• Guldbarn

Jätte hård i magen

Min son har jätte panik för att bajsa, han har nämligen haft så hård avföring så att det inte ens går attt rycka på den om ni förstår hur jag menar.
    Nu har vi börjat med laktulos som bvc tipsade om och ger päron, katrinplommon upptill.
    Men så ska han dricka rikligt oxå, men det är han så dålig på...
    Någon med samma erfarenhet ? Tycker detta är hemskt och jobbigt att se sitt barn gråta i panik när han ska bajsa...

Kram Hanna

• Svar på tråden Jätte hård i magen
  • knodden och vi

Hej jag förstår dig såå väl, tyvärr. Har varit hos doktorn idag med min tvååring. Han är så hård i magen och får panik när han ska bajsa. Har gett laktulos i två veckor men för två nätter sen så började han kräkas. Har endast bajsat ut två stenhårda kulor. Läkaren sa att han är ordentligt förstoppad och vi fick microlax att ge nerifrån och movicol att ge uppifrån. Hoppas nu detta ska hjälpa. Gav han microlax för en timme sen, phu!  Vad ont han fick men ut kom det en ganska lös pure. Förmodligen sitter stoppet högre upp eftersom han kräks. Bara vänta och se.
    Det är ju så hemskt att se han få så ont, man känner ju sig så hjälplös. Vad tror ni att ert barn blir så hård av?
    Mvh Beatrice

• Elise79

Vi har haft samma problem och vår dotter har ätit laktulos sedan i juni. Det tog ganska lång tid innan det började ge effekt. Vi har testat allt annat såsom päron, katrinplommon osv men inget av det har hjälpt. Vår dotter har också druckit lite så vi har gett henne vattenmelonjuice (mixat vattenmelon och sedan silat den till drickbar juice, funkat jättebra) och nu de senaste dagarna har vi gett henne mjölk att dricka. Vi har också spätt ut välling så den innehåller extra mycket vatten. Tycker det har hjälpt lite. Hoppas det blir bättre för er. Vi hade nästan panik då dottern grät och tryckte i massor varje gång det var dags att bajsa. Men nu är allt bättre och vi har även trappat ner med laktulosen. Vet inte hur gammal din son är, men det brukar bli bättre när barnen börjar gå och rör på sig mer.

• Iddah

Min 2 åriga son har ätit olika laxermedel sen feb. Han blev bättre när vi slutade ge komjölkprotein men fortfarande inte bra

• Guldbarn

Min son är 2 år. Tack för vattenmelon tipset de ska jag prova för han gilla rju vattenmelon :)
    Har blivit liiite bättre, mjukare, bara givit honom laktulos i 4 dagar nu...hur länge bör man ge det ?

• lummelina

Hej!
    min son var oxå jätte hård i magen tog upp detta med BVC men tydligen så skulle barn i denna ålder vara stenhårda i magen och jag blev vansinig....ett barn ska inte behöva vara rädd för att bajsa. så jag började med lactulos 10ml/dag. de hälpte ett tag men de som blev bäst de va att han började bajsa på toa. jag antar att när han bajsade i blöjan så tog de "stopp" så allt kom inte ut när de skulle så de blev nästan som en förstoppning. prova även att lägga i lite messmör i vällingen de kan hjälpa. hoppas att det löser sig.

• Gummsesnuffsan

Min son (2 ½ år) är oftare förstoppad än att han har normal avföring.
    I somras när vi var på landstället så köpte vi fullkornsvälling med katrinplommon/ banan, eftersom de inte hade "vanlig" fullkornsvälling i affären, och vi märkte att han blev lite bättre i magen av detta. Eftersom vi har en massa "vanlig" fullkornsvälling hemma som vi inte vill slänga så har vi börjat blanda i katrinplommonpure i denna och det funkar också bra.

• AlwaysOnMyMind

Dottern på snart 2 år var ordentligt förstoppad för några månader sen och det höll på i flera månader. vi provade microlax och lactulos men det funkade inte alls och varenda gång hon skulle bajsa var en pärs. Hon gallskrek och var livrädd och det ledde till att hon inte ville bajsa.
    Misstänkte vällingen ( Semper) som vi genast bytte ut till Nestle och sen dess har magen inte krånglat mer än några få gånger och rädslan för bajsandet har upphört.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★
  • versus

Ursch vad kämpigt!!!

*Kiwi är super, nästan så att det går väl fort så vi får ge stoppande (har aldrig haft era problem).

*Då jag var gravid så använde jag mycket lin´frö samt phili***vad de nu heter, bra att strö ngn tsk/msk i gröten.

Tänkte bara ge det lilla tips jag vet av

• Bubblan99

Känner väl till det du skriver.
    Min flicka är idag 2 år och 4 månader och hon har haft förstoppningsproblem sedan 7 månaders ålder. Hon är ordentligt utredd inneliggande på sjukhus och man har provat än det ena än det andra, att utesluta mjölk, att ta vävnadsprover på tarmen, kontraströntgen, klyx, movicol, lactulös, ge lösande mat etc.
    Ingenting har funkat sprciellt bra.

I dagsläget äter hon dagligen fyra påsar Movicol och har själv blivit van att ha ont när hon bajsar. Ibland tyckts det hjälpa att öka Movicoldosen mer och sedan minska drastiskt. Då lossnar "proppen".

• BejbisAngelina

Vi har haft mycket problem med hård mage på vår flicka. Laktulosen hjälper inte på henne, men vi har märkt att det hjälper finnemang med att ge henne mycket plommon och så ger vi henne gröt med nästan en hel burk katrinplommonpuré i. Försöker ge minst varannan dag. Barn ssk:n som vi har sade att om man ger dem extra mycket frukt så brukar det hjälpa. Speciellt dessa frukter. Vi tycker även att vindruvor hjälper. Hon blir mjuk i magen!

Flicka född 07. Väntar syskon 09
Svar på tråden Jätte hård i magen