• Anonym (snål eller bra)

Är jag snål, när vi faktiskt har pengar, men de är öronmärkta till annat...?

Jag har en kompis som går på soc, alltså lever hon redan på gränsen...
    Denna månade frågade hon om hon fick låna 1500 av mig, och jag sa ja under förutsättning att jag kan få tillbaks de pengarna vid nästa utbetalning för jag behöver dem själv då... (det var mina sparade pengar som jag ska ha till tandläkarbesöket.)
    Det sa hon ja till, inga problem...

Jag är en ganska sparsam person av mig, och har pengar, men alla är öronmärkta för olika saker.
    Just nu har jag och sambon tagit ett renoveringslån på 80000:- som ska gå just till renovering, vi är själva väldigt noga med att de inte slinker undan lite här och där...

1500 är mycket pengar som hon kommer bli utan nästa månad, men jag känner att jag vill inte snatta pengar från vårat renoveringskonto för att låta henne slippa betala tillbaks pengarna. (eller alternativ betala tillbaks lite då och då)

Är det snålt av mig att kräva tillbaks mina pengar när jag vet att hon kommer få en svår månad, när jag och sambon sitter på massa tusen???
    (värt att tillägga är att min sambo inte tycker om denna tjejen och han skulle aldrig gå med på att låna ut pengar till henne, det hon har fått låna är utav mina fickpengar...)

• Svar på tråden Är jag snål, när vi faktiskt har pengar, men de är öronmärkta till annat...?
  • Petronilla

Nej du är inte snål, men snäll som lånar ut just nu.

• Silverkatten06

En god tumregel är väl att inte låna ut till vänner vad man inte har råd att förlora. Aldrig en bra idé att blanda vänskap och pengar...

• Bakeapple

Nä, du är inte snål tycker jag. Renoveringspengarna är ju ett lån som ni ska ha att renovera för + att ni ska betala tillbaka till banken med ränta. Eftersom du talade om att hon fick låna pengarna om hon betalar tillbaka direkt vet hon ju dessutom om förutsättningarna. Börjar ni nalla av renoveringspengarna är det fort gjort att de snart är borta utan att ni har hunnit renovera något.

• Anonym

jag tycker inte det är snålt, det är juh dina pengar och ni har juh redan kommit överrens om att hon ska betala tillbaka direkt...

jag är nog ännu värre isåfall för jag lånar inte ut pengar till vänner, iaf inte så mycket som 1500...

• Anonym (turis)

Vad ska hon låna pengarna till?

Om det är något av mindre vikt hade jag nog gjort som du, dvs lånat ut men sagt att hon kunde betala tillbaka när hon kunde, eller ev lite i taget.

Hade det varit något av stor vikt hade jag gett henne pengarna. Vet själv hur det är att leva på gränsen och har fått hjälp ibland av närstående.

Men du är inte snål som vill ha tillbaka dina pengar som du lånar ut, varför skulle du vara det? Det är ju dina pengar, och det är inte ditt fel att din kompis har det lite dåligt ekonomiskt.

• Nyfiken gul

känner mig lite kluven - du är snäll som lånar ut pengar till en vän i nöd - men jag tycker att det är snålt/elakt att begära tillbaka pengarna på en gång.. jag menar hon går på soc.. ärligt talat.. om hon inte hade 1500 kr själv, hur ska hon då kunna betala tillbaka dom just precis nu?

Låt det vara ett långtidslån istället och bättre är att hon får betala tillbaka några hundringar åt gången än att du aldrig får tillbaka pengarna...

jag skulle må skitdåligt av att gå på soc och sen veta att pengarna jag får nästa gång får jag inte behålla utan får kanske gå till nån annan kompis och låna pengar för att överleva nästa månad - återigen..

antingen lånar man inte ut pengar alls - eller så ser man till att man gör en schysst deal med återbetalningen..

vänskapen sitter inte i utlåningen av pengarna utan i återkravet...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (^^^^)

Alltid känslkigt med vänner och pengar. Jag hjälper gärna en vän om jag kan men och har då med i beräkningen att jag kanske inte får tillbaka dem i värsta fall. Tycker nog inte du är snål, bara för att ni har pengar så är det ju inte ditt ansvar att vara bank åt henne utan du är ju enbart schysst som ställde upp.
    Renoveringspengarna är ju inte gratis heller ni betalar ju ränta på dem så då bör de ju verkligen gå till det ändamål de är till för.

Vad gör att din vän har det så svårt just denna månad, är det självförvållat eller saker hon inte lika enkelt kan påverka? Tycker det känns lite skillnad om det är pga. massa onödiga utgifter hon inte får det att gå i hop eller att hon verkligen kämpar och gör sitt bästa varje månad alla kan ju ha det jobbigt ibland.

• Anonym

oj 1500 var mycket att låna tycker jag.

jag lånar inte ut och lånar enbart av mor o far.

har inte med snålhet att göra, min ekonomi jag vill kunna bestämma själv över mina pengar.
    har jag det bättre eller sämmre än andra så är det väl min tur/bekymmer.
    inte andras.

• Alexandra84

Nej du är inte snål!
    Det är inte ditt fel att din vän lever på soc, och om det blir svårt för henne att betala tillbaka så borde hon int elånat av dig alls.

Ha inte dåligt samvete, det är inte ditt jobb att fixa hennes ekonomi.

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Smurfen70

Är nog inte helt lätt för henne att betala tillbaka en sådan summa på en gång när man går på soc. Enligt normen får man väll ungefär så man skall leva drägligt under en månad visa kommuner verkar inte ens låta en behålla det man lykas spara av sin norm till nästa månad. Hur kommer hon klara att betala tillbaka egentligen hamnar hon inte i samma sits igen då?

Självklar förstår jag om du vill ha tillbaka pengarna och era renoveringspengar har ni ju tagit för att just bekosta en renovering och betalar ränta för dem.
    Jag hade nog ändå försökt att ge kompisen en längre avbetalningstid så hon inte hamnade i ännu en knipa.

• Anonym

en del skriver att hon kommer få svårt att betala tillbaka direkt...
    men kompisen visste juh vad förutsättningen var för att få låna pengar...
    så klart hon ska betala tillbaka direkt, annars borde hon inte ha lånat alls...
    så tycker jag iaf..

• Anonym (turis)

Fast vänskap handlar väl också om att hjälpa varandra? Jag har aldrig haft problem med att låna ut (när jag har), låna (på premisserna att jag betalar när jag kan) eller bjuda. Det man ger kommer tillbaka på ett eller annat sätt, och om det inte blir från just den personen så blir det från någon annan.

Menar nu inte att ts är snål för det tycker jag inte, men man kan också försöka sätta sig in i den andra personens sits.

Så beroende vad lånet är på hade jag handlat olika. Och hurdan jag vet att kompisen är mot mig och med pengar i allmänhet. En schysst och superbra vän hade jag inte lånat ut till, utan gett till, som sagt. En mindre bra vän hade fått låna och betala tillbaka när den kunde. En icke-vän hade inte fått alls, om tex inte annan part skulle bli drabbad (tex ickevän har barn och ingen mat) då hade den fått låna men jag hade bara låtat ut det jag själv kunde undvara och inte förväntat mig något tillbaka men hoppats på det.

• Anonym (snål eller bra)

Jag kan/vill inte ge henne pengarna eftersom de ska betala mitt tandläkarbesök.

Hon ligger inne på psyk av en anledning, och min sambo är inte mycket för sådana personer... så den kontakten jag har med henne stannar mellan henne och mig.
    (Dock så vet han om att vi pratar då och då, men han vill inte ha något med henne att göra.)

Så om jag skulle ge henne pengara så måste jag "sno" pengar från renoveringskontot så att min sambo inte märker det, och det känns väldigt fel...

• CloudBerry the 1st

Helt okej och inte alls snålt.

Hade hon tagit ett snabblån på 30 dagar så hade det kostat 300-500kr, det är inte ditt ansvar att sköta hennes ekonomi-

Haha, nej min blogg är inget för dig: cloudberry1st.devote.se/
  • Anonym (turis)

Ja, men då är ju saken klar, antingen ser du till att få tillbaka pengarna i tid eller så väljer du att inte låna ut alls.
    Fast jag vet att tråden inte handlar om det tycker jag att din sambo verkar ha en ganska konstig inställning till psykiskt sjuka. precis som om de valt det själva..! I det fallet hade jag stått upp mer för min kompis och inte dolt vår vänskap alls.

• Anonym (borde ej låna)

tycker inte att man ska låna pengar av andra när man går på soc. Man sätter sig i en situation som är ohållbar och snart är hon skyldig alla pengar. Du är inte snål alls. Hon borde hitta ett jobb i stället. Man får börja nån stans. typ mc donalds. hellre det än att låna av andra.

• NadiaMi

Inte ett dugg snålt av dig.
    Men kanske lite dåligt beslut av henne att låna pengar om hon vet att det blir svårt att betala tillbaka.

Hon fick ju faktiskt villkoret förklarat för sig när hon frågade så hon har ju gått med på att betala tillbaka hela summan. Med det i åtanke gör du helt rätt i att kräva tillbaka pengarna då hon gått med på villkoret och du inte vill ha mer än det ni kommit överens om.

• Anonym (e)

Nej du är inte snål en aning godtrogen möjligen. Jag kan sätta hela min nästa månadslön på att du inte kommer få tillbaka pengarna nästa månad. Om hon inte har pengarna denna månaden lär hon inte ha dem nästa heller. Det är som att ta ett sms-lån på 1500kr och tro att man skall kunna betala tillbaka dom nästa månad vilket sällan går.

Om jag var du så skulle jag se till att få tillbaka pengarna så fort som fan och sedan inte låna ut till henne igen. Risken är stor att du aldrig ser pengarna igen.

Min svärmor är sådär. Ringer och frågar om hon kan få låna pengar ibland oftast 1000-1500kr så länge jag varit tillsammans med min man har han/vi aldrig sett röken av några pengar (vi har snart varit ihop i 4år). Dessutom betalar alltid jag biljetterna för henne om hon skall komma på besök. och dom pengarna har vi inte heller sett röken av. Så mitt råd är att inte låna ut pengar till personer som redan lever på marginalen oftast utnyttjar dom en bara för att man är snäll och sedan ser man aldrig röken av dom pengarna igen.

(självklart finns det undantag från denna "regel" också precis som allt annat, men jag skulle inte räkna med att få tillbaka några pengar alls om jag var du)

Svar på tråden Är jag snål, när vi faktiskt har pengar, men de är öronmärkta till annat...?