• Anonym (undrar)

a-kassa och semesterresa, får man?

hej!

jag är helt ny på det här området, men har en fråga.
    jag blev arbetslös 1 juli och anmälde mig till arbetsförmedlingen och allt sånt man ska. nu vill en kompis att jag ska följa med en vecka utomlands, "får" jag det?
    på kassakorten kryssar man ju i "arbetslös" eller "semester" och så, så det är väl bara att göra det? man behöver väl inte anmäla på förhand om man ska resa bort, eller hur funkar der?

(jag kan tillägga att jag inte fått någon ersättning från a-kassan än utan bara skickat in kassakort)

tack på förhand

• Svar på tråden a-kassa och semesterresa, får man?
  • Anonym (undrar)

okej, hoppas någon kan svara då... ;)

• Virriga Vera

Du är fri att göra precis som du vill, bara du meddelar AF vad du gör. Åker du utomlands så kryssar du i semester på ditt kort och får ingen ersättning för den tiden.

• Anonym (undrar)

okej, tack. så då är det lugnt. men om jag helt enkelt skulle strunta i att kryssa i "semester" och istället kryssa i "arbetslös" vem kan bevisa att jag inte varit hemma?

• Anonym

Man får ju egentligen inte uppbära ersättning från a-kassan när man inte står till arbetsmarknadens förfogande, vilket man inte gör när man kanske befinner sig i Turkiet (fast å andra sidan kanske man söker jobb där??). Nåja, svaret är i alla fall att man då får kryssa i semesterrutan.
    När jag var arbetslös för många år sedan så åkte jag till Tunisien en vecka och struntade i att meddela att jag var på semester. Vem kollar, liksom? Om man dock skulle bli påkommen så är väl det värsta att man får betala tillbaka de pengar man inte var berättigad till.

• Anonym (undrar)

ja precis, jag kanske söker jobb i någon bar på cypern till exempel? arbetsförmedlingen vill ju att man ska söka jobb i hela sverige, så varför inte i hela världen? ;)
    men tack, då vet jag hur jag ska göra (och inte göra)

• Anonym (tjoho)
    Anonym (undrar) skrev 2009-08-13 10:42:07 följande:
    ja precis, jag kanske söker jobb i någon bar på cypern till exempel? arbetsförmedlingen vill ju att man ska söka jobb i hela sverige, så varför inte i hela världen? ;)men tack, då vet jag hur jag ska göra (och inte göra)
    När jag var arbetslös så fick man åka utomlands för att söka jobb, inte på semester utan för att söka jobb. Man var även tvungen att kunna redovisa att man faktiskt hade sökt jobb. Åker du på semester utan att låta a-kassa och AF veta det och de försöker få tag på dig utan resultat så åker du dit och blir ersättningsskyldig. Man måste hela tiden vara anträffbar.
  • Anonym (undrar)

hmm, ja det är klart. men i mitt fall är det så att jag har varit på arbetsförmedlingen en gång sedan jag blev arbetslös och hade med mig en hel a-4 sida med jobb jag sökt för att redovisa, och då bestämde vi att jag "söker jobb och sköter mig själv" och kommer in i slutet på nästa månad (alltså nu i augusti) och redovisar vad jag sökt. så nu i början kanske de inte är så hårda eftersom jag varit så "duktig" och sökt innan? de lär ju inte ringa och undra tycker man.

• Anonym (tjoho)
    Anonym (undrar) skrev 2009-08-13 10:50:37 följande:
    hmm, ja det är klart. men i mitt fall är det så att jag har varit på arbetsförmedlingen en gång sedan jag blev arbetslös och hade med mig en hel a-4 sida med jobb jag sökt för att redovisa, och då bestämde vi att jag "söker jobb och sköter mig själv" och kommer in i slutet på nästa månad (alltså nu i augusti) och redovisar vad jag sökt. så nu i början kanske de inte är så hårda eftersom jag varit så "duktig" och sökt innan? de lär ju inte ringa och undra tycker man.
    Så länge du redovisar minst ett tiotal jobb om månaden som du sökt så kommer de vara nöjda. Jag redovisade upp till ett trettiotal varje månad och var bara i kontakt med AF när jag kontaktade dem vid varje månadsskift och det räckte att jag gjorde det via en telefonservice de hade på den tiden. De håller nog mer ögonen på de som inte söker så många jobb. Fick höra det varje gång jag rapporterade mina att de var så förvånade för det var vanligast att folk bara rapporterade ett femtal jobb.
  • Anonym (undrar)

ja precis, min gubbe på arbetsförmedlingen såg helt chockad ut när jag kom in med min papperslapp.
    "jag har med mig en liten fusklapp" sa jag
    "LITEN???" utbrast han. hahaha.

så de jagar väl inte mig för att jag inte söker några jobb precis. och skulle de ringa så är sambon hemma och kan säga att jag är och handlar eller nåt. men allvarligt, chansen/risken är ju inte alls stor. nä, hittar vi någon billig sista-minuten-resa så åker vi.

• Virriga Vera

Anonym (undrar) skrev 2009-08-13 10:57:12 följande:

ja precis, min gubbe på arbetsförmedlingen såg helt chockad ut när jag kom in med min papperslapp. "jag har med mig en liten fusklapp" sa jag "LITEN???" utbrast han. hahaha. så de jagar väl inte mig för att jag inte söker några jobb precis. och skulle de ringa så är sambon hemma och kan säga att jag är och handlar eller nåt. men allvarligt, chansen/risken är ju inte alls stor. nä, hittar vi någon billig sista-minuten-resa så åker vi.
    Klart att du skall resa, men du kan ju även bli avstängd om du blir påkommen. Tycker absolut inte att du skall fuska. Var istället ärlig.
  • GizmooGirl

Jag hade absolut kryssat i arbetslös och tagit ut ersättning. Utan dåligt samvete. Jag menar, du söker ju så många jobb och ett par dagar hit eller dit spelar inte så stor roll. Jag själv, och många andra som jag vet har varit utomlands, och det har aldrig varit något problem. Inte en vecka i alla fall. Hade varit skillnad om du kanske skulle iväg en månad eller så förstås.

• Anonym (Oj då..)
    Anonym skrev 2009-08-13 10:39:12 följande:
    Man får ju egentligen inte uppbära ersättning från a-kassan när man inte står till arbetsmarknadens förfogande, vilket man inte gör när man kanske befinner sig i Turkiet (fast å andra sidan kanske man söker jobb där??). Nåja, svaret är i alla fall att man då får kryssa i semesterrutan. När jag var arbetslös för många år sedan så åkte jag till Tunisien en vecka och struntade i att meddela att jag var på semester. Vem kollar, liksom? Om man dock skulle bli påkommen så är väl det värsta att man får betala tillbaka de pengar man inte var berättigad till.
    Tror du att det värsta som kan hända är att du blir återbetalningsskyldig? Tro mig - DET är ett lite straff i jämförelse med vad som kan bli den verkliga följden, nämligen avstängning... Fråga min vännina som blev utan ersättning efter sin lilla semesterresa. Vi vet än idag inte HUR de kom på att hon varit bortrest men antagligen anmälde någon henne.

TS - varför hålla på att mygla, åk på din semester och kryssa i semester på korten så slipper du oroa dig. Eftersom du slutat en anställning precis bör du ju fått semesterersättning och det är ju den som ska bekosta din semester - inte staten.
  • Tummelisa

Jag kryssade i arbetslös, åkte utomlands och blev av mer ersättningen. Väldigt surt särskillt pga av omständigheterna kring det hela. Jag var arbetslös under våren april till juni. Hade klart med sommarjobb under sommaren och skulle sen börja på högskola till hösten. De frågade när jag anmälde mig på AF vad jag ville jobba med och jag sa att jag ju skulle börja skola. De sa att jag var tvungen säga nåt och jag sa att "skriv vad ni vill, lagerarbetare eller vad som helst". Så de skrev så och naturligtvis dök det upp ett sånt jobb när jag var borta.

När jag kom hem efter två veckor hade de stängt av mig från A-kassan. Jag undrade hur de kunde göra det och de sa att de ringt mig flera gånger på mobilen (för att erbjuda jobbet) utan att få svar. Jag undrade vad de då ringt för nummer och de uppgav ett helt felaktigt nummer (inte ens lite likt mtt nummer). Sa att det inte ens var mitt nummer och försökte hävda att jag varit hemma hela tiden. De sa att då får du komma in och så får vi sätta oss ner och diskutera och ev. får du göra överklagan. Jag var brun som en pepparkaka efter två veckor i Dominikanska Republiken och ides inte gå vidare med det hela, de hade ju rätt iaf.

Men surt som sagt, aldrig nånsin annars har de då lyckats gräva fram ett jobb när jag faktiskt velat jobba, men när allt var klart och fixat så ringde de.

• Anonym (oops)

När jag stämplade så åkte jag utomlands en vecka och kryssade i arbetslös som vanligt. Men jag när jag var borta så ringde ett jobb jag hade sökt och bokade en arbetsintervju med mig, så nog stod jag till arbetsmarknadens förfogande ändå :P
    Så kryssa på du tycker jag :)

• Anonym (undrar)
    GizmooGirl skrev 2009-08-13 12:17:16 följande:
    Jag hade absolut kryssat i arbetslös och tagit ut ersättning. Utan dåligt samvete. Jag menar, du söker ju så många jobb och ett par dagar hit eller dit spelar inte så stor roll. Jag själv, och många andra som jag vet har varit utomlands, och det har aldrig varit något problem. Inte en vecka i alla fall. Hade varit skillnad om du kanske skulle iväg en månad eller så förstås.
    ja, så vill jag ju göra egentligen, men så är man ju lite feg...
    Tummelisa skrev 2009-08-13 12:30:06 följande:
    Jag kryssade i arbetslös, åkte utomlands och blev av mer ersättningen. Väldigt surt särskillt pga av omständigheterna kring det hela. Jag var arbetslös under våren april till juni. Hade klart med sommarjobb under sommaren och skulle sen börja på högskola till hösten. De frågade när jag anmälde mig på AF vad jag ville jobba med och jag sa att jag ju skulle börja skola. De sa att jag var tvungen säga nåt och jag sa att "skriv vad ni vill, lagerarbetare eller vad som helst". Så de skrev så och naturligtvis dök det upp ett sånt jobb när jag var borta. När jag kom hem efter två veckor hade de stängt av mig från A-kassan. Jag undrade hur de kunde göra det och de sa att de ringt mig flera gånger på mobilen (för att erbjuda jobbet) utan att få svar. Jag undrade vad de då ringt för nummer och de uppgav ett helt felaktigt nummer (inte ens lite likt mtt nummer). Sa att det inte ens var mitt nummer och försökte hävda att jag varit hemma hela tiden. De sa att då får du komma in och så får vi sätta oss ner och diskutera och ev. får du göra överklagan. Jag var brun som en pepparkaka efter två veckor i Dominikanska Republiken och ides inte gå vidare med det hela, de hade ju rätt iaf.Men surt som sagt, aldrig nånsin annars har de då lyckats gräva fram ett jobb när jag faktiskt velat jobba, men när allt var klart och fixat så ringde de.
    ja, men arbetsförmedlingen är ju precis vad det låter som, de förmedlar jobb.
    de kommer ju inte bara och "ger" mig ett jobb hur som helst. visst, de kan kanske lämna förslag på lämpliga jobb jag kan söka men jag måste ju söka det själv. jag kan ju inte bara "få" ett jobb av dem, utan att nya arbetsgivaren ens träffat mig, tänk om han/hon hatar mig och inte är alls vad de letar efter till det nya jobbet?
    lite OT, men det är väl så det går till.
    förresten har vi inte ens bokat någon resa ännu, det är inte ens säkert att vi kommer iväg, men lite feg och rädd som man är så vill jag ju ha lite koll på det här med ersättningen. tack för alla svar!
  • Tummelisa

Anonym (undrar) skrev 2009-08-13 13:20:50 följande:

ja, så vill jag ju göra egentligen, men så är man ju lite feg...

ja, men arbetsförmedlingen är ju precis vad det låter som, de förmedlar jobb. de kommer ju inte bara och "ger" mig ett jobb hur som helst. visst, de kan kanske lämna förslag på lämpliga jobb jag kan söka men jag måste ju söka det själv. jag kan ju inte bara "få" ett jobb av dem, utan att nya arbetsgivaren ens träffat mig, tänk om han/hon hatar mig och inte är alls vad de letar efter till det nya jobbet?lite OT, men det är väl så det går till.förresten har vi inte ens bokat någon resa ännu, det är inte ens säkert att vi kommer iväg, men lite feg och rädd som man är så vill jag ju ha lite koll på det här med ersättningen. tack för alla svar!
    Nä det försökte jag säga också. Och att denna arbetsgivare säkert inte velat ha mig ändå eftersom jag hade klart med sommarjobb och inte kunnat jobba hela den perioden, och sen då skulle börja skola. Men det var det att jag inte var tillgänglig som uppfattades som "ett brott".
Svar på tråden a-kassa och semesterresa, får man?