• sanna88a

hur får jag bort de röda prickarna på överarmarna?

hur får jag bort de röda prickarna på överarmarna?
    det är som små röda prickar, ser liksom ut som att hårsäckarna putar ut.

har testat att peela dem regelbunder, men det har inte hjälpt :(

• Svar på tråden hur får jag bort de röda prickarna på överarmarna?
  • Anonym (läkarstudent)

Det du har heter keratosis pilaris. Googla på det. Ärftligt tillstånd, svårbehandlat.

Det finns ingen bot men kan ibland behandlas med avfjällande medel, salicylsyra. Även vitamin A-syra brukar användas. Samt mjukgörande kräm tex karbamid.

Brukar bli bättre med åren om det är nån tröst.

• FrökenNorkok

Jag har också något liknande. Inte kul alls... Vet tyvärr inte hur man bli av med det. Tänkte prata med läkaren nästa gång jag skall dit.

• sanna88a

Anonym (läkarstudent) skrev 2009-08-12 21:53:20 följande:

Det du har heter keratosis pilaris. Googla på det. Ärftligt tillstånd, svårbehandlat. Det finns ingen bot men kan ibland behandlas med avfjällande medel, salicylsyra. Även vitamin A-syra brukar användas. Samt mjukgörande kräm tex karbamid. Brukar bli bättre med åren om det är nån tröst.
    okej, men ingen i min närmaste släkt har det?

kan man gå till läkaren och få hjälp alltså? hur lång tid tar det innan det försvinner?
  • sanna88a

googlade på keratosis pilaris och ser att det är såna jag har på underbenen med :(

• sanna88a

jag har fått massa ärr på överarmarna med för att jag försökt o riva bort prickarna :( jag känner mig så himla ful. vågar bara ha trekvartsärmar. aldrig linne eller kortärmat

• Skruttis1979

jag har blivit bättre av att skrubba med bikarbonat och honung. Honung är antibakteriellt och bikarbonaten skrubbar. Gör det varje gång du duschar.

• sanna88a
    Skruttis1979 skrev 2009-08-12 22:08:25 följande:
    jag har blivit bättre av att skrubba med bikarbonat och honung. Honung är antibakteriellt och bikarbonaten skrubbar. Gör det varje gång du duschar.
    tack!:) har lång tid tog det innan du såg skillnad och blev det stor skillnad? är det flytande honung eller såndät tjock, som man kan ha på smörgås?
  • sanna88a

läste i en gammal tråd att krämen propyless sägs vara bra mot keratosis pilaris.
    ska testa det till att börja med.

• Anonym (pricken)

mina försvinner i solen
    är inte de konstigt

• sanna88a

Anonym (pricken) skrev 2009-08-12 22:57:44 följande:

mina försvinner i solen är inte de konstigt
    är det inte för att huden blir rbunare som gör att dem syns mindre?

kommer dem tillbaka sen på hösten/vintern?
  • Anonym (läkarstudent)
    sanna88a skrev 2009-08-12 23:19:43 följande:
    Anonym (pricken) skrev 2009-08-12 22:57:44 följande:
    är det inte för att huden blir rbunare som gör att dem syns mindre?kommer dem tillbaka sen på hösten/vintern?
    Det är vanligt att de försvinner i solen... men då kommer just oftast tillbaks när hösten kommer igen.

Propyless är enbart mjukgörande liksom karbamid. Propyless innehåller sk. propylenglykol. Om du går till doktorn kan du få en specialkräm som innehåller både propylenglykol och salicylsyra som är avfjällande. Helt ofarligt och värt att prova... Det kanske funkar på just dig.

prova det där med honung och bikarbonat också... kan ju inte skada.
  • Skruttis1979
    sanna88a skrev 2009-08-12 22:29:30 följande:
    tack!:) har lång tid tog det innan du såg skillnad och blev det stor skillnad? är det flytande honung eller såndät tjock, som man kan ha på smörgås?
    Flytande honung.
    Jättebra till ansiktet också! Tar bort plitor. Fast där får man vara försiktig med skrubbandet på ett annat sätt än man behöver vara på kroppen.

Det tar några gånger, 5-10 kanske. Jag blev mycket lenare, vilket för mig var huvudsaken. Prickarna försvann inte helt, men blev mkt mindre synliga.

Glöm inte att mjukgöra efter duschen. Och då inte med hudkrämer som innehåller konstigheter - utan antingen A-creme från hälsokosten (den parfymfria) eller ren kallpressad olivolja som smörjes på fuktig hud.
  • Lajkie

Jag har oxå såna... har trott att de va nån typ av eksem. Jag kan liksom klämma dem oxå.

• sanna88a
    Skruttis1979 skrev 2009-08-13 11:55:44 följande:
    Flytande honung. Jättebra till ansiktet också! Tar bort plitor. Fast där får man vara försiktig med skrubbandet på ett annat sätt än man behöver vara på kroppen. Det tar några gånger, 5-10 kanske. Jag blev mycket lenare, vilket för mig var huvudsaken. Prickarna försvann inte helt, men blev mkt mindre synliga. Glöm inte att mjukgöra efter duschen. Och då inte med hudkrämer som innehåller konstigheter - utan antingen A-creme från hälsokosten (den parfymfria) eller ren kallpressad olivolja som smörjes på fuktig hud.
    okej :) tack. hur mycket honung och hur mkt bikarbonat ska man ta?
    jag brukar faktiskt smörja in armarna med olja i duchen och sedan sköja av med vatten. dem blir lenare men prickar försvinner itne:/
  • Skruttis1979
    sanna88a skrev 2009-08-13 17:47:55 följande:
    okej :) tack. hur mycket honung och hur mkt bikarbonat ska man ta? jag brukar faktiskt smörja in armarna med olja i duchen och sedan sköja av med vatten. dem blir lenare men prickar försvinner itne:/
    tar en femkrona honung och en femtioöring bikarbonat till varje arm kanske... sen brukar jag ta det under armarna och ner på magen också jag skrubbar lite mer än bara armarna. FAst jag skrubbar armarna ganska länge...
  • sanna88a
    Skruttis1979 skrev 2009-08-13 20:07:01 följande:
    tar en femkrona honung och en femtioöring bikarbonat till varje arm kanske... sen brukar jag ta det under armarna och ner på magen också jag skrubbar lite mer än bara armarna. FAst jag skrubbar armarna ganska länge...
    okej, tack!
Svar på tråden hur får jag bort de röda prickarna på överarmarna?