• LAV0LINA

Synundersökning när man ammar?

Hörde från nått håll att man kan ha lite sämre syn även när man ammar (tydligen vanligt att man ser lite sämre när man är gravid) och därför bör man inte göra en synundersökning då eftersom det oftast går till sig när man slutat?
    Nån som vet eller hört nått om det?

• Svar på tråden Synundersökning när man ammar?
  • Melva

Jag har råkat ut för det (sämre syn när jag varit gravid och ammat) så jag har väntat med synundersökningar till efteråt.
    Det har också påverkat mina möjligheter till linser då ögonen blir väldigt torra under graviditeter och amning. För mig.

• LAV0LINA
    Melva skrev 2009-08-13 10:19:25 följande:
    Jag har råkat ut för det (sämre syn när jag varit gravid och ammat) så jag har väntat med synundersökningar till efteråt. Det har också påverkat mina möjligheter till linser då ögonen blir väldigt torra under graviditeter och amning. För mig.
    Ska nog ringa optikern och fråga. Jag är linsbärare och behöver verkligen köpa nya linser. Men nu vill dom först att jag gör en synundersökning innan jag får köpa nå nya linser. Men jag ammar ju fortfarande och tänkte ju göra det ett bra tag till...
    Har lite torrare ögon nu, men inte så att jag har stora besvär av mina linser. Jag har dock linser man kan sova i och behålla en månad, men jag tar ur dom varje kväll och sover aldrig i dom. Dessutom har jag glasögon oftare numera för att vila ögonen.
  • Melva

Om du inte har ont i huvudet eller så har din syn kanske inte ändrat sig, i varje fall inte så att du behöver annan styrka.
    Annars kan du ju köpa linser på nätet och göra en undersökning så snart du kan?

• Loopington

Du kan ju göra undersökningen ändå, så ser de om synen blivit sämre eller inte. De har väl kvar dina "gamla" värden, om det är samma optiker du går till menar jag.
    Jag hade känslan av att jag fått sämre syn under graviditeten men hade exakt samma som innan då jag gjorde synundersökning tre veckor efter förlossning.

• LAV0LINA
    Melva skrev 2009-08-13 10:29:54 följande:
    Om du inte har ont i huvudet eller så har din syn kanske inte ändrat sig, i varje fall inte så att du behöver annan styrka. Annars kan du ju köpa linser på nätet och göra en undersökning så snart du kan?
    Ja, ont i huvudet har jag ganska ofta.
    Ska ringa  och höra mig för med optikern tror jag.
  • clinan

Jag frågade en optiker då jag fick mycket försämrad syn under graviditeten. Då fick jag till svar att man skulle kolla det tidigast 2 mån efter att man slutat amma

Svar på tråden Synundersökning när man ammar?