• Airlee

Hjälp! Blodfläckar

Jag råkade slå sönder ett glas och trampa på en skärva. Det rann jättemycket blod och gjorde ont! Jag lämnade blodspår över mitt älskade gamla bleka slitna trägolv när jag gick för att plåstra om foten och nu får jag inte bort fläckarna ordentligt. Det är som att de har absorberats i fårorna. Någon som har ett mirakeltips?

• Svar på tråden Hjälp! Blodfläckar
  • moonweb

Strö på bikarbonat, och dammsug sedan upp det? Vet inte om det funkar på blodiga golv, men det brukar suga upp fukt ur soffor och madrasser... skadar ju inte att försöka.

En sekund i taget
  • Airlee
    moonweb skrev 2009-08-13 12:57:23 följande:
    Strö på bikarbonat, och dammsug sedan upp det? Vet inte om det funkar på blodiga golv, men det brukar suga upp fukt ur soffor och madrasser... skadar ju inte att försöka.
    Tack snälla för svaret. Tror tyvärr inte att jag har bikarbonat hemma men ska kolla.. kan inte skaffa heller för jag ska med ett flyg och har inte ens packat än och det gör så jävla ont i foten. *bryter ihop lite*
  • moonweb
    Airlee skrev 2009-08-13 12:59:12 följande:
    Tack snälla för svaret. Tror tyvärr inte att jag har bikarbonat hemma men ska kolla.. kan inte skaffa heller för jag ska med ett flyg och har inte ens packat än och det gör så jävla ont i foten. *bryter ihop lite*
    Varsågod, men jag vet ju inte ens om det funkar.

Har du bakpulver eller salt hemma? Kanske det funkar lika bra... *gissar hejvilt*
    En sekund i taget
  • Mumin80

Salt eller vitt vin? Det är ju standardtipsen vid rödvinsfläckar, rött som rött

Dessa tips funkar dock främst om fläckarna är färska.

• Airlee

Salt! Jag ska testa salt! Tack hörni.

• hanna1988

när det gäller blodfläckar på kläder gäller lägga i kallt vatten ett par timar, vet inte om det kan fungera på ett golv?

• Jennnyn

Jag har hört att acetylsalicylsyra ska vara bra. Lös ett par treo eller andra brustabletter innehållande ämnet, i lite vatten. Smeta sedan på över fläcken och gnugga.

Har dock aldrig testat detta själv, och vet inte om det funkar på golv. Har för mig att det rekommenderades i "Rent hus". Kolla hemsidan bland städtipsen för exakt beskrivning.

Lycka till

Svar på tråden Hjälp! Blodfläckar