?
Svar på tråden Blir galen!!! Vad göra åt grannens skällande hundar? Köpa hundskrämma?