• Nelly08

Någon som har använt en mjuk "hjälm" till sitt barn när den börjar lära sig gå?

Någon som har använt en mjuk "hjälm" till sitt barn när den börjar lära sig gå?

• Svar på tråden Någon som har använt en mjuk "hjälm" till sitt barn när den börjar lära sig gå?
  • NoMercy

Nej!
    Varför ska man ha det?

• Majsan70

Nej, känns inte som att det behövs. Då hade jag ändå en dottern som var supertidig med gå vid nyss fyllda 8 månader.

• Nelly08
    NoMercy skrev 2009-08-13 11:22:59 följande:
    Nej! Varför ska man ha det?
    För när de försöker ta sig upp stående mot någonting så kan de tappa greppet och slå huvudet bakåt eller när de kryper så kan de slå sig mot olika kanter även om det finns hörnskydd . Barn runt 10 månaders ålder.
    Jag såg det i en affär så jag undrar bara om det är något man behöver?
  • Majsan70
    Nelly08 skrev 2009-08-13 11:27:34 följande:
    För när de försöker ta sig upp stående mot någonting så kan de tappa greppet och slå huvudet bakåt eller när de kryper så kan de slå sig mot olika kanter även om det finns hörnskydd . Barn runt 10 månaders ålder.Jag såg det i en affär så jag undrar bara om det är något man behöver?
    Det är ju ingen fara att slå sig om det finns hörnskydd, eller att falla mot själva golvet heller. De lär ju sig på sina fall.
  • fruOO

nej det tycker jag inte nehövs... när de ramlar bakåt så "lyfter" de huvudet. det gäller att vara lite alert som förälder så går det ändå...

• Nelly08
    Majsan70 skrev 2009-08-13 11:29:14 följande:
    Det är ju ingen fara att slå sig om det finns hörnskydd, eller att falla mot själva golvet heller. De lär ju sig på sina fall.
    jo det e sant men min son har ramlat bakåt två gånger för han vill ju öppna alla skåp och klättra osv så jag tänkte att det kanske kunde vara bra med ett skydd. De kostar runt 400kr så det verkar inte vara värt det.
  • Majsan70
    Nelly08 skrev 2009-08-13 11:32:32 följande:
    jo det e sant men min son har ramlat bakåt två gånger för han vill ju öppna alla skåp och klättra osv så jag tänkte att det kanske kunde vara bra med ett skydd. De kostar runt 400kr så det verkar inte vara värt det.
    Ja, barn ramlar och normalt sett så slår de sig inte särskilt allvarligt. De får inte hjärnskakning av att ramla sin egen längd eller hur jag skall säga.
  • NoMercy

Men om barnet ramlar och INTE slår sig...hur ska det då lära sig att man lixom inte ska ramla? Utan jobba för att stå kvar? Låter kanske hemskt men det hör väl till barns utveckling att lära sig att vissa saker gör ont så dom undviker vi? Det handlar ju om naturlig utveckling och inga saker barnet får stora skador av.
    Sen finns det barn med särskilda behov, dom har jag inte räknat in här.

• rosen76

Jag hade det på min dotter när hon höll på att lära sig gå, för hon ramlade så mycket och jag var rädd att hon skulle göra sig illa ordentligt i huvudet. Men det kan vara för att jag var förstagångsförälder och då har man en tendens att oroa sig mycket i onödan. Barnen tål mer än man tror.

• Dr Mupp

Ja men så var mina inte ens 6 månader när de ställde sig upp. I den åldern har de inte reflexerna som gör att de faller säkert. Och ja även med tyghjälm så känner de att det gör ont om de faller.

• lillaperfect

Elias hade det i början när han lärde sej stå vid 6mån men han plockar av sej den hela tiden så nu har vi inte använt den senaste tiden, han är nu 8mån.
    Det var med knytband under hakan.

• k girl

En bekant var med om att hennes barn (som hade en dylik mjuk hjälm) i något sammanhang hade kommit i kontakt med vatten (hade han klivit ner i en barnpool? Eller ramlat i en vattenpöl? Någonting som var väldigt oskyldigt var det i alla fall). Hjälmen blev snabbt väldigt tung eftersom den sög åt sig vattnet, och barnet klarade inte av att lyfta huvudet och kunde därmed inte andas. Väldigt otäckt. Så för min del blir det ingen sådan...

• Makaroner

Min grabb har adhd och började gå längs möbler (utan kontroll och med total hybris) när han var 6 månader. Vi köpte en mjuk hjälm åt honom efter att soc hade frågat ut mig på öppna förskolan. Men Emil vägrade ha den på huvudet.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Makaroner

Oj, jag måste lära mig läsa igenom meddelandena innan jag skickar. här gick inte att redigera efteråt. Soc frågade vaför Emil hade blåmärken överallt...

*RUN Forrest! RUN!*
  • magnolia72

Alltså, om barnet inte fått reflexen som gör att de vänder sig under fallet och därmed slår sig i huvudet flertalet gånger per dag tycker jag att man ska vara schysst och ta på en dämpande tyghjälm. Man lär sig INTE en reflex, den kommer med tiden och det är dumhet att medvetet låta sitt barn fara i golvet om och om igen och göra sig illa utan lindra det! Johanna

• Granada

Har använt det till lillebror innan han började gâ, tycker den värsta perioden är när de börjar sitta och bara tippar över ibland. Vi har marmorgolv och att slâ skallen i dem är ingen höjdare.

• Pudan

En läkare avrådde för att använda sådan om barnet inte har sjukdom som gör det nödvändigt. Anledningen är att barnet inte lär sig ordentligt vad som gör ont och inte eftersom den tar upp stötarna och därför kan få problem längre fram.

Svar på tråden Någon som har använt en mjuk "hjälm" till sitt barn när den börjar lära sig gå?