• Von Ellsen

Hjälp! måste ju duscha!

Hjälp! Det är ett jätteåskväder här, och jag har(innan åskan börjde) satt in en intensivtoning i håret. Läser nu här på internet att man INTE ska duscha när det åskar!

Brukar ni duscha när det åskar? Vad kan hända?

Och vad kan hända om jag inte tvättar ur toningen efter avsatt tid? Det är ju igen färgning. Och toningen gäller två mörka färger, alltså, mitt hår är redan mörkt och det är en lite rödare toning...

tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp! måste ju duscha!
  • Elenas hasselbackspotatis 86

vågar du ha på datorn så vågar du väl duscha hehehe

nej, men duscha på du!

• Von Ellsen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-08-13 13:41:54 följande:
    vågar du ha på datorn så vågar du väl duscha hehehenej, men duscha på du!
    Laptop=b

Ok, nu duschar jag=)
  • Svart ros

Jag hade inte vågat duscha, men samtidigt så hade jag heller inte velat riskera att förstöra mitt hår heller....hmm, svårt!
    Har det åskat länge och håller den sig på avstånd? Håller den sig på avstånd hade jag nog duschat.

• Fåret Shaun

Jag brukar ofta bada eller duscha när det regnar och åskar ute. Vad skulle kunna hända?

Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • Donno

och varför ska man inte duscha när det åskar??
    Har aldrig hört ngn bli träffad av blixten i duschen?

To cute to blend in...
  • Fina Fröken Lycklig

Beror ju lite på vart man bor. Bor man i lägenhet i en stad så brukar det inte vara nån större fara att hållas med vatten. Då finns oftas bra åskledare i närheten. Bor man däremot i hus på landet skulle jag absolut avråda från att hållas med vatten och elektriska prylar. Slår blixten ner så kan det ju gå riktigt illa. Dras ju till vatten så man kan ju dö av det. Man ska även undvika metallmaterial (främst i samband/närheten med vatten) o eluttag.

Men att ha en toning i håret är ju säkerligen inte bra det heller.

Bor du i lgh är det nog ingen större fara att snabbt duscha ur håret.

• John D

Mythbusters testade ju faktiskt det där, och man kan bli träffad av blixten om man står i duschen när det åskar. Om än osannolikt, så är det fullt möjligt.

Man kan även bli träffad av en meteor, översprungen av en älg, träffad av en förlupen kula eller tusentals andra saker som verkar osannolika men som ibland tar livet av folk, så jag antar att det bara handlar om hur försiktig man vill vara.
    Rent mattematiskt är det antagligen mycket större chans att du vinner högsta vinsten på triss än blir träffad av blixten i duschen, så såvida du inte blev miljonär på triss alldeles nyligen så hade jag lugnt klivit in i duschen. :)

• Donno

fast drar sig till vatten?
    så om jag bor på landet och har diskvatten i baljan och ingen åskledare med endast åkrar runt huset så finns det stor sanolikhet att blixten dundrar ner i min disk?

To cute to blend in...
  • Fåret Shaun
    John D skrev 2009-08-13 13:48:13 följande:
    Mythbusters testade ju faktiskt det där, och man kan bli träffad av blixten om man står i duschen när det åskar. Om än osannolikt, så är det fullt möjligt.  
    De kom även fram till att ingefära botar åksjuka bäst, men nog sälj det fortfarande åksjukepiller på apoteket
    Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • Mornie Alantie

Det som är risken är att åskan slår ner nära och träffar en vattenledning. Vatten leder ström väldigt bra, och blixten kan på så sätt ledas in. Står man då i duschen kan konsekvenserna bli obehagliga. Risken är inte så stor dock, men den finns.

• Donno

oooooooooo jag som alltid haft akvarium
    har någon ens hört om åska som slagit ner i akvarium? Snarare i ledningarna så pumpar mm kortslutits men inte katten sveper blixten in genom balkongdörren och letar rätt på akvariet i sovrummet och poff dödar allt där i??

Eller hundvattenskålen...... den är ju dessutom i rostfritt.
    Har aldrig hört en hund dö av att ha drukigt vatten under åskan pga at blixten hittat vattenskålen.

Eller vattenpölarna... kan ju förklara alla döda maskar man kan hitta i bland..

To cute to blend in...
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Berätta sen TS hur det gick, så vi inte behöver oroa oss att blixten slog ner ;P

• Mornie Alantie
    Donno skrev 2009-08-13 13:55:17 följande:
    oooooooooo jag som alltid haft akvarium har någon ens hört om åska som slagit ner i akvarium? Snarare i ledningarna så pumpar mm kortslutits men inte katten sveper blixten in genom balkongdörren och letar rätt på akvariet i sovrummet och poff dödar allt där i?? Eller hundvattenskålen...... den är ju dessutom i rostfritt. Har aldrig hört en hund dö av att ha drukigt vatten under åskan pga at blixten hittat vattenskålen. Eller vattenpölarna... kan ju förklara alla döda maskar man kan hitta i bland..
    Det måste ju vara inkopplat i vattenledningen. Blixten leds in via vattenledningen skrev jag. Inte att den dras mot vattensamlingar.
  • John D

Fåret Shaun skrev 2009-08-13 13:52:11 följande:

De kom även fram till att ingefära botar åksjuka bäst, men nog sälj det fortfarande åksjukepiller på apoteket
    Det säger väl mer om hur lättlurade folk är än någonting annat, eller?
  • Von Ellsen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-08-13 14:05:34 följande:
    Berätta sen TS hur det gick, så vi inte behöver oroa oss att blixten slog ner ;P
    Haha, nejda, blixten slog inte ner=b Och jaag duschade ur håret.
Svar på tråden Hjälp! måste ju duscha!