• morsa till två

Hur kollar man att en ej digital våg väger rätt?

Hej!

Vet inte om det är rätt ämne ja är inne på, men men :)

Som rubriken lyder! JAg behöver veta om min våg väger rätt/relativt rätt o hur gör man då det?

Är det så att man bara helt enkelt väger tex 5 liter mjölk som man vet ska väga 5kg?

Känns som en halvkorkad fråga, men jag måste verkligen kolla upp min våg... SOm ja för övrigt tror stämmer..

• Svar på tråden Hur kollar man att en ej digital våg väger rätt?
  • En glad tjej

Ja, det är svårt det där för när man väger lite på vågen kan den visa fel. Det bästa är väl att väga sig på en exakt våg tex hos läkaren och sen jämföra med din egen.

• Bumbi6666

Ta tex en konservburk. Där står det ju hur mycket den väger och väger den lika mycket på vågen så stämmer den...

• Mamsis

Fast det är väl innehållet som ska väga tex 200 g? Inte inkl burken? Eller jo, så kanske det är kom jag på.. Hmm...

• morsa till två

Min våg är inte digital o kan knappt ens mäta exakt om det bara handlar om ett kilo tror jag.

Jag vill ha nåt hemmaknep, behöver helt få svar på om min våg fungerar eller inte med en gång.

Jag har haft så konstiga vikförändringar de senaste 5 dagarna. Alla säger att det är min våg det är fel på, men jag är säker på att det inte är så eftersom den ändå följer ett "mönster" med snarlika vikter vid samma tidpunkter på dygnet. Den diffar 5kg från morron till kväll tex... O som det är nu går ja upp 1kg om gagen, MORRONVIKT.

• lotttalotta

morsa till två skrev 2009-08-13 10:00:55 följande:

Min våg är inte digital o kan knappt ens mäta exakt om det bara handlar om ett kilo tror jag.Jag vill ha nåt hemmaknep, behöver helt få svar på om min våg fungerar eller inte med en gång.Jag har haft så konstiga vikförändringar de senaste 5 dagarna. Alla säger att det är min våg det är fel på, men jag är säker på att det inte är så eftersom den ändå följer ett "mönster" med snarlika vikter vid samma tidpunkter på dygnet. Den diffar 5kg från morron till kväll tex... O som det är nu går ja upp 1kg om gagen, MORRONVIKT.
    Man brukar ju väga mer på kvällen än på morronen, men kanske inte så mycket som 5 kg... jag väger oftast 1-1.5 kg mer på kvällen, och man kan ju undra vart dom kg tar vägen under natten ;0)
  • Micke54

Ta en hink väg den tom häll i önskad mängd vatten ex 7 liter och du har något att gå efter. En liter 4 gradigt vatten väger 0,99997 kg så du får väl avgöra själv om det är tillräckligt noga//M

• lotttalotta

Glömde att skriva att om jag kontroll väger min våg så stämmer den, MEN sen beroende på hur man står på den kan visa helt olika. Tex om man står ihop med fötterna eller isär.

• morsa till två
    Micke54 skrev 2009-08-13 12:06:29 följande:
    Ta en hink väg den tom häll i önskad mängd vatten ex 7 liter och du har något att gå efter. En liter 4 gradigt vatten väger 0,99997 kg så du får väl avgöra själv om det är tillräckligt noga//M
    Haha, med alla dom decimalerna så får man väl tycka att det är exakt :)
  • morsa till två
    lotttalotta skrev 2009-08-13 12:42:50 följande:
    Glömde att skriva att om jag kontroll väger min våg så stämmer den, MEN sen beroende på hur man står på den kan visa helt olika. Tex om man står ihop med fötterna eller isär.
    Tror nog man automatiskt ställer sej likadant varje gång. Men det som är så konstigt med min är den ändå följer sitt eget mönster.

Mina vikter senaste 5 dagarna:
    Först morronvikt runt kl8, sen runt kl 17 innan middag, o sen kvällsvikt runt kl22

9e aug: 77kg ??kg 81kg
    10e: 79kg 78kg 83kg
    11e: 79kg 83kg 83,5kg
    12e: 80kg ??kg 81,5kg
    Imorse: 82kg

Det skiljer alltså närmare 4-5 kg mellan morronvikt o kvällsvikt. Men bara de senaste 5 dagarna har jag alltså gått upp 5kg i morronvikt..??!?!??!
  • Anova

Finns det ingen kalibreringsfunktion?

Då det gäller vågar och personvikt så kan det bli stora skillnader.. kollat batterier?

• morsa till två
    Anova skrev 2009-08-13 14:05:38 följande:
    Finns det ingen kalibreringsfunktion? Då det gäller vågar och personvikt så kan det bli stora skillnader.. kollat batterier?
    Vad är kalibreringsfunktion???!
    Jag har ingen digital våg... O den följer ett mönster broende på vad klockan är..
  • Anova

morsa till två skrev 2009-08-13 14:09:51 följande:

Vad är kalibreringsfunktion???!Jag har ingen digital våg... O den följer ett mönster broende på vad klockan är..
    sorry, läste fel.

Kalibrering är att kolla om en våg mäter fel, och sedan justera den så att den mäter rätt.

Kan inte din viktskillnad ha något med intag av mat t.ex.?
  • morsa till två
    Anova skrev 2009-08-13 14:13:25 följande:
    morsa till två skrev 2009-08-13 14:09:51 följande:
    sorry, läste fel.Kalibrering är att kolla om en våg mäter fel, och sedan justera den så att den mäter rätt. Kan inte din viktskillnad ha något med intag av mat t.ex.?
    Kanske.. Är gravid i vecka 30. Har pratat med ett par olika barnmorskor, även med min sjukgymnast o min familj. INGEN kan ge mej ett bättre svar än att det är fel på min våg. Men jag HÄVDAR att den funkar, annars hade den inte följt sitt mönster.

Jag tänker lite på vätskesamling o sånt.. Men 4-5kg skillnad från morron till kväll...?

Äter som vanligt, förutom att jag sista 2-3 veckorna har druckit väääääldigt mycket mer vatten än ja brukar.
  • Anova

morsa till två skrev 2009-08-13 14:22:41 följande:

Kanske.. Är gravid i vecka 30. Har pratat med ett par olika barnmorskor, även med min sjukgymnast o min familj. INGEN kan ge mej ett bättre svar än att det är fel på min våg. Men jag HÄVDAR att den funkar, annars hade den inte följt sitt mönster.Jag tänker lite på vätskesamling o sånt.. Men 4-5kg skillnad från morron till kväll...?Äter som vanligt, förutom att jag sista 2-3 veckorna har druckit väääääldigt mycket mer vatten än ja brukar.
    Alterantivet är ju att du lånar en annan våg och kollar.

Väldigt mycket vatten kan öka på vikten, liksom mat.
Svar på tråden Hur kollar man att en ej digital våg väger rätt?