• MariaN

Hur förändras kroppen av graviditet?

Har förstått att kroppen förändras på alla möjliga och omöjliga sätt när man blir gravid/föder barn..
    Större bröstvårtor, får lätt hemorrojder, illamående osv.
    Skulle gärna vilja veta vad man mer kan råka ut för som kanske inte är så välkänt.. läste tex nyss att man kan få mörkare färgat underliv.. hade jag ingen aning om.
    Så berätta för mig - vad händer med kroppen.. bra som dåliga förändringar.

• Svar på tråden Hur förändras kroppen av graviditet?
  • jema

Jag har fått åderbråck på benen, inte så snyggt och det försvinner ju inte heller efteråt.
    Dessutom bristningar på magen, mest runt naveln. Det gör mindre, för det mesta försvann in i naveln när magen tagit ihop sig efter första barnet. Hoppas på samma sak denna gång, fast det blivit fler nu.
    Rumpa, lår och bröst har vuxit, och det känns som att själva propotionerna har ändrats, så även om jag bantar ner mig till samma vikt som innan så är kroppen lite annars.
    Inga konstiga eller okända förändringar för mig alltså...

• Minxy

Jag fick platt rumpa
    Märkte det redan under grav. men trodde då att det var en "synvilla" pga att magen var så stor (typ som att den drog uppmärksamheten från rumpan).
    Men så var det inte. Efter graviditeten var rumpan platt. Tråååkigt!

Vissa upplever också att deras höfter blir större (bredare), så även om dom gått ner alla graviditetskilon + lite till så kan dom inte ha sina gamla byxor.

Just ja! Ang. graviditetskilon så är det inte alls säkert att man "rasar i vikt av amningen"! Jag gick upp 8 kg föra graviditeten (från 59 till 67) och efter förlossningen så gick jag ner 6 av dom kilona.
    De sista två satt benhårt trots amning och vettig kost och nu är jag gravid igen. Så den här gången startade jag på 2 extra kilon

***S+M=L***
  • MariaN

oj platt rumpa,. vad otippat

• Minxy
    MariaN skrev 2009-08-13 16:07:29 följande:
    oj platt rumpa,. vad otippat
    Och tråkigt
    Saknar min gamla rumpa
    ***S+M=L***
  • MariaN
    Minxy skrev 2009-08-13 16:16:34 följande:
    Och tråkigt Saknar min gamla rumpa
    hmm går det inte att träna upp den lite då?
  • Minxy
    MariaN skrev 2009-08-13 16:18:59 följande:
    hmm går det inte att träna upp den lite då?
    Jo, lite har den ju gått tillbaka, men n u väntar jag barn nummer 2, så jag inser att det kommer bli samma sak igen
    Väntar tills efter att 2:an är född innan jag kör igång rumpträningen
    ***S+M=L***
  • Flisan79

Brösten förändras så klart eftersom att de gick upp så i storlek. Vanligt fenomen. Samt att jag fick hemorojder...mindre kul, de kom dock efter förlossningen.

I övrigt gick min kropp tillbaka helt. Behövde inte träna (eller jo, skulle ju behöva träna men det behövde jag innan också )

Ett stort + för mig är att jag blivit känsligare där nere och sex är därför ännu bättre än innan. Ingen dålig bonus. Sen så tyckte jag att mensvärken blev mindre.

Jo just det, fick lite pigmentfläckar i ansiktet. Väldigt defusa men så att jag ser dem.

Nu är jag gravid igen (v33) så vi får se om det blir mer förändringar efter en andra graviditet.

• lill linda 82

allt förändras.... jag fick sämre syn, bristningar överallt...mage, lår och rumpa och bröst. hemorrojder, pigmentfläckar, gummiliknande hår så jag fick klippa av det kort, rumpan försvann totalt och de extra kilona som gjorde en extra feminin, brösten var ju snygga sålänge man var gravid och ammade men absolut inte sedan...större fötter och bredden på fingrarna.

• lill linda 82

jaa... och sen kan jag knappt borsta tänderna, alltså som gravid. spyr då jag får tandborsten i munnen. har varit så under mina andra 2 graviditeter också. klarar inte av tandkrämen helt enkelt och känslan då jag borstan tänderna längst bak.

• Zumbatjej

Undrar varför rumpan blir platt? Konstigt om man tänker efter...

• MariaN
    Zumbatjej skrev 2009-08-13 17:19:59 följande:
    Undrar varför rumpan blir platt? Konstigt om man tänker efter...
    haha ja men då är det ju faktiskt ännu konstigare med pigmentfläckar och gummihår..
  • Minxy
    MariaN skrev 2009-08-13 17:53:21 följande:
    haha ja men då är det ju faktiskt ännu konstigare med pigmentfläckar och gummihår..
    Fast det beror ju på hormoner
    Just att rumpan försvinner tror jag inte är hormonrelaterat. Kanske är det så att man bär sin vikt på ett annat sätt som gravid, svankar mer och använder musklerna i rumpan mindre då. Och använder man musklerna mindre så "försvinner" dom ju...

Det är den enda orsak jag kan komma på. Min rumpa var som sagt på väg tillbaka till sin forna "glans", men då blev jag gravid igen
    ***S+M=L***
  • Snuvan

Jag är i v 32 o min rumpa är också platt.
    Jag har alltid haft lite stor rumpa men tyckt att det är fint med former. Jag trodde att den blivit plattare av att jag inte går samma power walks med vovven längre o att den ser platt ut pga att magen putar så mycket.... men tänk om den inte kommer tillbaka?!
    Hemska tanke...

• Snuvan

Jag har fått torra bröstvårtor, det har jag aldrig hört. måste smörja dem med olja annars flagnar dem.
    Mina naglar har blivit jättefina, hårda och tåliga så nu kan jag äntligen fila o måla utan att dem skivar o delar sig som de alltid gjorde förut.
    Plus en sak som jag tycker är konstig, förut har jag alltid haft ganska fett hår, måste tvätta varannan dag men nu räcker det att jag tvättar var tredje dag, så skönt att inte behöva slita så mycket på håret. Räcker med en snabbdusch så är man klar!

• Minxy
    Snuvan skrev 2009-08-13 21:00:13 följande:
    Jag är i v 32 o min rumpa är också platt. Jag har alltid haft lite stor rumpa men tyckt att det är fint med former. Jag trodde att den blivit plattare av att jag inte går samma power walks med vovven längre o att den ser platt ut pga att magen putar så mycket.... men tänk om den inte kommer tillbaka?!Hemska tanke...
    Min var som sagt väck efter förlossningen, men ca 1 år efteråt var den på väg tillbaka
    Så när du kör igång med dina powerwalks så lär rumpan flytta hem igen!
    ***S+M=L***
  • helene306

Min kropp är som innan barn och magen är lika dallrig som innan {#lang_emotions_smile} Brösten är lite tunnare och tommare (fyller inte en bh-kupa som innan) men har samma storlek. Återstår att se hur jag är efter barn 2.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • MariaN
    Minxy skrev 2009-08-13 20:26:45 följande:
    Fast det beror ju på hormoner Just att rumpan försvinner tror jag inte är hormonrelaterat. Kanske är det så att man bär sin vikt på ett annat sätt som gravid, svankar mer och använder musklerna i rumpan mindre då. Och använder man musklerna mindre så "försvinner" dom ju... Det är den enda orsak jag kan komma på. Min rumpa var som sagt på väg tillbaka till sin forna "glans", men då blev jag gravid igen
    aha.. hormoner, jag förstår :)
  • cizzon

jag fick nästan inga bristningar på magen med 1:an men bakom knäna och på insidan av låre=( men nu efter 2:an har nog magen fått sin del av bristningar också=)
    fötterna svällde till klumpar!!men det går ju över! denna gång har jag också haft väldigt känsligt tandkött!

en positiv sak är att min mens blev mer regelbunden efter 1an, blev gravid med 2an nästan direkt mensen kommit igång igen! första gången tog det läänge=) hoppas på lindrigare mensvärk nu också men får se!

Svar på tråden Hur förändras kroppen av graviditet?