• Anonym (AJJJ)

Aj, aj hemorrojder... Vad göra?

Efter att jag varit o bajsat känns det som om jag ska dö. Har så j*kla ont i rumpan att jag ibland knappt kan gå. Har tittat med en spegel och där sitten en liten jäkel på ca 7 mm. Hur kan det göra så ont?!
    Använt xyloproct i nästan 3 veckor. Både stolpiller och salva.

Vad har ni gjort med era hemorrojder?!

• Svar på tråden Aj, aj hemorrojder... Vad göra?
  • Smilla1976

Usch, det är ju superjobbigt med H, mitt råd är att försök att ha torra tvättlappar (som man har till bebisar) och ta iskallt vatten som du "torkar" med efter toa-besök, det svalkar skönt.. håll magen i trim, drick vatten, ev använd inlaxol som stabiliserar tarmfloran så att avföringen blir lagom hård!
    Fortsätt m xyloproct och om det inte går över... sök läkare!!

Du kan oxå ha på xylocain-salva som bedövar smärtan...

kram

• Anonym (AJJJ)

"Problemet" är att jag inte är hård i magen! Min avföring är normal och jag dricker mycket vatten osv. Jag är inte heller gravid. Födde barn för 6 månader sedan men fick hemorrojden för ca 1 månad sedan.

• Anonym

Jag har själv samma problem. Har behandlat med xyloproct i omgångar men de verkar alltid hitta tillbaka. Men för tillfället lider jag inte så mycket av det. Men kontakta läkare så kan de nog hjälpa dig.

• Anonym (ont)

visst gör det förbaskat ont, eller kan göra.
    Har dem med, och fler än en och de är ganska stora. runt centimetern skulle jag tro.
    Det gör ont att sitta ibland..
    Använder Xyloproct, men tycker väl inte direkt att det hjälper. Det bedövar ju lite och svalkar om man har den i kylen..
    Är gravid, och försvinner det inte under hösten så är det läkaren nästa!
    Usch för hemorrjoder!!!
    (kan tillägga att jag även har dem runt hålet jämte..)

• Anonym (arg)

Jag fick hemorrojder ganska så direkt efter min förlossning nu.
    Jag fick en dotter för 11 dagar sedan och den började göra jäkligt ont för 6 dagar sedan. Jag har knappt kunnat gå, stå, ligga eller sitta. Det har varit jobbigt för jag blev lite deprimerad för att jag inte riktigt kunde ta hand om vår lilla på det sätt jag ville. Jag använde både salvan och stolpiller samtidigt eftersom bm föreslog det.
    Men jag fick faktiskt kramper hela tiden speciellt nattetid. Jag kunde inte kontrollera dessa kramper. Tror det berodde på gaser som jag inte fick ut. Så jag slutade med stolpillret och det blev sakta men säkert lite bättre.
    Nu idag efter att ha behandlat det i fem dagar känns det några procent bättre.
    Jobbigt när man ska torka sig bara och ibland när man sitter.

Det som gör mig mest ledsen är att den här skiten inte försvinner... Den här skiten kommer kanske komma tillbaka flera gånger om och "skinnet/huden" kan tydligen hänga kvar har jag hört.. sen om det är sant eller inte det vet jag tyvärr inte men det har hänt en jag kännner...

Jag får ångest när jag tänker på en förlossning till pga detta... men jag ångrar såklart inget för min dotter är det bästa som hänt mig

• Anonym (ont)

Anonym (arg) skrev 2009-08-14 09:45:21 följande:

Jag fick hemorrojder ganska så direkt efter min förlossning nu. Jag fick en dotter för 11 dagar sedan och den började göra jäkligt ont för 6 dagar sedan. Jag har knappt kunnat gå, stå, ligga eller sitta. Det har varit jobbigt för jag blev lite deprimerad för att jag inte riktigt kunde ta hand om vår lilla på det sätt jag ville. Jag använde både salvan och stolpiller samtidigt eftersom bm föreslog det.Men jag fick faktiskt kramper hela tiden speciellt nattetid. Jag kunde inte kontrollera dessa kramper. Tror det berodde på gaser som jag inte fick ut. Så jag slutade med stolpillret och det blev sakta men säkert lite bättre. Nu idag efter att ha behandlat det i fem dagar känns det några procent bättre. Jobbigt när man ska torka sig bara och ibland när man sitter.Det som gör mig mest ledsen är att den här skiten inte försvinner... Den här skiten kommer kanske komma tillbaka flera gånger om och "skinnet/huden" kan tydligen hänga kvar har jag hört.. sen om det är sant eller inte det vet jag tyvärr inte men det har hänt en jag kännner...Jag får ångest när jag tänker på en förlossning till pga detta... men jag ångrar såklart inget för min dotter är det bästa som hänt mig
    Vill inte göra dig beskviken, men visst kan det vara så att det hänger kvar eller kommer tillbaka .. Svärmor har haft dem till och från sen min man föddes för 30 år sedan...
    Känner själv att det är en VÄLDIGT skrämmande tanke då det inte är det minsta trevligt.. Har själv ganska rejält just nu. Och man får det inte bortopererat om det inte är tillräckligt mycket..
  • Anonym (Tess)

Ring VC och be att få Scheriproct utskrivet. Det är vassare än Xyloproct. Har haft hemmisar i flera år men när jag var gravid hjälpte inte de receptfria salvorna ett dugg. Då fick jag Scheriproct utskrivet per telefon och 2 min efter första smörjningen var alla smärta borta. Rumpan bara försvann

• Anonym (arg)

Detta är ju första gången som jag får denna skiten.. Jag har inte så ont av det idag efter några dagars smörjande/behandling. Men dock så känns det som den kan ha spruckit !?! För det blöder från den men jag har inte ont av det...
    Ska man fortsätta smöja ändå? Vad beror det på?
    Hur vet jag när den börjar torka ut?

• Anonym (AJJJ)
    Anonym (Tess) skrev 2009-08-14 12:12:47 följande:
    Ring VC och be att få Scheriproct utskrivet. Det är vassare än Xyloproct. Har haft hemmisar i flera år men när jag var gravid hjälpte inte de receptfria salvorna ett dugg. Då fick jag Scheriproct utskrivet per telefon och 2 min efter första smörjningen var alla smärta borta. Rumpan bara försvann
    det ska jag göra!
    Anonym (arg) skrev 2009-08-14 16:18:08 följande:
    Detta är ju första gången som jag får denna skiten.. Jag har inte så ont av det idag efter några dagars smörjande/behandling. Men dock så känns det som den kan ha spruckit !?! För det blöder från den men jag har inte ont av det...Ska man fortsätta smöja ändå? Vad beror det på?Hur vet jag när den börjar torka ut?
    kan blöda från hemorrojder. behöver inte ha spruckit. mina blöder dock inte.
  • Anonym (lill)

Anonym (AJJJ) skrev 2009-08-13 12:36:58 följande:

Efter att jag varit o bajsat känns det som om jag ska dö. Har så j*kla ont i rumpan att jag ibland knappt kan gå. Har tittat med en spegel och där sitten en liten jäkel på ca 7 mm. Hur kan det göra så ont?!Använt xyloproct i nästan 3 veckor. Både stolpiller och salva.Vad har ni gjort med era hemorrojder?!
    Min barnmorska sa att har man fått hemorojd en gång e den kvar hela livet. KAn lindras med salva men den ploppar ut så fort man e lite hård i magen. JAg har en plupp jag med som inte e det minsta trevlig. JAg gör inget åt den, men jag vill ha bort den!! Vet inte vad man ska göra? Kan de inte skära bort? Får man betala det själv?
  • Anonym

Sitta på en varm vetekudde tyckte jag hjälpte!!

• Anonym (AJJJ)
    Anonym skrev 2009-08-14 22:26:23 följande:
    Har du provat suppisar??
    Jag, ts? Ja, det har jag. Använder både stolpiller och salva. Xyloproct.
  • Anonym

Jag födde barn för 3 o en halv månad sen ungefär, natten mot igår började det göra ont i rumpan, o jo visst, en megahemorojd har växt fram.. Hade lite problem direkt efter förlossningen, men då bara i samband med toabesök. Nu har jag ONT hela tiden.. Smörjer med xyloproct, men känner ingen skillnad när man smort eller inte. Ringt o fått tfn tid vid vc idag, får se vad dom rekomenderar, vet inte hur mycket man kan smörja på när man ammar...

• Anonym (AJJJ)
    Anonym skrev 2009-08-17 11:31:51 följande:
    Jag födde barn för 3 o en halv månad sen ungefär, natten mot igår började det göra ont i rumpan, o jo visst, en megahemorojd har växt fram.. Hade lite problem direkt efter förlossningen, men då bara i samband med toabesök. Nu har jag ONT hela tiden.. Smörjer med xyloproct, men känner ingen skillnad när man smort eller inte. Ringt o fått tfn tid vid vc idag, får se vad dom rekomenderar, vet inte hur mycket man kan smörja på när man ammar...
    Jag har också fått tid till i morrn på vc. Så här står det om xyloproct och amning på fass:

Amning

De verksamma ämnena i Xyloproct passerar över i modersmjölk, men påverkar sannolikt inte barn som ammas. Rådgör ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Xyloproct under amning.

Svar på tråden Aj, aj hemorrojder... Vad göra?