GizmooGirl skrev 2009-08-13 12:17:16 följande:
Jag hade absolut kryssat i arbetslös och tagit ut ersättning. Utan dåligt samvete. Jag menar, du söker ju så många jobb och ett par dagar hit eller dit spelar inte så stor roll. Jag själv, och många andra som jag vet har varit utomlands, och det har aldrig varit något problem. Inte en vecka i alla fall. Hade varit skillnad om du kanske skulle iväg en månad eller så förstås.
ja, så vill jag ju göra egentligen, men så är man ju lite feg...
Tummelisa skrev 2009-08-13 12:30:06 följande:
Jag kryssade i arbetslös, åkte utomlands och blev av mer ersättningen. Väldigt surt särskillt pga av omständigheterna kring det hela. Jag var arbetslös under våren april till juni. Hade klart med sommarjobb under sommaren och skulle sen börja på högskola till hösten. De frågade när jag anmälde mig på AF vad jag ville jobba med och jag sa att jag ju skulle börja skola. De sa att jag var tvungen säga nåt och jag sa att "skriv vad ni vill, lagerarbetare eller vad som helst". Så de skrev så och naturligtvis dök det upp ett sånt jobb när jag var borta. När jag kom hem efter två veckor hade de stängt av mig från A-kassan. Jag undrade hur de kunde göra det och de sa att de ringt mig flera gånger på mobilen (för att erbjuda jobbet) utan att få svar. Jag undrade vad de då ringt för nummer och de uppgav ett helt felaktigt nummer (inte ens lite likt mtt nummer). Sa att det inte ens var mitt nummer och försökte hävda att jag varit hemma hela tiden. De sa att då får du komma in och så får vi sätta oss ner och diskutera och ev. får du göra överklagan. Jag var brun som en pepparkaka efter två veckor i Dominikanska Republiken och ides inte gå vidare med det hela, de hade ju rätt iaf.Men surt som sagt, aldrig nånsin annars har de då lyckats gräva fram ett jobb när jag faktiskt velat jobba, men när allt var klart och fixat så ringde de.
ja, men arbetsförmedlingen är ju precis vad det låter som, de förmedlar jobb.
de kommer ju inte bara och "ger" mig ett jobb hur som helst. visst, de kan kanske lämna förslag på lämpliga jobb jag kan söka men jag måste ju söka det själv. jag kan ju inte bara "få" ett jobb av dem, utan att nya arbetsgivaren ens träffat mig, tänk om han/hon hatar mig och inte är alls vad de letar efter till det nya jobbet?
lite OT, men det är väl så det går till.
förresten har vi inte ens bokat någon resa ännu, det är inte ens säkert att vi kommer iväg, men lite feg och rädd som man är så vill jag ju ha lite koll på det här med ersättningen. tack för alla svar!